אחרי שהשתלטה על המסחר המקוון - מה תביא לנו אמזון ב-2020?
רק לפני 10 שנים היתה אמזון אתר אחד מני רבים בתחום המסחר המקוון. היום היא המונופול ששולט בענף. לאיזה כיוונים היא תתפתח בשנה הקרובה, ואיזה שירותים חדשים היא תציע לצרכנים
בשנת 2010 אמזון עדיין נחשב כעוד אתר סחר, יחד עם רבים אחרים, לרכישת מוצרים באמצעות הרשת. בשנת 2020, יש את אמזון ואת כל השאר נשרכים הרחק מאחור. חוקרי טכנולוגיה מגדירים את שנות ה-2000 כעשור של מיקרופסט, לאחר מכן העשור של גוגל ואפל, וככל הנראה אמזון עומדת לכבוש את העשור שבפתח.
שנת 2019 הייתה שנה מעורבת עבור אמזון. אמזון הכפילה את עצמה (שוב) במכשירי Echo (מותג הרמקולים החכמים הנקראים "אלכסה"), החלה להציג משחקי פרמייר ליג ב-Prime Video, השיקה את אמזון מיוזיק ושברה את שיא העשור בתקופת המכירות שלפני חג המולד ובמיוחד ב"בלאק פריידיי בשנת 2019. בנוסף, שירותי הענן של אמזון (AWS) צמחו לשירות השלישי בגודלו בעולם, אחרי אורקל ומיקרוסופט.
מאידך, אמזון גם התמודדה עם משברים ואתגרים רבים. המשבר הבולט שבהם נוגע ל"אלכסה" כשהתגלה כי יש למכשיר יכולות האזנה למשתמשים בו. הפיאסקו של בחירת ניו יורק כמטה השני של החברה בארה"ב והנסיגה ממנה, ומשברים שפקדו את החברה בתחום יחסי העבודה.
מה מחכה ללקוחות אמזון ב-2020?
אלכסה על המסך
בשנת 2017 אמזון הרחיבה באופן דרמטי את מגוון הרמקולים שלה עם ה-Echo Plus ו-Echo Show. בשנת 2018 היא השיקה כל כך הרבה מכשירי Echo עד שצרכנים התלוננו על חוסר היכולת להתעדכן ולהנות מהדגמים התכופים שיוצאים לשוק. עם זאת, בשנת 2019 צצה מגמה חדשה ומעניינת. קיבלנו את ה-Echo Show 5 בנוסף ל-Echo Show 8 - כך שיש כעת שלישיית מכשירי Echo עם מסכים, בנוסף לאלכסה במכשירי Fire TV. גוגל, המתחרה, דוחפת את המכשיר שלה - Google Nest Hub - ונראה כי שדה הקרב לרמקולים החכמים בעלי המסך יהיה הקרב המרכזי ב-2020.
עוד זכויות ספורט ב-Prime Video
אמזון כבר איחדה זכויות ספורט כולל ATP Tennis, אך ברור כי 20 גופי הפרמיירליג של אמזון שהוצגו במהלך חודש דצמבר הם רק ההתחלה לסיקור הכדורגל שלה וככל הנראה היא תרכוש זכויות נוספות, מתוך כוונה להפוך את הפריים וידיאו שלה למרכז העיקרי של צרכני שידורי הספורט בעולם.
יותר תקופות מכירה
בארה"ב, ובמידה פחותה גם באירופה, כל חודש הוא חודש של "מכירות" (Sale). אחרי מכירות חג המולד, יתחילו כעת מכירות סוף עונת החורף, ומיד אחריהם יחלו המכירות לקראת חג הפסחא. יש הערכות כי בשנה הקרובה תצטרף אמזון לעליבאבא ותביא את בשורת יום הרווקים"יש סוברים כי אמזון תביא גם את "יום הרווקים" ב-11 בונבמבר גם לארה"ב ובריטניה, צה שיאריך את תקופת הקניות שלפני חג המולד מ-חודש ל-6 שבועות. עליבאבא להזכירכם מכרה ביום הרווקים האחרון יותר מאשר מכאו כל אתרי הסחר האמריקאיים גם יחד בבלאק פריידיי.
אלקסה ללא ידיים בתוך טלוויזיות
בספטמבר אמזון שיתפה פעולה עם גרונדיג בגרמניה כדי להציע טלוויזיה משולבת עם אלכסה שמאפשרת שימוש בטלוויזיה ללא ידיים, רק באמצעות הקול. השנה אמזון צפויה לשתף פעולה עם ענקיות טכנולוגיה נוספות לשילוב אלכסה במכשירים של צד שלישי, כל המכשירים הביתיים נראים כסביבה הטבעית לכך.
התמודדות עם ביקורות מזויפות
ביקורות מזויפות הן הבעיה הגדולה של הפלטפורמות המקוונות מ-TripAdvisor ועד גוגל ואמזון, הסובלות מבעיית תדמית קשה בתחום הזה. ביולי האחרון פורסם בבריטניה על ידי הרשות להגנת הצרכן תחקיר רחב על ביקורות מזויפות באמזון. בשנת 2020 מצפים שאמזון תכפיל את מאמציה למיגור התופעה. היא כבר פירסמה תנאי שירות חדשים למוכרי צד ג' האוסרים עליהם להציע תמריצים לביקורות כולל מוצרים בחינם.
יותר חנויות בפועל
אמזון קנתה את Whole Foods בארה"ב בשנת 2017 והתנסתה בחנויות ממשיות באמצעות מותג "אמזון גו" - שהוא למעשה סופרמרקט הפועל ללא קופות ומחייב את הקונים ביציאתם מהחנות, ללא צורך לעמוד בתור. כיום ישנן 18 חנויות "אמזון גו" בערים שונות בארה"ב. ייתכן שבשנת 2020 הקונספט יגיע גם ללונדון. עוד צפוי כי אמזון תשיק מותג אוכל נוסף בארה"ב.