בלעדי לכלכליסט
מעל הפקקים: צה"ל בוחן שימוש במסוקים פרטיים
צה"ל מעוניין להטיס מפקדים בכירים במסוקים מפגישות ברחבי הארץ בחזרה למרכז הארץ. לפי מסמכים של צה"ל שהגיעו לכלכליסט, הסיבה העיקרית לפנייה לחברות מהסקטור הפרטי היא פינויו של שדה דב בתל אביב
מה שטוב לאלפיון העליון טוב גם למפקדים בכירים בצבא. צה"ל החל לבחון התקשרות עם חברות תעופה פרטיות כדי להטיס מפקדים בכירים במסוקים מפגישות ברחבי הארץ בחזרה למרכז הארץ, כך עולה מתוכן מסמכים של צה"ל שהגיעו לידי "כלכליסט".
לפי המסמכים, הסיבה העיקרית לפניית צה"ל לחברות מהסקטור הפרטי היא פינויו של שדה דב בתל אביב בתחילת יולי האחרון. אז, לאחר אינספור עיכובים, הופסקה פעילות תעופה אזרחית וצבאית בשדה, ומטוסי הצופית והחופית של טייסת 100 עברו לפעול מבסיס חצור. אלא שלשדה דב ולמטוסי הטייסת היה תפקיד נוסף: הטסה של קצינים בכירים שנותרו עתה ללא מענה, בעיקר בטיסות לקריה וממנה לשטח.
על פי המסמכים של משרד הביטחון, הספק שיגיע מן השוק האזרחי יידרש להפעיל מסוקים המסוגלים להטיס ארבעה נוסעים, לא כולל הטייס. שירות הטיסות יפעל בימים ראשון־חמישי מ־6 בבוקר ועד 6 בערב. הטיסות, כך מדגישים המסמכים, מיועדות רק לבכירים בצה"ל, אסורות בגישה לאזרחים ומיועדות להמריא ולנחות גם ממנחתים אזרחיים ברחבי הארץ. מחיר שעת טיסה במסוק פרטי נאמד על ידי גורמים בענף בכ־4,000 שקל. שעת טיסה של מסוק יקרה יותר משל מטוס קל, אולם שעת טיסה של מסוק אזרחי קל תהיה זולה יותר משעת טיסה של מסוקי חיל האוויר.
כיום מטיס צה"ל קצינים בכירים, בעיקר אלופים ותת־אלופים, באמצעות מטוסים קלים ומסוקים צבאיים כאשר נדרשת הגעה למקום שלא נמצא בקרבת בסיס חיל האוויר, או מסלול נחיתה פעיל אחר. בנוסף מטיס צה"ל את ראש הממשלה, אך במסוקים גדולים יותר, משימה שתישאר בידיו ולא תופרט.
מדובר צה"ל נמסר: "פעילות יחידות צה״ל, הן באימונים, בביטחון השוטף והן באירועים מבצעיים נפרסת בכל רחבי הארץ, נושא זה מצריך דרכי התניידות זמינות ומהירות בעבור גורמי מערכת הביטחון. מערכת הביטחון פרסמה בימים אלה בקשה לקבלת מידע מהשוק האזרחי (R.F.I) למציאת חלופות הטסה אל מול חברות אזרחיות, במקרים שבהן לא ניתן לעשות שמוש בכלים צבאיים. ההליך נמצא בתחילתו וטרם הוצגו המלצות בנושא".