סיאט איביזה ויונדאי i20 מתגייסות לצה"ל
צמד המכוניות נבחרו להחליף את המיצובישי אטראז' כרכב הצמוד של הרס"נים והנגדים הבכירים. i20 תסופק ללא בלימת חירום אוטונומית, שיש באיביזה. רק קצינים מיחידות לוחמות יוכלו לבחור את מי יקבלו
סוף סוף נבחר רכב צמוד חדש לאלפי קציני צה"ל בדרגת רס"ן והנגדים הבכירים בצה"ל: מנהל הרכש במשרד הביטחון בחר היום בשלמה סיקסט ואלדן, לספק את רכבי הליסינג החדשים של משרתי הקבע, כאשר שלמה סיקסט תספק שני שלישים מהכמות ואלדן את השאר. סיאט איביזה ויונדאי i20 נבחרו להחליף את האטראז' כרכב הצמוד של רבי הסרנים והנגדים הבכירים.
- בקרוב: שירות ה"באבל דן" של צה"ל יזכה ללוגו ושם משלו
- מעל הפקקים: צה"ל בוחן שימוש במסוקים פרטיים
- רכזי הביטחון בקו העימות לא קיבלו שכר - ומאיימים להתנתק מצה"ל
המכרז הוא לארבע שנים, עבור 5,000 מכוניות עם אפשרות להכפילו. החברות הזוכות יידרשו לספק לצה"ל חבילת אחזקה 'הכל כלול' לרבות: החלפת צמיגים, רכב חליפי, תיקון ואחזקה, השתתפות עצמית ועוד.
"זה יום חג למשרתי הקבע", אמר תא"ל טל אהרון, ראש החטיבה הטכנולוגית באגף הטכנולוגיה בצה"ל, שהיה אחראי על המכרז. "מדובר בשני רכבים שנותנים מענה מצוין לדרישות הפרט, גם למשימה הצבאית וגם למשפחה. בחרנו באפשרויות הטובות ביותר בתקציב הנתון".
זאת הפעם השנייה שהמכרז מתקיים, לאחר שבפעם הקודמת לא הגישו חברות הליסינג אף הצעה, בטענה שרף המחיר שנקבע אז, 100 אלף שקל, אינו כלכלי עבורן. בתגובה העלה משרד הביטחון את רף המחיר המירבי ל-106 אלף שקל, אך הנמיך את הדרישות.
בין השאר בוטלה החובה לצייד את הרכב במערכת בלימת חירום אוטונומית, שמפעילה בעצמה את בלמי הרכב כאשר הנהג לא מגיב, ומפחיתה את הסיכוי לתאונת חזית ולדריסת הולכי רגל פי 2 מההפחתה שמספקת מערכת שרק מתריעה על סכנה. מערכת מהסוג הראשון מפחיתה את הסיכוי לתאונה ב-50% לעומת רכב רגיל, והשנייה ב-25%. היונדאי תסופק עם הדור האחרון של מערכת מובילאיי, אך ללא יכולת לבלום בעצמה, שקיימת בגרסאות ה-i20 שנמכרות לשוק הפרטי.
האטראז' שלא זכתה לפופולריות בצה"ל
סיאט איביזה ויונדאי i20 שנבחרו להחליף את האטראז' שלא זכתה לפופולריות בקרב משרתי הקבע, הן מכוניות סופר מיני פופולריות בשוק האזרחי, אך הן
מגיעות בתצורת 5 דלתוות (האצ'בק) ולא 4 דלתות (סדאן) המשפחתית יותר. לכן נפח תא המטען שלהן לעומת זה של המיצובישי (450 ליטר), קטן יותר, עם יתרון לאיביזה (355 ליטר) לעומת היונדאי (301). עם זאת קל יותר להכניס לתוכן מטענים כמו עגלות תינוק.
שתיהן מרווחות יותר במושב האחורי מהאטראז', שקטות ונוחות יותר. נפח המנוע שלהן זהה, 1,000 סמ"ק טורבו בנזין, ולשתיהן תיבות הילוכים רובוטיות כפולות מצמדים, 7 הילוכים. אולם האיביזה תוכל לסיים עקיפות מהר יותר, או לסבך את הקצין עמוק יותר עם המשטרה הצבאית, בזכות יתרון בספק (115 כ"ס לעומת 100 כ"ס) ובביצועים: הספרדיה מאיצה מ- ל-100 קמ"ש ב-9.5 שניות לעומת 11.4 לקוריאנית, ומגיעה למהירות מרבית של 193 קמ"ש לעומת 184 קמ"ש. חלוקת הרכבים תחל ברבעון השני של שנת 2020. למרות היתרון לאיביזה, רק קצינים ונגדים מיחידות לוחמות יוכלו לבחור בין השתיים. אחרים יקבלו את הרכב שיהיה זמין באותה עת.