$
תעשייה ופיננסים

המטוס המוזר והמדהים שלעולם לא תטוסו בו

הוא זכה לכינוי "הלווייתן המעופף", יש רק שישה כמוהו, והוא כל כך גדול שישמש להטסת חלקים של מטוסים: הבלוגה XL נכנס סוף סוף לשירות מבצעי - ויהיה אחד מדור הענקים הבא שישייט בשמיים

שירות כלכליסט 22:2414.01.20

מטוס האיירבוס בלוגה XL נכנס סוף סוף לשירות. אחד מהמטוסים שהכי חיכו להם בתעופה העולמית, האיירבוס בלוגה XL נכנס לשירות פעיל מלא, לאחר שביצע את טיסתו המבצעית הראשונה ב-9 בינואר 2020.

 

בתקופה שבה מטוסי נוסעים גדולים כמו האיירבוס 380A והבואינג 747 הולכים ויוצאים משירות, הבלוגה XL – הראשון מתוך שישה – יהיה אחד מדור הענקים הבא שישייט בשמיים.  

 צילום: Airbus

 

לא תוכלו לטוס בו, אבל הבלוגה החדש ישחק תפקיד מכריע בהרכבתם של מטוסי נוסעים רבים שכולנו נטוס בהם בעשורים הקרובים. מטוס המטען בעל הקיבולת הענקית מתוכנן להטיס את חלקי המטוסים שלו בין אתרי הייצור שלהם באירופה וקווי ההרכבה שלהם בטולוז, המבורג וטיאנג'ין.  

 


 

הבלוגה XL הוא ממשיך דרכו של הבלוגה, או האיירבוס A300-600ST, שנמצא בפעילות מאז 1995. התכנון שלו אומץ מהאיירבוס 330A, אך מהנדסי איירבוס הנמיכו את סיפון הטיסה והגדילו את אזור המטען של המטוס וכך הוא קיבל את צורתו הייחודית.  

 

 צילום: Airbus

 

חלקי מטוסים שהורכבו כמו כנפיים, חלקים של גוף המטוס ואחרים, יכולים להיות מוכנסים ומוצאים מהבלוגה דרך הפתח שנפתח בקדמת ה"בועה" שלו. ה"בועה" של הבלוגה ארוכה בשישה מטרים ורחבה במטר מזו של המטוס המקורי, כך שחתך הרוחב שלו הוא של לא פחות משמונה מטרים.

 

צורתו הייחודית של המטוס הדביקה לו את הכינוי "הלוויתן המעופף", עקב הדמיון הרב ליונקים האוקיאניים מסוג בלוגה. העיצוב המיוחד של המטוס נבחר על ידי 40% מתוך 20,000 עובדי איירבוס שלהם ניתנו שש אפשרויות. "נהגנו לומר פעם שהילדים של טולוז או של המבורג יודעים לזהות את הבלוגה", אמר ברטרנד ג'ורג', ראש תכנית הבלוגה XL. "הם אוהבים מאוד את המטוס המאוד מיוחד הזה".

 

 צילום: Airbus

 

 

 צילום: Airbus

 

 

 

 צילום: Airbus

 

x