קבינט הדיור אישר את תמ"א 1
התוכנית - שתפקידה לאחד ולעשות סדר בלמעלה מ-300 תוכניות מתאר ארציות שונות - קודמה בשנים האחרונות על ידי מינהל התכנון; המהלך לאישורה הסופי בממשלה התעכב בשל ויכוחים פוליטיים וטענות מצד שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', לפיהן יש לכלול בה את שטחי יהודה ושומרון
קבינט הדיור אישר את תמ"א 1 שקידם מינהל התכנון - תוכנית שתפקידה לאחד ולעשות סדר בלמעלה מ-300 תוכניות מתאר ארציות שונות בישראל. זאת, בשל סתירות בין תוכניות שונות וחוסר יכולת להוציאן לפועל כתוצאה מכך.
הכנת התוכנית החלה עם החלטת הממשלה במרץ 2012 ומטרתה לייעל ולסייע בקידום תוכניות שיעברו תמצות לתוך תוכנית מתאר ארצית אחת אחידה וסדורה, תוך התייחסות להיבטים סביבתיים ותחבורתיים.
- מתקדמים לתמ"א 1: "תייעל את הסבך התכנוני ותאפשר מדיניות אחידה"
- איסור בנייה בחוף יחול גם על תוכניות שאושרו
- ועדת המשנה המליצה: ביטול תמ"א 38 והרחבת סמכויות העיריות
מדובר במהלך הסופי לאישור התוכנית, לאחר שזו כבר אושרה ביוני 2019 במועצה הארצית לתכנון ובנייה ועל ידי שלל הגורמים המקצועיים, אך המהלך לאישור הסופי בממשלה התעכב נוכח אי הסכמות פוליטיות וטענות מצד שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' כי יש לכלול את שטחי יהודה ושומרון בתוכנית. כתוצאה הגיעו להסכמות לפיהן תמ"א 50, שהיא תוכנית הדרכים ביהודה ושומרון, תעודכן על ידי הוועדה העליונה לתכנון.
התוכנית כוללת שתי חטיבות - חטיבת תשתיות וחטיבת שטחים פתוחים - כאשר כל אחת מהן מאגדת בתוכה פרקים בתחומים שונים: מים, אנרגיה, קרקע, דרכים ושטחים פתוחים.
חופי הים: קיבלו מעמד מיוחד בתמ"א 1 ונקבע כי חוף הים הינו "נחלת הכלל"; חופי הים הנם המרחב הציבורי הרחב, הרציף והנגיש ביותר, המיועד להנאת כלל-הציבור במדינת ישראל. התוכנית קובעת איסור בנייה על החוף בתחום 100 מטר מקו המים, פרט לפיתוח שירותי חוף לטובת כלל הציבור וזאת במקומות מוגדרים בלבד, ובכך משאירה את מרבית שטחי החופים חופשיים ופתוחים. כמו כן, מנהל התכנון הגדיר תוספת של כ-12.6 אלף דונם שטחים בעורף החופים כשטחי חוף מוגנים.
שטחים מוגנים: תמ"א 1 מאגדת את השטחים הפתוחים לסוגיהם - שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות נחלים וחופים למכלול אחד. עם הגידול הצפוי באוכלוסייה והצפיפות ההולכת וגוברת, התוכנית מוסיפה כחצי מיליון דונם של שטחים מוגנים ברמה הארצית, וזאת מעבר לשטח השמור כיום עפ"י תכניות המתאר הארציות הקיימות.
אנרגיה: בתוכנית מספר פרקים העוסקים בתחנות כוח קטנות, מתקנים פוטו-וולטאים, גז טבעי, גפ"מ. בקרקע ישנו פרק העוסק בטיפול בפסולת וזיהום.
תחבורה: הפרק כולל דרכים ומסילות ברזל, ועתיד להתעדכן עם אישורה של תוכנית המתאר ארצית לתחבורה יבשתית (תמ"א 42) הנמצאת בהליך תכנוני.
מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר, ציינה כי "מדובר בתוכנית בעלת חשיבות הן ברמה הסביבתית והן ברמה התכנונית. תוכנית המנוסחת בצורה בהירה, פשוטה ושווה לכל נפש, שתהווה מעתה כלי סיוע עדכני בהגשמת מדיניות התכנון הארצית. אישור תמ"א 1 הינו תוצר של עבודה יסודית ומקצועית שלוותה בשיח ובשיתוף של גורמי הממשלה והנציגים הירוקים. במסגרת עבודה זו, מינהל התכנון עבר תא שטח אחר תא שטח וקבע את ייעודו, מתוך ראייה מרחיקת ראות לכלל הצרכים העתידיים של מדינת ישראל".
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ': "תמ"א 1 זו בשורה לכל אזרחי ישראל. לצערינו, יהודה ושומרון נשארו מחוץ לתכנון. אני שמח על הובלת התיקון בתחומים שתחת אחריות משרדי והתוקף הממשלתי שניתן היום הוא עוד צעד בנורמליזציה ובהחלת הריבונות ביהודה ושומרון".