$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

טכנולוגיות הבריאות הדיגיטלית מצילות חיים, אך כשהן קורסות זה מסכן אותם

תקלה באפליקציית ניטור סוכרת ממחישה את הבעייתיות שבהסתמכות על מוצרי בריאות דיגיטלית באופן עיוור; אינסטגרם רוצה להגן על הצעירים; נשים שנאנסו תובעות את ליפט; גוגל נלחמת בעובדיה וענקיות הטכנולוגיה העלימו כ-100 מיליארד דולר מיסים בעשור האחרון

עומר כביר 17:1305.12.19
אחד התחומים המדוברים בעולם הטכנולוגיה הוא רפואה דיגיטלית – שלל המכשירים, התוכנות והשירותים שאמורים להצעיד את העולם לעידן של טיפול רפואי מותאם אישית, מנוהל מרחוק בסיוע אלגוריתם, יעיל ומהיר יותר. כל מי שעוסק בתחום מדבר על מהפכה אדירה, שתקטין את עלות הטיפול הרפואי, תאפשר למטופלים מרוחקים לקבל טיפול אישי מהמומחים הטובים בעולם, תסייע בזיהוי מוקדם של מחלות ומה לא. אבל אירוע שהתרחש בסוף השבוע האחרון בארה"ב ממחיש גם את הסכנה שגלומה בהסתמכות על מכשירים דיגיטליים מבוססי ענן בתחום זה, וצריך להוות סימן אזהרה בולט בתהליך החדירה של שירותי רפואה דיגטלית.

 

במרכז האירוע עומד ה-Dexcom G6, מכשיר לניטור סוכר בדם שמוצמד דרך קבע לחולי סוכרת ומאפשר לעקוב בזמן אמת אחרי רמות הסוכר בגופם, מבלי צורך לדקור את האצבע ולבצע בדיקת דם זריזה. במקום זאת, החיישן שמוצמד לבטן החולים מנטר בקביעות את רמת הסוכר בדם, ומעביר אותה לאפליקציית המובייל מדי חמש דקות. הוא פופולרי במיוחד בקרב הורים לילדים סוכרתיים, שכן הוא מאפשר להם לקבל התראות בזמן אמת על רמות סוכר נמוכות או גבוהות מדי, או שינויים מהירים ברמת הסוכר, ומאפשר לנקוט פעולה מהירה על מנת להתמודד עם המצב. הוא משחרר הורים מהצורך לבדוק את רמת הסוכר של ילדיהם מדי כמה שעות, ומאפשר להם לישון בלילה מבלי לקום מדי שעתיים או שלוש על מנת לוודא שרמת הסוכר לא נמוכה מדי. זה, בלי הגזמה, מכשיר מציל חיים שחייב לעבור ברמת אמינות מוחלטת, בלי שום שיבושים או הפסקות שירות.

בריאות דיגיטלית עדיין לא מספיק אמינה בריאות דיגיטלית עדיין לא מספיק אמינה צילום: שאטרסטוק

 

אבל ביום שישי האחרון בחצות, סוף השבוע של חג ההודיה, משהו השתבש: תקלה מסתורית שיבשה את עבודת המכשיר, והוא הפסיק לשלוח התרעות למשתמשים. לפי דיווח של הניו יורק טיימס הורים רבים גילו את התקלה רק בשבת בבוקר, שעות אחרי שהחלה, ומיהרו לבדוק את מצבם של ילדיהם. התקלה, בשירות המקוון שמאפשר את שליחת העדכונים לסמארטפון, Dexcom Follow, תוקנה חלקית ביום שני בבוקר, והשירות חזר לתפקוד מלא רק ביום רביעי ב-5 בערב. כמעט חמישה ימים של חוסר תפקוד מלא או חלקי של שירות רפואי מהותי. העולם נכנס לפאניקה כשווטסאפ קורסת לרבע שעה.

 

וההשלכות של התקלה היו מסכנות חיים. ד"ר וירג'יניה קולמן-פריסקו מסתמכת על Dexcom לניטור מצבו של בנה בן ה-10 ג'ון, חולה סוכרת סוג 1, ונעזרת בהתרעות של המכשיר על מנת לבצע התערבות מהירה במקרה של תנודה ברמת הסוכר בדמו. אבל מוקדם ביום שבת בבוקר, כשרמת הסוכר בדמו צללה באופן מסוכן בעת שישן, התקלה מנעה מאמו לקבל את ההתרעה החשובה. למרבה המזל, אחיו בן ה-6 של ג'ון שמע ב-5 בבוקר קולות מצוקה מאחיו, וצעק לעזרת הוריו, שזינוק ממיטתם, העירו את ג'ון ונתנו לו מיץ תפוחים וסוכריות גומי על מנת להעלות את רמת הסוכר שלו. "אנחנו מסתמכים על הטכנולוגיה הזו", אמר קולמן-פריסקו, מרצה במרסי קולג' בניו יורק, לניו יורק טיימס. "לא קיבלנו שום התרעות, וזה מאוד מסוכן. הבן שלנו עלול היה למות בשנתו".

מה ישרה אם יתברר שיש באג באפליקציית ניטור ה-ECG של האפל ווטש? מה ישרה אם יתברר שיש באג באפליקציית ניטור ה-ECG של האפל ווטש? צילום: אי.פי.אי

 

במקרה אחר, כשהית' סמית', שבנו בן ה-11 קול חולה בסוכרת סוג 1, התעורר בשבת בבוקר וראה שלא התקבלו התרעות מהאפליקציה הוא חשב שבנו ישן בשלווה לאורך הלילה. אבל כשפתח את האפליקציה ונתקל במסך ריק, הוא מיהר בבהלה לחדרו. במהלך הלילה, גילה, רמת הסוכר צללה לרמה מסוכנת מאוד. "הסתמכנו על מ-Dexcom, אבל הפעם לא קיבלנו שום התרעה", הוא אמר. המקרים של ג'ון, קול, ואחרים שהתרחשו בסוף השבוע, ממחישים עד כמה תקלות איזוטריות לכאורה בטכנולוגיה רפואית יכולות להפוך במהירות למסכנות חיים. סמנכ"ל הטכנולוגיה של Dexcom, ג'ייק ליץ', אמר לניו יורק טיימס שהתקלה התרחשה בגלל עומס לא צפוי על שרתי החברה, ושחלק גדול מהמשתמשים הושפע ממנה, איך לא יכל לפרט כמה בדיוק.

 

לא מדובר גם בפעם הראשונה שהחברה סובלת מתקלה דומה: השירות נפל גם ב-31 בדצמבר. ואולם, המקרה הנוכחי עורר זעם ניכר מצד המשתמשים בגלל התגובה של החברה לתקלה, או יותר נכון היעדר התגובה שלה. Dexcom לא עדכנה את המשתמשים על שיבוש השירות לפני 8 בבוקר שעון החוף המזרחי, כשמונה שעות אחרי תחילת התקלה, וגם אז עשתה זאת רק באמצעות הודעה קצרה בעמוד הפייסבוק שלה (ולא, למשל, באמצעות שליחת אימייל לכל המשתמשים). ההודעה לא עשתה הרבה על מנת להסביר את המצב. "אנחנו מודעים לבעיה עם Dexcom Follow שאולים גורמים למשתמשים לא לקבל מידע או התרעות. אנחנו עובדים על פתרון ונמשיך לפרסם כאן עדכונים", נכתב. בשעות הבאות נוספו לפוסט עדכונים נוספים, שבעיקר ציינו שהתקלה עדיין קיימת ושעוד אין פתרון.

 

המשתמשים זעמו. "Dexcom, בבקשה בבקשה תשלחו הודעה כלשהי כשהמוצר שלכם לא עובד", כתב אחד מהם. "אנחנו יכולים לנטר את הבן שלנו כשהמכשירים לא מתפקדים, ורגילים ללילות בלי שינה. אני מבין שתוכנה כושלת לעתים, אבל שתיקה להורים שמתמודדים עם מצב של חיים ומוות אינה מקובלת לחלוטין". אבל הכשל כאן חמור יותר מעדכון לא מוצלח בפייסבוק, כי שירות מסוג זה צריך להיות ערוך למקרה של תקלה עם מערכת של תגובה אוטומטית מתוכננת במקרה של הפסקת שירות. "יש פה רשלנות", אמר לכלכליסט המתכנת הבכיר רן בר-זיק. "בשירות כזה הייתי מצפה שתהיה התראה לכל ההורים על הפסקת השירות בגלל תקלה. אפילו בסמס. תקלות קורות כל הזמן בשירותי מחשוב. זה חלק מאיך שבונים מערכת. לא מופרך, גם בשרתי אמזון, להגיע למצב ששירות לא עובד וזה קורה".

סליחה תקלה, אבל באפליקציות בריאות זה יכול להגיע למצב מסכן חיים סליחה תקלה, אבל באפליקציות בריאות זה יכול להגיע למצב מסכן חיים

 

"אבל אז - כשיש outage - נשלחים סמסים ללקוחות קריטיים. גם במקרה הזה, אם יש תקלה, למה לא נשלחו הודעות ללקוחות מיד? או שיחה טלפונית מוקלטת? אפילו אם מדובר בתקלה לא צפויה שלא נובעת מרשלנות, למה לקח זמן רב לטפל בה? זה לא שונה מאבטחת מידע וזה חלק בהנדסת תוכנה. כך, למשל, אנו מצפינים סיסמאות כדי למזער את הנזק אם מסד הנתונים נגנב. אנו בונים מערכת ששולחת התראות למפתחים על בעיות ביצועים. אנו מבצעים תוכניות גיבוי וכו׳. חלק משמעותי מההנדסה שלנו הוא להתכונן לבלתי צפוי. זה קריטי במיוחד בשירותים רפואיים מהסוג הזה", מסביר בר-זיק.

 

Dexcom לא התכוננה לבלתי צפוי, לא עשתה את ההכנות הדרושות על מנת להבטיח תגובה מהירה במקרה של שיבושים, ויש עוד סימנים מדאיגים לגבי ההתנהלות הטכנולוגית של החברה. כמו העובדה שאפליקציית האייפון של השירות שסבל מהתקלה לא עודכנה זה יותר משלוש שנים, וכמובן הזמן הארוך, ארוך מדי, שנדרש על מנת להחזיר את השירות לפעילות תקינה. זה גרוע במקרה של שירות רגיל, ספק רשלנות פושעת כשמדובר בשירות רפואי שתקלה בו היא עניין של חיים ומוות. ותהיו בטוחים שלא מדובר במקרה האחרון מסוגו. מהפכת הבריאות הדיגיטלית רק תצבור תאוצה בשנים הקרובות, ושירותים ומכשירים דוגמת זה של Dexcom יהיו נפוצים יותר ויותר, בין אם באמצעות מכשירים עצמאיים ובין אם כאפליקציות שתופסות טרמפ על יכולות של מכשירים כמו האפל ווטש. המקרה הנוכחי מצביע על כך שמשהו במערכת לא עובד כמו שצריך, ושייתכן ויש צורך בהתערבות רגולטורית שתבטיח מערכות חסינות יותר אם תגובה ראויה במקרה של תקלה. כי בפעם הבאה שתקרה תקלה שכזו, זה עלול להיגמר במוות.

 

 

קצרצרים

 

1. אינסטגרם תתחיל לחייב משתמשים חדשים להזין את תאריך הלידה שלהם בעת ההרשמה. הסיבה הרשמית: שיפור הבטיחות באפליקציה למשתמשים צעירים, למשל באמצעות סינון הפרסומות שמוצגות להם, כמו כאלו שעוסקות בהימורים או באמצעי מניעה (כי בני נוער, כידוע, לא שוכבים זה עם זה). הסיבה האמיתית: מידע, תנו לנו את המידע שלכם, אנחנו רוצים אותו.

ליפט מתנהגת כמו אובר? ליפט מתנהגת כמו אובר? צילום: שאטרסטוק

 

2. 20 נשים שנאנסו או הותקפו מינית על ידי נהגים של ליפט (Lyft), תובעות את החברה בקליפורניה בטענה שזו כשלה לטפל ב"משבר הטורפים המיניים", אף שידעה על המצב במשך ארבע שנים לפחות. "התגובה של ליפט היתה לא מספקת באופן מזעזע", טוענות התובעות. הן מצטרפות ל-14 נשים שהגישו תביעה דומה נגד החברה בספטמבר.

 

3. עדכון מחזית סכסוך העבודה בגוגל: בתלונה שהגישו עובדים לרגולטור הפדרלי של חוקי עבודה בארה"ב, National Labor Relations Board, נטען שהחברה פיטרה עובדים שהצטרפו לארגון עובדים ומחו על תנאי התעסוקה שלהם. כן נטען שלגוגל יש כלל שאוסר על עובדים לדבר זה עם זה על תנאי העובדה שלהם, ושמונע או מניע אותם מהצטרפות לארגון עובדים.

 

4. ניתוח חדש מגלה ששש חברות הטכנולוגיה המרכזיות בעולם – אפל, אמזון, גוגל, פייסבוק, מיקרוסופט ונטפליקס – העלימו בעשור האחרון מסים בסך כולל של מ-100.2 מיליארד דולר. מרבית המסים הועלמו על פעילות של החברות מחוץ לארה"ב. כלומר, יש להן בחשבון הבנק עשרות מיליארדי דולרים ששייכים למדינות שונות.
x