בלעדי לכלכליסט
תוכנית ענק לאזור צפון הירקון יוצאת לדרך
פרויקט בן 12 אלף דונם, שחולש על כמה מרחבי תכנון, מגיע לוועדה הארצית. נציגים מכמה רשויות מקומיות השתתפו בתכנון, שהוא לבדו תוקצב בסכום שיא של 17 מיליון שקל. על הפרק: גן לאומי ענק, 20 אלף דירות חדשות ומרכזי תחבורה מטרופוליניים
תוכנית ענק שתתווה את מדיניות התכנון באזור צפון הירקון תוצג היום לראשונה בפני ועדת משנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, כך נודע לכלכליסט.
התוכנית חולשת על 12 אלף דונם מצפון לכביש 5, בין מחלף מורשה למחלף ירקון. לאחר שיאושר מסמך עקרונות התכנון הוא ישמש בסיס להכנת תוכנית מתאר ארצית שתקבע את מדיניות התכנון בשטח, ושינויים בה תוכל להכניס רק המועצה הארצית לתכנון ובנייה.
הליך התכנון של המתחם ייחודי וחסר תקדים לא רק בשל גודלו, אלא גם בשל מורכבותו: הוא כולל גן לאומי באזור מבואות הירקון, תשתיות תחבורה חדשות באחד הכבישים העמוסים בארץ ופוטנציאל לבניית עד כ־20 אלף דירות חדשות. כמו כן באופן חריג התוכנית חולשת על כמה מרחבי תכנון: הוד השרון, פתח תקווה, מועצה אזורית דרום השרון ורמת השרון. מבחינה מוניציפלית השכונות החדשות שייכות להוד השרון.
את התוכנית מובילה החברה הממשלתית דירה להשכיר, שנוסדה ב־2014 במטרה לפתח, לתכנן ולשווק מתחמים להשכרה ארוכת טווח. אך כעת, עם הובלת התוכנית, היא הופכת לזרוע ביצועית המתחרה ברשות מקרקעי ישראל ובמשרד הבינוי.
בהתאם לכל אלה הוקצב סכום ענק להכנת התוכנית, 17 מיליון שקל. ביצירת מסמך העקרונות שיוצג מחר לקחו חלק נציגי רשויות מקומיות, נציגים ממשרדי ממשלה ונציגי מינהל התכנון. התוכנית בעלת רבדים רבים, שהמרכזיים שבהם הם הגדרה של מערך שטחים פתוחים, דרכים ותחבורה ציבורית, תשתיות, צפיפות הבנייה והיקף זכויות הבנייה.
הכרזה על גן לאומי
נקודת המוצא לתכנון המרחב היא שמירה על השטחים הפתוחים. נחל הירקון הזורם בחלק הדרומי, במקביל לכביש 5, הוא אזור הטבע הפתוח האחרון בסביבה, אשר משמש כמסדרון אקולוגי וכמקשר בין שטחים פתוחים במרחב.
אישורה של התוכנית יהיה שלב בדרך להכרזה על אזור הירקון כגן לאומי שישמש פארק מטרופוליני לתושבי גוש דן. התכנון כולל הנחיות לשיקום גדות הנחל ואפיקיו, פיתוח מבנים לשימור, הקמה של מערכת שבילי הליכה ורכיבה לאורך הנחל. התכנון יכלול גם הוראות לשיקום יובלי הירקון הנחלים הדס, קנה, פרדס והדרים ופיתוח של מערכת שבילים לאורכם.
בנוסף לכך התוכנית כוללת הנחיות להקמת פארק עירוני. במתחם שמכונה שביל התפוזים בחלק הצפון־מזרחי של התוכנית בין כפר מלל לניר־עם ישוקם שטח שבו שוכן כיום מכון טיהור שפכים כדי להפוך לפארק.
שלושה מתחמי מגורים
התוכנית הגדירה שלושה מוקדים עיקריים לפיתוח שבהם תתאפשר בנייה למגורים, מסחר ותעסוקה. בכולם יחד יתאפשר לבנות כ־20 אלף דירות חדשות.
מתחם שביל התפוזים, שגודלו 2,100 דונם, ימשיך את השכונות הדרום־מזרחיות של הוד השרון: שיכון גיל, עמל ומגדיאל. כיום פועל בלב המתחם מכון טיהור שפכים שיבוטל ויהפוך לפארק.
תוכנית המתאר של הוד השרון כבר מאפשרת בנייה של 2,230 דירות בחלק מהמתחם. התוכנית למרחב צפון הירקון מגדילה את השטח ומאפשרת תוספת של עד 6,000 דירות. כלומר בסך הכל אפשר לבנות במתחם קצת יותר מ־8,000 דירות חדשות.
מתחם מגורים נוסף, המכונה נוף ירקון, יהיה המשך דרומה של השכונות רמות מנחם ורמת הדר. החלק הדרומי של המתחם הזה יהיה פארק שיתחבר לגן הלאומי ירקון. שטח המתחם 660 דונם, ובו יתאפשר לבנות 10,000 דירות. כבר כעת תוכנית המתאר של הוד השרון מאפשרת בנייה של 6,000 דירות, כך שתוכנית צפון הירקון תוסיף כ־4,000 דירות.
המתחם השלישי שנכלל בתוכנית הוא תעש מזרח, שגובל מצפון וממזרח בשכונות נווה הדר ונחל פרדס, ממערב בכביש 4, ומדרום בנחל הירקון. שטח המתחם 690 דונם, ובו יתאפשר לבנות 2,000 דירות.
אף שהמתחם מבונה, התוכנית תנחה לעבות שטחים פתוחים במטרה להרחיק את הבינוי מגדות הירקון. הפיתוח יהיה בצפון המתחם, ובנוסף
למגורים ימשיכו לפעול בו מתקנים ביטחוניים.
מרכזי תחבורה ציבורית
התוכנית כוללת גם הנחיות להקמת רשת תחבורה שתאפשר הגעה למוקדי תחבורה ציבורית חדשים שיוקמו באזור באופן רגלי או באופניים. יוקמו מרכזי תחבורה מטרופוליניים בצומת כפר קאסם, מחלף מורשה, תחנות הרכבת סגול ונורדאו. המטרה היא לרכז בהם גישה למרב אמצעי התחבורה הציבורית ולאפשר החלפה בין אמצעי התחבורה השונים. כמו כן נשקלת הקמה של חניון חנה וסע במחלף ירקון־תקווה כחלק מפרויקט הנתיבים המהירים בכביש 5.
ייסלל כביש מקביל לכביש 5, שיכונה דרך הים ויכלול שני נתיבי תחבורה ציבורית ויקשר בין כביש 40, דרך רמתיים עד ציר הנופש, ציר עתידי שמתוכנן מדרום לכביש 5 ויגיע לגלילות.