שילמתם בצ'ק? ייתכן שיגבו מכם סכום גבוה מזה שכתבתם
על פי בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד בנק הפועלים ובנק לאומי עולה, כיהבנקים לא משווים תמיד בין סכום הצ'ק המופקד לסכום שהזין הלקוח שהפקיד אותו בבנקט או באפליקציה כך שעלולים להיווצר פערים בין גובה הסכום הנקוב לזה שנמשך בפועל. מה אומרים על זה הבנקים?
בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה נגד בנק הפועלים ובנק לאומי מעלה טענה לתופעה מטרידה: לפי הבקשה, הבנקים לא משווים תמיד בין סכום הצ'ק המופקד לסכום שהזין הלקוח שהפקיד אותו בבנקט או באפליקציה כך שעלולים להיווצר פערים בין גובה הסכום הנקוב לזה שנמשך בפועל. למעשה, לפי מה שנכתב בבקשה לייצוגית, הבנקים אף מודים בכך.
- "הקריפטו יחליף את המזומן - הבנקים המרכזיים ינפיקו אותם"
- התחרות על שוק התשלומים מגיעה לרשתות הגדולות
- דוחות הבנקים חושפים: משקי הבית משלמים 355 שקל בחודש על שירותים בנקאיים
עורכי הדין שהגישו את הייצוגית הם יריב כהן ואסף ברקוביץ' שמייצגים חברה שצ'קים ששילמה לספקים ולעובדים הופקדו בבנקים פועלים ולאומי, והיא גילתה פערים (של שקלים בודדים או לכל היותר עשרות שקלים) בין הסכום על גבי הצ'ק לבין הסכום שהועבר בפועל למי שהצ'ק יועד לו.
בבקשה לייצוגית כוללים התובעים הייצוגיים תמליל שיחה מחודש ספטמבר האחרון עם פקיד בנק בשם ידידיה מסניף רחביה של בנק לאומי שבו הוא מצוטט כאומר כי בהתאם לנהלים הפנימיים של הבנק, לא נבדקים כלל הצ'קים המשוכים על החשבון אלא כאלה שעולים על סכום מסוים. הוא הסביר כי על נציגי החברה לבדוק מפעם לפעם את התאמת הסכומים שנמשכו מחשבון החברה. הבקשה לייצוגית אף הפנתה לפסק דין שניתן בבית המשפט המחוזי בת"א - זנוה נגד בנק הפועלים - שממנו עולה כי בהתאם לנהליו הפנימיים של בנק הפועלים ממוינים צ'קים לפי גובה הסכום הנקוב בהם. כך לפי הבקשה, ישנה הבחנה בהתאם למתואר בפסק הדין בין צ'קים שסכומם נמוך מ-6,000 שקלים לכאלה שעולים על הסכום ברמת הבדיקה הנעשית על ידי הבנק.
בסביבת גורמים במערכת הבנקאית נאמר לכלכליסט כי הצ'קים נבדקים באופנים שונים, חלקם ממוכנים וחלקם אנושיים וכי בפועל כמות המקרים בהם יש חוסר התאמה בין הסכום הנקוב על הצ'ק לבין הסכום שנפרע מהחשבון היא זניחה ואם הלקוח מפנה את תשומת לב הבנק - הוא מזוכה.