$
חברה וסביבה

ניתוח כלכליסט

נהגי המשלוחים של אמזון נהרגים בשם מהירות האספקה

מאז 2015 היו מעורבים רכבי המשלוחים של ענקית המסחר המקוון ב־60 תאונות. כניסתה לישראל מחייבת לבחון את מהלכיה בשבע עיניים

עומר כביר 08:1725.12.19

בשנים האחרונות הצליחה אמזון לבסס את אחיזתה בשוק המסחר המקוון בארה"ב באמצעות פיצ'ר אחד בולט: משלוחים מהירים מאוד, תוך יום או יומיים, ובערים מסוימות אפילו באותו היום.

 

בסיוע רשת משלוחים משלה הפכה אמזון את חוויית הקנייה לנחשקת עוד יותר ואת הקונים לנאמנים מתמיד, תוך שהיא ממשיכה לערער פעילות של עסקים מסורתיים ומאיימת על זו של חברות משלוחים מסורתיות. אבל כמו כל שינוי גדול, גם לכניסה שלה לעולם המשלוחים המהירים היה מחיר, ובמקרה הזה מדובר בחיי אדם.

 

לפי מחקר נרחב של פרופבליקה ובאזזפיד ניוז, מאז 2015 היו מעורבים רכבי המשלוחים של אמזון ב־60 תאונות שהובילו למותם של 13 בני אדם. הסיבה, לפי התחקיר, נעוצה במדיניותה של אמזון, שבאופן שיטתי תיעדפה מהירות על פני בטיחות.

 

משאית משלוחים של אמזון. אין זמן להפסקות אוכל ושירותים משאית משלוחים של אמזון. אין זמן להפסקות אוכל ושירותים צילום: שאטרסטוק

 

 

כך למשל, בשנה שעברה, לפני עונת החגים, חשפה אמזון תוכנית להגברת הבטיחות, שכללה קורס לנהגים חדשים שיועבר על ידי ארגון חיצוני ויתמקד בהערכת המצב בכביש. ואולם, הנהלת החברה החליטה לבטל את הקורס בטענה כי ייצור "צוואר בקבוק" בהרחבת צי המשלוחים.

 

נוהגים בלי ביטוח מתאים

 

אמזון לא שינתה את מדיניותיה גם כשתוצאותיה פגעו קרוב לבית. לפני שש שנים, מכונית מסחרית שהובילה חבילות בסן פרנסיסקו פגעה למוות ברוכבת אופניים בשם ג'וי קובי, סמנכ"לית הכספים הראשונה של אמזון. רבים מבכירי החברה, ובראשם המייסד והמנכ"ל ג'ף בזוס, הכירו אותה היטב. אבל אם הם הרגישו אחריות כלשהי למותה, לא היה בכך כדי לעצור את תוכניות ההתרחבות השאפתניות.

 

רק בשנה שעברה, למשל, בעוד מספר ההזמנות הרקיע שחקים, האיצה אמזון את הליך הגיוס של נהגים וקלטה לעבודה נהג שסבל מעיוורון לילה, ואחד שהודה שהוא צורך מריחואנה רפואית. השנה, לאור הרחבת השימוש ברשת המשלוחים, שצפויה לספק כמחצית מהחבילות של אמזון בתקופת החגים, הביעו עובדים חשש שהחברה מוסרת לנהגים חבילות רבות מדי ומצפה מהם לספקן בקצב לא אנושי.

 

בכירי החברה שקלו ב־2013 לשדרג את ההשקעה בבטיחות על ידי הארכת ההפסקות והגבלת מספר המשלוחים. ואולם, ההצעה הוגדרה "זבל" ונדחתה בגלל עלותה הגבוהה: ארבעה סנט לחבילה. בשנה שעברה, צוות ביקורת פנימי גילה שחלק מקבלני המשלוחים שעובדים עם אמזון מנצלים נהגים או לא מספקים להם ביטוח ראוי, והמליץ להוריד 200 משאיות מהכביש. בתגובה, ראשת צוות הביקורת נאלצה להתפטר והצוות פורק. המשאיות המשיכו לנסוע כרגיל.

 

"לא אכפת להם מהאמצעים שננקטים בדרך למטרה", סיפור מנהל לשעבר באמזון. "אם אנחנו מכריחים את הנהגים לנסוע בקצב מטורף כדי לספק את המשלוחים זה בסדר, כי זה נהדר מבחינת הלקוחות שלנו. אבל העלות האנושית גדולה מדי".

 

את המצב מחריפה אפליקציית הניווט הלא־אמינה של אמזון, Rabbit, שנהגי המשלוחים מחוייבים להשתמש בה. לפי עובדים לשעבר, החברה החלה להשתמש בתוכנה לפני שהיתה מוכנה לשימוש. הזמנים שהקציבה האפליקציה היו כל כך לחוצים, שלנהגים לא נותר זמן לארוחות או הפסקות שירותים. על האוכל הם ויתרו, לצורך הפסקת שירותים הם נעזרו בבקבוק. פאולה ווד, חברה בקבוצת הפיתוח של האפליקציה, אמרה שהוראות הניווט היו גרועות במיוחד. כך למשל, היא כיוונה נהגים לעצור לפריקת חבילות באזורים שבהם העצירה אסורה וניווטה אותם הלוך ושוב בדרכים עמוסות.

 

אמזון דחתה את הטענות. "זה ניסיון נוסף מצד פרופבליקה ובאזזפיד לדחוף נרטיב שפשוט אינו נכון. שום דבר לא חשוב לנו יותר מבטיחות", מסרה. החברה ציינה עוד שבשנה שעברה סיפקה יותר ממיליון שעות הדרכת בטיחות לנהגים (אך לא ציינה כמה מ־250 אלף העובדים בצי עברו את ההדרכה), ושהשקיעה 55 מיליון דולר בפרויקטים לשיפור הבטיחות (בערך חמישית מהוצאותיה על משלוחים ב־2018). החברה גם סירבה למסור כמה אנשים נהרגו בתאונות שבהן היו מעורבים רכבי המשלוחים, אף שהיא מנטרת נתונים אלו בקפדנות, אך ציינה שמספר התאונות הקטלניות ב־2018 היה נמוך מהממוצע הפדרלי. ואולם מדובר בממוצע שכולל את כל כלי הרכב במדינה, ונהגים מקצועיים אמורים להיות טובים מהממוצע.

 

ההתנהלות הזו אינה יוצאת דופן מבחינת אמזון וענקיות טכנולוגיה אחרות, ומזכירה את המוטו של פייסבוק "לזוז מהר ולשבור דברים". רק שכאן, אמזון מיישמת אותו בצורה מילולית. כפי שנחשף בעבר, אמזון מזלזלת בזכויות עובדים, וכמו שמתברר עכשיו, גם בחיי אדם.

 

חשש לפעילות רשלנית

 

אמזון נמצאת בימים אלו במהלך מורכב של הגברת הפעילות בישראל. עד עתה הוא כלל בעיקר גיוס סוחרים מקומיים, תרגום האתר לעברית ומשלוחים חינם. ואולם, לפי הערכות עומדים על הפרק גם מהלכים רחבים יותר כמו הקמת מרכז לוגיסטי, אולי אפילו יצירת צי משלוחים. מהלכים כאלו יתקבלו בוודאי בהערכה רבה על ידי צרכנים, אבל הרגולטורים יידרשו לחשדנות רבה. אמזון מוכיחה שוב ושוב שהיא מוכנה לרמוס חוקים, מתחרים, עובדים ובני אדם בדרך ליעד. זה מחייב להיזהר מכל מהלך משמעותי שלה ולבחון בשבע עיניים את ההשלכות האפשריות שיהיו לפעילות רשלנית מצדה.

x