מייסד ומנכ"ל Rapyd: "מבכים את המזומן מוקדם מדי"
Rapyd פיתחה פלטפורמה להעברת תשלומים המשרתת אפליקציות בתחומי ההסעות, המשלוחים והמכירות ברשת. בכנס מהפכת התשלומים של ישראל של כלכליסט ובנק הפועלים אמר אריק שטילמן: "הרגולציה בישראל מונעת התפתחות של אמצעי תשלום כי אסור להגיע לחשבון קצה ולקחת כסף"
"המזומן ממש לא מת. מבכים את המזומן מוקדם מדי", כך הצהיר אריק שטילמן מייסד שותף ומנכ"ל Rapyd בשיחה עם כתב כלכליסט מאיר אורבך בכנס מהפכת התשלומים של ישראל של כלכליסט ובנק הפועלים.
לדבריו, "המזומן שליט בלעדי באסיה ובדרום אמריקה. ביפן 80% מהעסקאות משולמות במזומן ובגרמניה 75% מהעסקאות משולמות במזומן. המזומן חי בעיקר כי אפשר לשלם בו בנקודת הקצה ומיליארדים עוברים במזומן. בשנת 2018, שולמו בעולם 18 טריון דולר. יש ירידה, אבל לא היעלמות".
"הארנקים הדיגיטליים הם חלופה למזומן ורואים את המעבר הזה באסיה, שם צרכנים עוברים ישר ממזומן לארנקים דיגיטליים. הארנקים הדיגיטליים הפכו תחליף לבנקים ולכרטיסי אשראי", ציין.
Rapyd פיתחה פלטפורמה להעברת תשלומים המשרתת אפליקציות בתחומי ההסעות, המשלוחים והמכירות ברשת. המערכת של Rapyd מאפשרת לחברות המשתמשות בה לקבל כספים מכל סוגי התשלום - העברות בנקאיות, ארנקים דיגיטליים ושירותי תשלום אחרים. היא פועלת ב-105 מדינות ותומכת ב-65 שערי חליפין.
באוקטובר האחרון השלימה Rapyd סבב גיוס שלישי בסך 100 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד דולר. את סבב הגיוס הובילה קרן Oak HC/FT המתמחה בתחום הבריאות והפינטק. בגיוס השתתפו הקרנות טייגר גלובל ו-Coatue, לצד משקיעות קיימות בחברה - בהן קרן ג'נרל קטליסט, סטארט-אפ עיבוד התשלומים סטרייפ (Stripe), קרן טרגט גלובל האירופית והקרן הישראלית Entree קפיטל. בסך הכל גייסה החברה מאז הקמתה ב-2016 כ-160 מיליון דולר, וסבב הגיוס האחרון שלה, בסך 40 מיליון דולר, התקיים בפברואר השנה.
"התזה שלנו מאד פשוטה", אמר שטילמן. "הבנקים נשארים והופכים לראוטרים של הכסף ואנחנו התשתית שמאפשרת פתרון תשלומים מכל מיני סוגים. בעבר היה צורך במתן פתרון לתשלום בחנות והיום נדרשים סוגים שונים של תשלומים כמו שמירת כספים בארנקים דיגיטליים. רוב החברות מספקות שירות הוצאת כסף החוצה, תשלום בכרטיסי אשראי, המרות כספים ועוד. רפיד בנתה תשתית שמאפשרת לחברות לבנות מענה לכל הצרכים של הצרכנים שלהם. אנחנו מאפשרים יותר מאלף אמצעי תשלום, לשמור כספים, כלים להכרת הלקוח, בדיקת הלקוחות ועוד בתוך פלטפטרמה אחת".
לשאלה במה החברה שונה מחברות אחרות, השיב שטילמן: "אנחנו נמצאים מתחת לפיוניר מבחינת תשתית. אנחנו מאפשרים להם תשתית לחיבור לבנקים, כדי להוציא כסף החוצה. אם אתה רוצה לקבל כסף מאמזון תתחבר דרכי ונאפשר לך זאת. אנחנו לא פונים לצרכן סופי אלא לחברות עם תשתית שמתחברים אליה וכל תזוזת הכסף נעשית דרכנו".
ביחס לשווי החברה העומד כאמור על מיליארד דולר, אמר: "קצב הצמיחה שלנו מסחרר כי כל מותג רוצה להפוך למותג תשלום. בעבר היו כרטיסי אשראי והיום אמצעי התשלום הפכו למותגים. כל החברות שרוצות להפוך לאמצעי תשלום צריכות תשתיות ואנחנו מספקים תשתית על 105 מדינות כתחליף לחברות כרטיסי אשראי".
שטילמן העריך כי בעתיד תתחלק השליטה בתחום בחלוקה גאוגרפית: "היתרון של חברות כרטיסי האשראי שיש להן גישה לכל נקודות הקצה, אבל השחקנים החדשים מתחזקים באון ליין. בכל מדינה יש מותג או שניים שיהפכו לאמצעי התשלום המועדף, כמו שביט ופפר בישראל. מה שברור שהמותג יהפוך לאמצעי התשלום, כי הדור הצעיר סומך יותר על המותג שהוא באינטארקציה יומיומית איתו כמו נוסע באובר".
שטילמן ציין כי במדינות שונות מוקמות תשתיות שעוקפות את תשתיתיות חברות כרטיסי אשראי ומאפשרות תשלום מחשבון הבנק דרך הטלפונים של האנשים. "אנחנו משתלבים בתשתית הזאת וכבר באולימפיה של 2020 בטוקיו נשיק עם חברות מקומיות אפשרות לשלם במהלך המשחקים, כך שלא יצוטכו לבוא עם כסף, אלא לשלם דרכנו".
ביחס לישראל, שטילמן אינו אופטימי בכל הנוגע לכניסת שחקנים בינלאומים בתחום התשלומים: "הרגולציה בישראל מונעת התפתחות של אמצעי תשלום כי אסור להגיע לחשבון קצה ולקחת כסף. כשזה יפתר רגולטורית, ביט ופפר יוכלו להשתלט על השוק. כדי שיכנסו לישראל שחקנים רציניים, שאינם לא אפל וגוגל שהתשתית שלהן מבוססת כרטיסי אשראי, צריך שינוי רגולטורי משמעותי וזה לא נראה באופק. אם זה יקרה, זאת תהיה פריצת דרך".