בלעדי לכלכליסט
טסלה ממשיכה בהכנות לכניסה לישראל: תקים מוסך מרכזי ורשת טעינה
החברה פירסמה בסוף השבוע מודעת דרושים לאיתור טכנאים למכוניות חשמליות ונערכת לפריסה בארץ של רשת עמדות הטעינה המהירה שלה, הסופרצ'רג'רס
טסלה מקדמת את ההכנות לכניסה לשוק הישראלי בסדרת פגישות עם הרגולטורים הישראלים. נציגים של טסלה אירופה שהגיעו מהולנד, מלווים בעורכי דין ישראלים ונציגי חברת עמילות מכס מקומית, קיימו פגישות עם אנשי משרד התחבורה ומשרד האנרגיה, כדי לבחון את הדרישות שיוצבו לה כמשווקת רכב.
- מלגו ועד פפסי: מותגי הענק לועגים לסייברטראק של טסלה
- הדבר היחיד שאלון מאסק מחפש בכל מועמד לעבודה
- רשות המסים עלולה להפריע לטסלה לחדור לישראל
משרד התחבורה פירסם באחרונה תיקון לחוק רישוי רכב, שאינו דורש עוד מחברת יבוא מכוניות להיות בבעלות ישראלית של 90%. הדרישה כעת היא למנכ"ל ישראלי בלבד. טסלה רשמה כבר חברה בת ישראלית, שתרכז את הפעילות.
טסלה לא תידרש להקים בארץ מוסכים משלה, ותוכל להתקשר עם מוסכים קיימים. אך לדברי גורמים בענף, לאחר סבב פגישות במוסכים לא נמצא מוסך ישראלי שיוכל לעמוד בתנאי ההסמכה לטיפול במכוניות החשמליות של טסלה, כך שהחברה צפויה להקים מוסך מרכזי משלה. מה גם שהמוסכים המעטים שהוסמכו בארץ לטיפול ברכב חשמלי קשורים עם יבואנים שלא יסכימו לאפשר להם לטפל גם במכוניות טסלה.
בסוף השבוע פירסמה טסלה באתר האינטרנט שלה מודעות דרושים למנהל שירות ומכונאים לטיפול במכוניות ובמתקני טעינה בישראל. המודעה נוקבת במקום ההעסקה כתל־אביב, אולם לא ברור אם אולם התצוגה והמוסך יהיו בעיר, או בסביבותיה.
טסלה בוחנת גם אפשרות להקים בארץ רשת עמדות טעינה מהירה משלה, סופר־צ'רג'רס, כפי שהקימה בארה"ב ובאירופה, ואף בירדן. לחברה יש כ־15 אלף עמדות כאלה ב־1,700 מיקומים בעולם, חלקם מצוידים בעמדות טעינה מהירה במיוחד, בהספק 250 קילוואט שעה. רשת עמדות הטעינה נועדה להבטיח לנהגי טסלה שחרור מ"חרדת הטווח" המלווה בעלות על רכבים חשמליים. למרות שמשרד האנרגיה מסבסד כעת הקמת 110 עמדות כאלה, טסלה תעדיף כנראה רשת משלה, או לפחות ממותגת תחת שמה.
אחת הבעיות שמולן ניצבת טסלה כיום נוגעת ל"דגם החדירה", טסלה 3, שצפוי לפחות בשלב הראשון להוות את עיקר מכירותיה, זאת לנוכח העובדה שמחיר הדגמים הבכירים יותר צפויים לחצות את רף 300 אלף שקל. תקנות המיסוי הירוק החדשות, שייכנסו לתוקף ב־1 בינואר, כוללות הגבלת הנחת מס הקנייה המרבי המופחת לחשמליות ל־75 אלף שקל, מה שייקר את מחיר מודל 3 בסיסי ליותר מ־250 אלף שקל.
נציגי טסלה מקדמים, בסיוע גורמים מקומיים, את העלאת ההנחה המרבית ל־120 אלף שקל, כך שמודל 3 הבסיסי יחויב רק ב־10% מס קנייה לצד 17% מע"מ וישמור על מחיר בסיסי קרוב ל־200 אלף שקל. שינוי כזה יוכל לסייע גם לדגמי חשמליות של יצרנים אחרים להיות זולים יותר, ועדיין לאפשר למדינה לגבות מס גבוה על הדגמים היקרים יותר.
עם זאת, לנוכח העובדה שבשנה הבאה צפויים מספר יצרני רכבי יוקרה להציג רכבים חשמליים "עממיים" משלהם ולנוכח העובדה שעד כניסת התקנות החדשות לתוקף נותר פחות מחודש, ספק אם המהלך יישא פרי.