הזבל של הישראלים בדרך למרצדס
דיימלר, החברה האם של מרצדס, תבחן שימוש בתחליף הפלסטיק של UBQ הישראלית המיוצר מזבל, במכונית הפאר שלה
חברת דיימלר, שמייצרת את דגמי מרצדס, תקיים פיילוט שיבחן את השימוש בתחליף פלסטיק אקולוגי מישראל במכוניות ובמשאיות שהיא מייצרת.
- מיליארד דולר: משקיעים תובעים את דיימלר בגין פרשת דיזלגייט
- נסטלה תשקיע עד 2 מיליארד דולר במעבר לאריזות פלסטיק ממוחזר
- האובססיה של יפן לאריזות הפכה אותה למזהמת מובילה
סטארט-אפ הקלינטק UBQ מקיבוץ צאלים, פיתח תהליך מיחזור שהופך פסולת ביתית לחומר חדש דמוי-פלסטיק. בתהליך ההפקה הפסולת מצומצמת למרכיביה הטבעיים הבסיסיים ביותר ברמה כמעט מולקולרית. חלקיקים אלו מתחברים יחד לחומר הגלם החדש.
מדובר בפירוק של תפזורת מגוונת המכילה את כל מרכיבי הפסולת הביתית - שאריות מזון, נייר וקרטון, פלסטיקים לא ממוינים, חיתולים מלוכלכים, קרטוני יוגורט משומשים וסוגי פסולת נוספים, שחלקם לא ניתנים למיחזור בדרכים אחרות. היקף היצור של המפעל מגיע כיום ל-5,000 טון בשנה.
"דיימלר ירכשו מאיתנו את חומר הגלם, ויבחנו את השימוש בחלקים שאפשר לייצר ממנו גם בתא הנוסעים של המכוניות, וגם כחלקי פלסטיק חיצוניים", אמר ל"כלכליסט" טאטו ביג'יו, מנכ"ל ומייסד שותף של UBQ. "כרגע אנחנו מייצרים רק בישראל, אבל נערכים לפתיחת מפעלים בארה"ב ובאירופה, שיוכלו לשמש גם את תעשיית הרכב".
דיימלר, כמו יצרני רכב אחרים, מנסה להפחית את השימוש בפלסטיק כדי להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלה. יותר ויותר יצרני רכב משתמשים במקורות אנרגיה מתחדשים לאספקת חשמל למפעלים שלהם. האיחוד האירופי דורש ש-75% ממשקל המכונית יהיה עשוי מחומרים שניתן למחזר אחרי סיום חייהן.
חומר הגלם של UBQ משמש כבר היום בייצור מגוון רחב של מוצרים הכולל צינורות, פחי אשפה, עגלות קניות ועוד. החברה חתמה לאחרונה על הסכם לשילוב המוצרים ברשת מקדונלד'ס בדרום ומרכז אמריקה.