אפשר לקיים עסקים מניבים ורווחיים מבלי לוותר על ערכים בפן האנושי
בראיון מיוחד לרגל זכייתו באות מצוינות אישית בתחום הבניה של DUN'S 100, משתף אלדד בן-משה את תפיסתו הניהולית אשר הובילה את חברת 'אינרום' להצליח, "הזכייה באות המצוינות היא ארגונית ולא אישית, ללא העובדים, מנכ"ל לא יכול להצליח לאורך זמן". בן-משה אשר יכנס בקרוב לתפקיד מנכ"ל 'נשר' גם מציב מטרות עתידיות, "נשר תהיה מקור לגאווה עצומה"
אלדד בן-משה לא מרבה להתראיין, והוא גם לא איש של פרסים. עצם ההכרזה עליו כזוכה באות המצוינות האישית בתחום הבניה של DUN'S 100 – תולדה של הצלחה יוצאת דופן בהיותו מנהל 'אינרום' – הפתיעה אותו, "שקלתי בהתחלה אם בכלל לקבל את האות, אבל השתכנעתי כדי להדגיש ערכים תרבותיים, יזמיים, ומתוך רצון להעביר את המסר שניתן לקיים עסקים מניבים ורווחיים מבלי לוותר על ערכים בפן האנושי. מנהל צריך לזכור שהוא עובד עם בני אדם ולפעול מול עובדיו בהוגנות ובמחשבה שמולך יש אדם עם חיים ומשפחה, גם בתקופות קשות בהן צריך לפטר עובדים, וגם בתקופות הטובות שאפשר לתת להם יותר, צריך תמיד לראות את העובדים ולהקשיב להם. לאורך זמן ההצלחה של מנהל יכולה להתקיים רק עם עובדיו איתו. ולכן, עבורי, מדובר בפרס ארגוני ולא אישי, ואני שמח על ההכרה של DUN'S 100 בהצלחה הארגונית של 'אינרום'".
בן משה קיבל את אחד משמונת אותות המצוינות אשר חולקו במסגרת אירוע פרסי הנדל"ן השנתי של DUN'S 100 שמקיימת דן אנד ברדסטריט. ועדת השיפוט המקצועית הורכבה מבכירי ענף הנדל"ן בישראל ונציגים מוועידת עיר הנדל"ן. בן-משה הוא איש תעשייה מובהק שעשה מהפך בחברת 'אינרום' עד למכירתה ברווח כולל של כ- 1.4 מיליארד שקל (חלקה של קרן פימי ברווח ולפני הרווחים שנשאו משקיעי שוק ההון), ולאחרונה עזב את החברה לאחר שייסדה וניהל אותה כ – 16 שנים.
מה הם האלמנטים המשמעותיים ביותר להצלחת חברה בעולם העסקי בכלל, ובתחום תעשיות הבניה בפרט? מה מוליד מצוינות והצלחה של חברה לאורך שנים רבות ובאופן עקבי?
"הגעתי לעולם תעשיות הבניה מתחומי עיסוק אחרים, אבל בסופו של דבר העקרונות דומים. כדי להצליח לאורך זמן צריך תכונות מסוימות שילוו את המנהל לאורך הדרך. כך למשל, לצד המצוינות, חייבת להגיע רמת צניעות גבוהה. המצוינות מביאה הצלחה ואז עלולה להגיע עימה תחושה של גבהות לב ולכן כל הזמן צריך לשמור על ענווה, להטיל ספק, לאהוב שינויים, להעדיף לעשות את הדברים הנכונים ולא את אלה האפשריים שלעיתים נכונים רק לטווח הקצר. לא לחקות את מה שעשינו טוב בעבר, אלא להבין שהעשייה הזאת נותנת לנו גב ואוויר לנשימה כדי להתקדם עוד הלאה ולייצר דברים חדשים"
דוגמה לדרך הפעולה הזאת היא דיון שערך בן משה ב'אינרום' בנוגע לתפקידו של איש המכירות העתידי- זה של שנת 2025- כאשר השאלה הייתה מה יהיה תפקידו של איש המכירות בשנה זו, "דרך הדיון הזה הגענו לפרופיל של מנהלי המכירות שהחברה תצטרך ב 2025.
ברור שנצטרך אנשים עם יכולת טכנולוגית מתקדמת, יכולת אימוץ כלים שונה ועוד, כי חייבים להמשיך להוביל ויש להתכונן לכך מראש. וזה הלך הרוח שאני מאמין שצריך שיהיה בארגון השואף להצליח. בתעשיות הבניה צריך לשאוף למודרניזציה. מה שנתפס כמובן מאליו בחברת היי-טק, הוא לא מובן מאליו בתעשיות המסורתיות אך כיום יש צורך חיוני בשילוב הטכנולוגיות והקדמה גם בתעשיות המסורתיות. בעיני, אין חברות מסורתיות, יש מנהלים מסורתיים, וכמו המוצרים הכבדים שאנחנו מוכרים, חברה שלא תוביל, עשויה לשקוע איתם"/
מה הן תכונות האופי החשובות ביותר למנהל בכדי להצליח ולהגיע למצוינות? ועד כמה המרכיב חשוב בהצלחתה של חברה?
"בדרך כלל ולאורך זמן, יש קשר בין איכות החברה ותוצאותיה העסקיות לבין איכות המנהלים, אם כי לא כל מנהל מצליח יכול להביא תוצאות טובות, ולא כל חברה מצליחה בהכרח מונהגת על ידי מנהל טוב. מרכיב המנהל הוא קריטי לטווח הארוך, יש הבדל גדול בין הצלחה או כישלון של שנה ושנתיים, לבין הצלחה הנמשכת על פני 10 ו – 15 שנים. התכונות החשובות הינן בין היתר הבנה אסטרטגית, קריאת המפה העסקית, ניתוח נכון של סיטואציות, סקרנות ורצון לשינוי. מנהל צריך לקום ולחשוב כל בוקר איזה הר הוא כובש היום, והכל בצניעות, בהקשבה, בענווה ובאופן מאוזן ואנושי. לאורך זמן הארגון סופג אליו את 'רוח הגוף' של המנהל, האופי נדבק. אם המנהל שאפתן גם הארגון יהיה שאפתן, כנ"ל לגבי תכונות אחרות המשפיעות על הארגון כגון צניעות, יכולת קשב, השקעה בעבודה ועוד. בדרך כלל רוח המנהל נשארת גם תקופה אחרי שהוא עזב, לטוב ולרע".
כאמור, לדברי בן-משה, הצלחה ארגונית בטווח הקצר, וגם להיפך, כישלון ארגוני בטווח הקצר, לא בהכרח יעידו על יכולות המנהל. אך בעוד הסכנות למנהל ולעסק הינן ברורות כאשר מדובר בכישלון, הרי שגם בהצלחה לטווח הקצר ישנם סיכונים, "ישנם מנהלים שהצליחו לאורך זמן לא ארוך וחושבים שהם יודעים הכל. גישה שכזו עלולה לגרום להתנהלות יהירה אשר מהווה סיכון לחברה. ההצלחה גם גורמת לפעמים למנהלים ועסקים לנסות לשמר את המצב הקיים, אך יש חובה למנהל להתקדם, להפתיע את הלקוח במובן החיובי, ולא לתת להצלחה להשביע ולשתק. בסופו של דבר לא צריך להיות גאון כדי להיות מנהל טוב, פשוט צריך לדעת לחבר את כלל הדברים ששומעים מהעובדים, הלקוחות, הספקים, להיות מחובר לכולם ולהבין את המניע שלהם. לבוא עם צניעות ולהקשיב לכל אחד, מהלקוח הקטן מהבחינה העסקית, עד לאחרון בשרשרת העובדים. מנהל לא יכול להצליח לבדו, הוא לא רמבו שפועל לבד. המנהל עובד בארגון ועל אך היותו חלק מאוד חשוב, כאמור, הוא צריך את הארגון איתו כדי להצליח. מנהלים צריכים להיות סקרנים ושאפתניים ובמקביל, כדי להצליח לאורך זמן, יש להקשיב לשכל של האנשים אותם פוגשים במהלך העבודה".
קל להסתכל 16 שנים אחורה ולראות להיכן הגיעה 'אינרום' בשנים שבהן עבדת בשדרה הניהולית של החברה ובניהול החברה עצמה. היכן לדעתך תהיה חברת 'נשר' בעוד 16 שנים? אילו תנאים יכולים להביא להצלחה הדומה להצלחתך ב'אנרום'?
"בסופו של יום לכל מדינה יש מספר משאבים לאומיים ומלט הוא משאב לאומי. בישראל יש חברת מלט עיקרית אחת ואני צופה שבעתיד 'נשר' תייצג גאווה עצומה בחומרים שהיא תספק, בתחרותיות, במודרניות, בקידמה, ואני מאמין שכל מי שיחשף לעבודה עם ושל נשר יעלה חיוך על שפתיו כשהוא ישמע את שמה – ואם בזה נצליח והתפיסה כלפי החברה תגרום לאותו החיוך, אני בטוח שגם ההצלחה העסקית תגיע יחד עם זה".