תופרות תיק: שלוש יזמיות ישראליות תופרות תיקים שנמכרים בעולם
תיקי המותג הישראלי "קומפלט" מצליחים ונמכרים בכל העולם, אפילו לסלין דיון יש אחד כזה. בראיון מספרות סיון מושקוביץ זיו, ליאונורה פורר אגמון ואמילי וייט מרידור, על הפריצה לחו”ל, על ההתנהלות מול עולם עסקי גברי, וגם על מה שתרם הייחוס למשפחות מרידור ופורר
הסטודיו המואר ורחב הידיים בשולי רחוב המסגר בתל אביב הוא חלל נקי, מכוסה רצפת עץ, עם שטיח חםומדפים שעליהם מסודרים תיקים. הדיירות, סיון מושקוביץ זיו (36), ליאונורה פורר אגמון (32), ואמילי וייט מרידור (37) - העומדות מאחורי מותג התיקים "קומפלט" - עברו תהפוכות מאז שפגשתי אותן בראשית דרכן: ממותג מקומי קטן נהפך "קומפלט" למותג בינלאומי מצליח, הנמכר כיום בחנויות ברחבי העולם, בהן "נימן מרקוס", "בראונס", ואתרי המכירות המקוונים פארפץ’ ושופ־בופ.
סלין דיון, פאשניסטיות ואיט גירלס נושאות את התיקים המזוהים שלהן. ואם לא די בכך, באחרונה הן מתמודדות עם לא מעט חיקויים זולים לתיק "ואלרי" עם ידית החישוק, המזוהה אתן.
תקופת היציאה לעולם, ה"פוסט חו"ל", כהגדרתן סימנה מפנה: ב־2015 הכל התחיל מחדש. אז גם הצטרפה אליהן וייט מרידור, מנהלת השיווק והאחראית על המכירות הבינלאומיות, ניו יורקרית שעשתה הסבה מתחום הפיננסים לאופנה, עבדה אצל דיאן פון פירסטנברג בניו יורק ואצל קנזו בפריז, והגיעה לארץ בעקבות האהבה (היא נשואה לבנם של השר לשעבר דן מרידור והכלכלנית ליאורה מרידור).
“לא ראינו איך אנחנו יכולות להתפתח פה”, מסבירה מושקוביץ זיו. “מהתחלה קיבלנו החלטה עסקית לא לפתוח חנות אז בעצם קפצנו למים והחלטנו לצאת לשוק הבינלאומי ולהעביר את הייצור מישראל לצפון איטליה כדי לעמוד בתחרות עם מותגים בינלאומיים”.
בשנתיים האחרונות החלום מתחיל להתגשם. וייט מרידור מדווחת על גידול של 120% במכירות. הן מייצרות ארבע קולקציות בשנה בקטגוריית “אפורדבל לאקשרי”: תיקים מעוצבים באיכות טובה בפחות מ־800 דולר, הנמכרים ב־35 בוטיקים ברחבי העולם. יש להן מרכז לוגיסטי באיטליה, מלאי מצומצם בסטודיו, ואתר אינטרנט.
הן מספרות שלפני שנתיים נפגשו עם משקיעים פוטנציאליים, כולם גברים ושוב ושוב שמעו את המשפט: “אני לא מבין בזה, אני מבין בהייטק”. “זה עושה כסף וזה עושה כסף”, השיבו להם. בסופו של דבר פנו לבנק וקיבלו הלוואה. היום הן במקום אחר: מחפשות משקיע אבל לא צריכות להוכיח שהן מצליחות.
לדברי מושקוביץ זיו, “אין הבדל בין סטארט־אפ לפיתוח של חברת אופנה. צריך לדעת לגייס ולמכור את עצמך. מטריד אותי שסטודנטים בשנקר ובצלאל יוצאים אחרי ארבע שנות לימוד קשות לא מוכנים לעולם היום. מטפחים בהם משהו ספציפי של חזון דמיוני ויצירתי, אבל לא נותנים להם כלים של עולם אמיתי. למשל, לגייס כסף”.
“זו חוויה אחרת לעבוד בארץ”, מוסיפה וייט מרידור. “יש הרבה כישרון, אבל קשה למצוא כאן את הקשרים והמנטורים הנכונים. אני באתי עם ניסיון של עשר שנים וקשרים , ותמיד טוב שיש מישהו שבא מבחוץ שאומר ‘אנחנו בכיוון הנכון’. אם היינו פועלות רק כאן, בלי לדעת מה קורה בעולם, לא היינו שורדות”.
באחרונה גם החליטו להציג את התיקים שלהן בשואו רום אירופי, בתקווה להמשיך ולהתרחב לחנויות אסטרטגיות. השבוע הן מציגות שם לראשונה בפריז את קולקציית פרה סתיו־חורף 20 שלהן ובעוד חודש שוב ייסעו לפריז להציג את קולקציית החורף שלהן.
לדבריהן , רק השנה כשהן מרגישות ב”פול פאואר” בשוק הבינלאומי, החליטו לחזור ולהתמקד גם בשוק המקומי. “החלטנו שאנחנו רוצות לתת דגש על ישראל כי זה הבית שלנו”.תל אביב היא אכן הבית, וקולקציית ריזורט 20 מושפעת, לדבריהן, מהעיר, מזיכרונות העבר ומחלומות העתיד, והצבעוניות האורבנית שלה. מושקוביץ זיו היא בכלל חיפאית במקור, בת לאם פסלת ואב איש עסקים (“יש בי קומבינציה של ביזנס ואמנות יחד. בשביל לנהל עסק שהוא שלך אתה חייב לדעת הכל. אם לא - זה לא אפשרי”); ופורר אגמון - בתם של רוני פורר, סוחר אמנות ודמות ססגונית וגלית פלטק, בתו של איש העסקים אבנר פלטק - גדלה בבית מידות בלונדון, עם אומנת ובאטלר, ולאחר מכן בכפר שמריהו.
כשהיא נשאלת על ההשראות התרבותיות שספגה בבית, היא מספרת בחיוך, ש“היתה הרבה אמנות, שזה בעיקר אמר לא להיכנס לסלון. אני זוכרת את הצעקות של אבא שלי מהחלון בשבת בבוקר, כשאני והחברים מטפסים על הפסלים של תומרקין בחוץ. זו היתה הגלריה שלו, ואנחנו הפכנו את זה לגן שעשועים. היו בבית המון אמנות ואופנה. אמא שלי לבשה הרבה הוט קוטור. גדלתי עם תיקי הרמס שלה, אבל מתישהו התחלתי לשאול איפה האמצע? איפה התיקים הטובים שבין הרמס לזארה?”.
התיקים בקולקציה לא גדולים, עשויים עורות נאפּה איכותיים, והעונה בראשונה גם נוספו להם אבזמים יפהפיים המתכתבים עם השפה העיצובית של קומפלט שמשלבת אלמנטים גיאומטריים וקווים רכים. “כדי להצליח היום בשוק תחרותי צריך לעמוד בשלושה תנאים: עיצוב, חומר גלם ותו מחיר”, אומרת מושקוביץ זיו.
ומה בנוגע לשימוש בחומרים אחרים, במגמה של טבעונות והתנגדות הולכת וגוברת לשימוש במוצרים מהחי? “עוד עשר שנים לא ישתמשו בעורות”, אומרת מושקוביץ זיו. “אבל נכון להיום, אנחנו עושות תיקים מעור, זה העסק שלנו. זו הדרישה מתיקי יוקרה. התחליפים מאוד יקרים ואין מגוון שאפשר להשתמש בו לייצור מסחרי. אם יהיה שינוי, נשמח להיות חלק ממנו”.
ב־30 בינואר תיפתח ברחוב מסריק 17 בתל אביב חנות פופ־אפ לארבעה ימים ובה יוצעו הנחות של 15% על קולקציית תיקי ריזורט החדשה (1,490־2,500 שקל לפני הנחה), אביזרי עור (350־490 שקל לפני הנחה), סמפלים ב־50%־70% הנחה ועונות קודמות ב־30%־50% הנחה.