ראיון כלכליסט
מנכ"ל אסם: "לא בטוח שיש מקום לפעימה השנייה של סימון המוצרים"
בראיון לכלכליסט מזהיר אבי בן אסאייג את משרד הבריאות, האמון על הרפורמה בסימון המזון המזיק, כי "עשינו את מקסימום הפחתות הסוכר, המלח והשומן הרווי שניתן, בלי לפגוע בטעם. הפחתה נוספת עלולה לפגוע בליבת הפעילות בשוק המזון"
"אסם ערוכה לכניסת תקנות סימון מזון מזיק בחודש הבא ו-75% ממוצרי החברה לא יסומנו בסמלים האדומים. עשינו את מקסימום הפחתות הסוכר, המלח והשומן הרווי שניתן, בלי לפגוע בטעם. על רקע זה, יש חשש שהפעימה השנייה של תקנות הסימון שתכנס ב-2021 תפגע בשוק המזון. הפחתה נוספת עלולה לפגוע בליבת הפעילות"; כך מזהיר אבי בן אסאייג, מנכ"ל אסם, את משרד הבריאות האמון על הרפורמה בסימון המזון המזיק, בראיון לכלכליסט.
- אסם מייקרת את המחיר של חלק ממוצרי מנה חמה ב-8%
- אסם נערכת לצמצום הנזק הסביבתי: התחייבה ליעד של אפס הטמנה עד 2020
- גד פרופר תובע 39 מיליון שקל מנסטלה
"צריך לבחון לאורך השנה הקרובה את השינוי בהרגלי הצריכה ואת היקפי הצריכה של הצרכנים, בכדי לוודא שהפעימה הבאה של הרפורמה לא תאלץ את היצרנים לייצר מוצרים נוספים מיוחדים על המדף כי בגרסתם הנוכחית הם מכילים כמות גבוהה מזו שנקבעה בפעימה השנייה. הרגולטור חייב לעקוב אחר ההתפתחות ואופן ביצוע הצעד הבא, כדי לבדוק עד כמה היקף ההפחתה תהיה בליבת המכר. אי אפשר לפגוע בליבת המוצרים בצורה כל כך קשה".
25% ממוצרי החברה יסומנו בינואר הקרוב. אם הייתם נדרשים כעת לעמוד ברף תכולת הסוכר, המלח והשומן הרווי שנקבעו לפעימה השנייה, כמה ממוצרי החברה היו מסומנים?
אני מעריך ש-35% מהמוצרים. צריך להבין שהמטרה היא לא שהמוצרים יסומנו, אלא שהצרכן יתרגל לצרוך מוצרים פחות מתוקים ומלוחים, ולשם כך נדרשת הדרגתיות. ב-17 מוצרים מצאנו שהפחתה בהתאם לרף שנקבע לפעימה הראשונה, פוגע בטעמם באופן שעלול להוביל לירידה בצריכתם ולכן פיתחנו אלטרנטיבה מופחתת שתמכר במקביל למוצר שיסומן. אם ניאלץ בפעימה השנייה להגדיל את מספר המוצרים שיהיה להם מוצר מקביל על המדף ללא סימן, ואותם מוצרים יעלו אבק על המדפים, אז לא הצלחנו. הכוונה של משרד הבריאות היתה שהמוצרים הלא מסומנים יהיו העוגן של מוצרי הליבה שלנו ולכן אני אומר למשרד הבריאות: צריך להיות חכמים בהקשר הזה, כי תפסת מרובה לא תפסת".
מה עמדת נסטלה ביחס לשינויים שנדרשתם לעשות?
"הרבה משאבים מושקעים במהלך הזה, לפחות 30 מיליון שקל ושינינו רצפטורות בלמעלה מ-300 מוצרים. הכל נעשה בתמיכת נסטלה ויהיו פיתוחים שלנו שהחברה תאמץ לעולם".
אין חשש בנסטלה מכך שהמכירות של אסם בישראל ירדו?
"התכוננו לאירוע הזה, ואני רוצה להאמין שהתכוננו טוב עם פתרונות טובים ואיכותיים. אני מאמין שלא נפגע במכירות כי עשינו מאמץ חסר תקדים בהיקפו של למידה של מה שקרה בעולם. נסטלה פועלת גם בצ'ילה וראינו שבתחילת הדרך היתה פגיעה במכירות שם, אבל בקטגוריות בהן היו פתרונות של מוצרים טובים שלא מסומנים, לא היתה פגיעה ואחרי זמן מסויים של חודשים עד שנה, חזרו לצרוך מוצרים רגילים".
ואיך הצרכן הישראלי ינהג?
להערכתי, יהיו צרכנים שיחשבו פעמים אם לקנות,אם כן כמה. כשיהיה מדובר במוצר מסומן, לא יתפתו למבצעי שניים ב-10 אלא יעדיפו לקנות אחד ולשלם עליו מחיר מלא של 7 שקלים. זה עלול להשפיע במקומות האלו".
בן אסאייג רואה במהלכי ההפחתה הישג משמעותי, שהחל טרם הרפורמה. "אנחנו בתהליך ארוך שנים של הפחתת סוכר ומלח, והרפורמה האיצה את התהליך. אם היינו בודקים לפני 3-4 שנים, 75% ממוצרי אסם היו מקבלים את הסימון האדום, ועכשיו הנתון הזה התהפך. בקטגוריה של הקולינריה הכוללת פסטה, רטבים, מרקים ועוד, הרוב - 85% - לא יסומן, ול-15% הנותרים תהיה חלופה מופחתת שלא תסומן. לדוגמא, קטשופ מופחת סוכר שפיתחנו מחזיק רק 9% מהקטגוריה, מה שמעיד שיש העדפה צרכנית ברורה לקטשופ הרגיל. החטיפים המלוחים לא יסומנו, למעט במבה נוגט".
החלופות מופחתות הסוכר והנתרן יימכרו באותו מחיר של המוצרים הרגילים?
"אנחנו מנסים להתייעל בכל דרך אפשרית ולהימנע מעליית מחירים. עושים את זה דרך משא ומתן עם ספקים, מינוף כח הקנייה של נסטלה לרכש אטרקטיבי יותר ומעבר לאוטומציה. אנחנו מחוייבים להמשיך בתהליכים האלה ועושים מאמץ עילאי לספוג את השינוי בעלויות. רק במקום שנראה שאנחנו לא מסוגלים לספוג את העלויות הגבוהות של חומרי הגלם החלופיים, כמו רכז פרי הלואן במקום סוכר, נשיק מוצר נוסף שמחירו עשוי להיות שונה. מדובר במגוון קטן של מוצרים. ברוב המוצרים לא ניגע, אבל יש זנב קטן שנבחן כי הרכיבים יקרים דרמטית והוצאת סוכר מחייבת ייצוב בצורה אחרת, כי הסוכר לא רק ממתיק".
בין המוצרים שמחירם יהיה גבוה יותר יהיו דגני בוקר פיטנס שקדים ודבש, דגני הבוקר לילדים קארנץ' ותרכיז ויטמינצ'יק, שיושק בבקבוק בנפח חצי ליטר לעומת אריזת הליטר בגרסה המקורית, שלפי החברה מאפשר לייצר את אותה כמות כוסות משקה. "כשמסתכלים על מה התעשייה עושה בשנה הזאת, מדובר בנקודת ציון ראויה ומיוחדת כי בסופו של דבר המטרה להביא מוצרים איכותיים לצרכן, אחרת המוצרים והעסקים לא ישרדו. אנחנו עושים את השינוי שנדרשנו לעשות ומחוייבים להצליח לשמור על הצרכנים ועל העסקים".