מת"א לירושלים ב-34 דקות: רכבת ישראל השלימה נסיעה ראשונה בקו החשמלי
18 שנה אחרי שאישרה הממשלה ב-2001 את פרויקט A1 - הנסיעה ההיסטורית יצאה לדרך והושלמה במלואה; החל ממוצ"ש הקרוב יפתחו הנסיעות לציבור, שיוכל כעת לנסוע לכל כיוון בכחצי שעה בלבד
רכבת ישראל השלימה הבוקר (ד') נסיעה ראשונה ומלאה בקו הרכבת ירושלים תל אביב.
- שנה אחרי ההשקה: רכבת ישראל השלימה נסיעה ראשונה בקו החשמלי מירושלים לתל אביב
- הרכבת: "הוועד נוקט עיצומים, ההשקה המלאה של הקו לירושלים עשויה להידחות שוב"
- נתניהו וכץ חנכו את קו הרכבת י-ם-ת"א - שבינתיים מגיע רק עד נתב"ג: "עידן חדש"
מדובר בפרויקט A1 שיצא לדרכו בהחלטת ממשלה עוד בשנת 2001, אולם רק 18 שנה לאחר מכן הושלמה הנסיעה ההיסטורית, ולא לפני שבועות של הרצה ובדיקות מערכת שביצעה רכבת ישראל. הנסיעות יפתחו לציבור כבר במוצאי שבת הקרוב, כאשר החברה מבטיחה נסיעה של כ-34 דקות לכל כיוון.
במשרד התחבורה מזכירים שקו הרכבת המהיר לירושלים כולל מסילה כפולה באורך 56 קילומטר, והוא כולל כרייה של 5 מנהרות באורך כולל של 38 קילומטרים, והצבה של 8 גשרים באורך כולל של כ-7.5 קילומטרים. הקו עובר דרך מנהרה באורך של 11.5 קילומטרים, שנחשבת לארוכה ביותר בארץ, וכן מעל גשר שגובהו כ- 100 מטרים, אף הוא הגבוה מסוגו.
עלות הקו המקורית הייתה כ-3.2 מיליארד שקל, אבל עיכובים רבים, תביעות ארגונים ירוקים, תכנון לקוי ותביעות שונות גררו הכפלה של העלות לכ-7 מיליארד שקל, כאשר מועד ההשקה הרשמי זז לפחות 5 פעמים במהלך העשור.
כזכור, שר התחבורה הקודם ישראל כץ כפה על החברה לפתוח מחצית מהקו (מירושלים עד נתב"ג) בספטמבר 2018, ומאז נרשמו שם יותר מ-150 תקלות וביטולי נסיעות. ברכבת טוענים שמאז ההשקה החלקית בוצעו שם יותר משלושה מיליון נסיעות, חלקן חינם ובמהלך תקופת ההרצה. נכון להיום נוסעים בקו כ-10 איש מדי יום, כאשר ההגבלה ל-400 נוסעים לכל כיוון עדיין קיימת, אולם היא צפויה להתבטל במהלך שנה הבאה ועם סיום עבודות חשמול המסילה לאורך תחנות תל אביב.
"זהו בוקר של התרגשות. בימים בהם מדברים על ישראל הראשונה וישראל השנייה ומדינת תל אביב ומדינת ירושלים אנחנו בונים גשר. עם כל המחלוקות לא ניתן לייצר חיץ אלא נבנה דרכים ורכבות כי בני עם אחד אנחנו", אמר הבוקר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'.
שר החוץ ישראל כץ, שהוזמן לאירוע, הוסיף ש"אחרי שנים של עבודה קשה, ומאבקים, ירושלים מתחברת לתל אביב. אני קורא להן מסילות דוד המלך, שמחברות את עיר דוד לשאר חלקי המדינה".
מנכ"ל הרכבת, מיכאל מייקסנר, אמר כי מדובר בהישג חשוב לחברת רכבת ישראל, המהווה מנוף לתוכנית הפיתוח של הרכבת, בהם החלפת צי הנייד, המונע דיזל, ברכבות חדישות המונעות, באמצעות אנרגיה חשמלית ירוקה.