הסרט "רצח כתוב היטב": מכתב אהבה מבריק לאגתה כריסטי
הסרט של ריאן ג'ונסון יוצר שילוב מצוין של תסריט מבריק, שמצליח לשמור את התעלומה עד סופו, ובימוי שמתייחס לכל באופן משועשע. כולל מסר חברתי עכשווי
שקרנים, רמאים ונוכלים הם הטיפוסים שמאכלסים באופן קבוע את סרטיו של ריאן ג'ונסון, אחד הבמאים והתסריטאים המבריקים של הקולנוע האמריקאי ב־15 השנים האחרונות.
- חורבן בית שני: הסרט "סיפור נישואים" יפה ושובר לב
- הסרט "האירי": פורסט גאמפ מצטרף למאפיה
- הסרט "פגות תוקף": יום הרווקות הסיניות
בכל אחד מחמשת הסרטים שכתב וביים לקח ג'ונסון ז'אנר קולנועי וניסה לבצע בו תהליך של פירוק והרכבה: למשל ב"בריק", סרט הביכורים שלו, מיזג באופן שנון בין הפילם נואר ובין סרטי ההתבגרות; ו"לופר" היה סרט מדע בדיוני על מסע בזמן. "רצח כתוב היטב", סרטו החדש והמהנה מאוד, ממשיך את מסעו של ג'ונסון בין ז'אנרים קולנועיים. זהו מכתב אהבה לאגתה כריסטי: סופר מצליח של ספרי מתח ומיסתורין נמצא מת עם גרון משוסף בלילה, אחרי שחגג עם משפחתו יום הולדת 85. זה נראה כמו התאבדות, אבל בלש פרטי עם מבטא משונה בשם בנואה בלאנק - דמיינו גרסה דרומית להרקול פוארו הבלגי - סבור שאולי היה כאן רצח. כשבני המשפחה מתכנסים בבית הסופר להקראת צוואתו, הבלש חוקר אותם בזה אחר זה ומגלה שלכל אחד מבני משפחתו היה מניע לרצות במות הקשיש.
ג'ונסון יוצר שילוב מצוין של תסריט מבריק, שמצליח לשמור את התעלומה עד סופו, ובימוי שמתייחס לכל באופן משועשע, ושתנועות המצלמה שלו מספרות בדיחות ויזואליות שמוסיפות לסיפור המילולי. הליהוק מרובה הכוכבים משבץ באנסמבל שווה זכויות בעיקר שחקנים שהיו כוכבים בסרטים משל עצמם, מג'יימס בונד (דניאל קרייג) ועד המפגש בין קפטן פון טראפ (כריסטופר פלאמר) וקפטן אמריקה (כריס אוונס). למרות המתח והמסתורין, כבר מראשיתו הסרט טעון באנרגיה קומית. בחלקה היא פארודית, כזאת הלוקחת את מוסכמות הז'אנר ומעקמת אותן; ולרגעים היא סאטירית, בכך שגם במהתלה שכזו, שבה הדמויות הן קריקטורות, יש בעצם סיפור חברתי.
כך, אין זה מקרי שהוא מגיע למסכים דווקא עכשיו: "רצח כתוב היטב" מסכם בדרכו המקאברית שנה של סרטים שבהם העשירים ניסו לחסל את העניים, והעניים השיבו מלחמה: תחילה ב"אנחנו", ואז ב"נוכלות בלי חשבון" וכמובן ב"ג'וקר", הסרט שנשא את המוטו "להרוג את העשירים". עם כל הקריצות שלו, הסרט תואם את עידן טראמפ שמציג אילן יוחסין שבו ככל שגדלת בתור פריבילג שעבדת כמה שפחות בעבור הכסף שלו, כך יש סיכוי שתהיה (או תהיי) חלאה מפונקת ומניפולטיבית יותר. ובתוך כך, הבלש הפרטי מגלה שבתוך עולם של רדיפת בצע, קנאה וציניות, יכול להיות שיש גם אנשים נדירים שהם בפשטות טובי לב. בסרט שנדמה בתחילה כמרושע וקר לב כמו דמויותיו, המסר הזה מחמם את הלב.