$
מוזיקה

צליל מיתר: אמדורסקי וחמישיית קרני פוסטל

אסף אמדורסקי חבר לחמישיית קרני פוסטל למופע עיבודים מיוחדים לשיריו. דרך מעבדים חכמים וכלים שונים, הם מתאימים את הצ’לו לעולם הרוק והאלקטרוניקה

מאיה נחום שחל 08:3919.12.19

המופע: בסדרת ההופעות יבצעו אסף אמדורסקי וחמש הצ'לניות את השירים מכל האלבומים בעיבודים מחודשים וייחודיים לפורמט, בהם "יקירתי", "אהבה חדשה", "פגישה לאין קץ", "רוך וקושי", "שדות צהובים", "מסתכל על הים" ו"השמיים הכחולים". הוא על הפסנתר והגיטרה האקוסטית, הן על הצ'לו והקולות. "משתדלים לשמור על מבנה אחיד והיררכיה צלילית ולפעול בתוכה", אומר אמדורסקי, ששוקל להכניס כמה דקות של אי אלקטרוני במופע "שייתן תאורה אחרת לנוף הזה".

 

המשתתפים: אמדורסקי, קרני פוסטל, נעה אילי, ג'קי פיי, יעל שפירא ואביגיל ארד. על העיבודים מאיה בלזיצמן, אבנר קלמר, ג'קי פיי וקרני פוסטל. פוסטל היא מהצ'לניות הבכירות בישראל, זמרת ומעבדת מוזיקלית, שניגנה, עיבדה ויצרה עם מוזיקאים רבים בהם דנה ברגר, כנסיית השכל, אביב גפן, החברים של נטאשה וברי סחרוף. הקימה עם חיים לרוז את הצמד "ביקיני" והקליטה אלבומי סולו. היא ואמדורסקי הוציאו אלבום משותף, "אסף אמדורסקי וקרני פוסטל בהופעה", לפני חמש שנים.

 

אמדורסקי וחמישיית הצ'לניות. "אפשר להוציא מהצ'לו צלילים אחרים" אמדורסקי וחמישיית הצ'לניות. "אפשר להוציא מהצ'לו צלילים אחרים" צילום: אביגיל עוזי

 

החזרות: באולפן בתל אביב מתקבצים אמדורסקי והחמישייה במעגל ומתחילים לעבוד על הקאבר שלו ל”שיר ללא שם” של שלום חנוך שהקליט לפני חודש. פוסטל נותנת את הקצב והקולות לצ’לניות, מוסיפה שייקרים (סוג של רעשנים), אמדורסקי עובר מהגיטרה לפסנתר ויחד נבנית ההרמוניה הנפלאה. “לפעמים הבמה רוצה להיניק יותר משהקהל רוצה לינוק וההיפך, אז נבדוק גם כמה דברים יותר פרינג’יים במהות שלהם, אבל זה בפירוש לא מופע חינוכי, זה מופע שאמור להיות כיף, לעשות מסאז’ נעים בגוף”, אומר אמדורסקי.

 

פוסטל ואמדורסקי נפגשו בבית הספר בכיתה ז'. החיבור בין שני הילדים אוהבי המוזיקה היה מיידי, היא השמיעה לו את דפש מוד, הוא השמיע לה את פרינס ודיוויד בואי ויחד הם העלו מופע מופע בגיל 13. הרעיון למופע נולד בעקבות מופע הרטרוספקטיבה של אמדורסקי לאלבום הראשון ובהמשך במופע לציון 20 שנה ל"מנועים שקטים", אז קיבצה פוסטל את ההרכב שאמדורסקי מכנה "ליגת העל של הצ'לניות". זה הדליק אותו והוא ביקש מפוסטל להיות מופקדת על הניהול האמנותי של הערב.

"היינו צריכים למצוא פתרונות לגרום לזה להישמע רב גוני ומעניין, והפתרון הוא להשתמש במעבדים חכמים ונפלאים, כי אפילו בטקס יום הזיכרון לא מנגנים צ'לו יותר מכמה דקות", אומר אמדורסקי.

 

"אצלנו תמיד אומרים שהחלטורות של הצ'לנים זה ביום הזיכרון, כי צ'לו הוא כלי מאוד ספציפי", אומרת פוסטל. "המופע לא אמור לשכפל את השירים, אלה אמורים להיות השירים עם תודעה אחרת ולכל אחת פה יש הרבה ניסיון במוזיקה לא קלאסית. הן מבינות גם מוזיקה אחרת, אז הנגינה יכולה להיות הרבה יותר מגוונת.

 

“צ'לו יכול להיות עם סאונד מסוים ואפשר גם להוציא ממנו דברים אחרים. זה לא פשוט אבל לכל אחת פה יש פז"ם והיא מבינה קצב ואת כל הדברים שיש ברוק". אמדורסקי מוסיף: "הרעיון בחמישייה הזו הוא לייצר תפקידי קצב, להחליף רית'ם סקשן קלאסי של רוקנרול וכל מיני דברים שהיו קיימים באלקטרוניקה באלבומים. לקחת אותם להרכב הזה ולייצר מתוך המוגבלות האקוסטית הרמוניות דמיוניות".

 

הופעה ראשונה: 21.12.19, הרצליה 

 

x