מדריך כלכליסט
יוצאים לחגיגת הקניות? כך תעברו את בלאק פריידיי בשלום
בין אם אתם מחפשי דילים ותיקים, נסיינים חדשים ברכישות אונליין או סתם לקוחות רגילים, הבלאק פריידיי הוא סוג של התקפה על החושים. אספנו את הטיפים שכדאי להתחשב בהם לפני חגיגת הקניות, ועוד כמה למוכרים ביום הזה
הבלאק פריידיי והסייבר מאנדיי שמגיע ישר אחריו הפכו לחגי הקניות העיקריים בעולם המערבי. זו הזדמנות למצוא אלפי פריטים שנמכרים בהנחה גדולה כדי לעשות מקום במחסנים למוצרי השנה הבאה שמתחילים להגיע בעוד חודש וחצי לחנויות.
- כך תכינו את העסק לחגי הקניות בנובמבר
- מתי חלים ימי הקניות הבינלאומיים, ואיך תוכלו לנצל אותם?
- עובדים בשביל לקנות: מה אפשר ללמוד מהמוצר הנמכר ביותר בסייבר מנדיי
עבורנו, הישראלים מדובר בהזדמנות מעולה להכות את יוקר המחיה ולרכוש מוצרים שבימים כתיקונם אין לנו את התקציב עבורם. ואולם, תקופת הבלאק פריידיי היא גם כר פורה לכל מיני ניסיונות ל"דוג" משתמשים ולקוחות תמימים ולהפוך להם את השופינג לסיוט. עם כמה כללי אצבע והגיון בריא אפשר בקלות להימנע מ-99% מהניסיונות האלה. כך עושים זאת:
אין מתנות חינם: אף פעם בחיים
תזכרו, הפרסומת הזו בפייסבוק או באינסטגרם שמציע לכם מערבל או זוג משקפי שמש יוקרתיים בעשירית מהמחיר הנקוב ובהנחה מדהימה! של 80%, זו ה-ו-נ-א-ה. חד וחלק. או שבמקרה הטוב תקבלו מוצר שהוא העתק מאיכות ירודה או מקולקל, או שתוכלו לנופף לשלום לכספכם, שבוודאי ירפד את ארנקו של נוכל מעבר לים.
לפני שאתם מתפתים למחיר - בצעו חיפוש באינטרנט
נכון, המחיר שראיתם באתר החביב עליכם הוא אולי הזול ביותר שהיה עד כה, אבל שימו לב הרשת היא מקום גדול ונרחב. זאת אומרת שאולי יש דיל יותר מעניין באתר המקביל. הדרך היחידה לדעת היא לעשות חיפוש במנוע החיפוש החביב עליכם. גוגל, בינג, דאק-דאק-גו, רשמו את שם המוצר וראו אם במקום אחר ההנחה אולי אף מרשימה יותר.
אתרים מתמחים: לכו למקצוענים
אם אתם מחפשים מוצר ספציפי - כמו למשל טלסקופ - בדרך כלל תנסו קודם כל ללכת לחפש אותו בחנות למוצרי אסטרונומיה. ברשת זה אותו הדבר. אם אתם מחפשים מוצר מסוים, נסו את האתרים המתמחים. לא פעם תוכלו למצוא בהם הנחות דומות ובדרך כלל המגוון יהיה יותר טוב והביקורות יותר יעילות.
היזהרו מביקורות משתמשים באמזון, איביי ודומיהם
כן, זה נשמע באמת מוזר. אבל ביקורות שקוטלות מוצר כזה או אחר, או מהללות את מקבילו במותג מתחרה, ושכביכול נרשמות בשמם של לקוחות, יכולות להיות מזויפות. בניו יורק טיימס ציטטו את המספרים שאמזון מסרה: 13 מיליון ביקורות מוצר מזויפות נמחקו ב-2018 והיא ביצעה מהלכים נגד כ-5 מיליון חשבונות מזויפים. לכן, לקרוא ביקורות והמלצות זה מצוין, אך שימו לב לניסוחים, לטון הביקורת, האם היא עניינית או לא, בקיצור הפעילו קצת את שיקול הדעת הטוב ונסו להבין מה הסיבות לכתיבתה. לקוח מרוצה או בוט? זו כל השאלה.
האזינו לקיר: פורומים, קבוצות, חברים
הרבה פעמים ישנם דילים שמבליחים לזמן קצר ונעלמים. בשביל לתפוס אותם בזמן הדרך היעילה ביותר היא להיות מחובר לקבוצת פייסבוק, ווטסאפ או פורום כגון רדיט או של חובבי המוצר. ישנם כיום עשרות אם לא מאות קבוצות פייסבוק ואתרים שמרכזים דילים שווים במיוחד. דאגו להירשם לעדכונים ובצעו מעקב.
קנו חכם: שימו לב לזמני משלוח ומחיריו
זמני משלוח זה עקב האכילס של תקופת הקניות הזו. המרכזים הלוגיסטים עמוסים לעייפה, הדוורים והשליחים קורסים ואנשי המכס עובדים משמרות נוספות. האתר שהתחייב לכם למשלוח עד 10 ימי עסקים או תאריך יעד מסוים, עשוי לא להיות מסוגל לעמוד בזה. לרוב הם גם מציינים זאת בתקופה זו. מחירי המשלוחים לפעמים גם מייקרים דילים למחיר שכבר לא משתלם. בקיצור, שימו לב לאותיות הקטנות. חבל להזמין מעיל לילד ולקבל אותו בעוד חודשיים כשכבר חצי מהעונה עברה אם לא יותר. בהקשר זה, נסו לאגד כמה שיותר פריטים במשלוח. רף המכס לפטור הוא מקסימום 75 דולר, אם קניתם ב-50 דולר, הוסיפו עוד מוצרים ב-25 דולר.
העדיפו לא לרכוש מוחדש, מחודש או מתוקן
זה פיתוי גדול. לפעמים מוצרים שנמכרים כ-Refurbished (מוחדש או מחודש בעברית) מציעים הנחה נוספת על זו הקיימת. אבל יש סיבה לכך. בארה"ב לקוח יכול להחזיר מוצר בגלל כל מיני סיבות. לפעמים זה בגלל שהוא פשוט לא מרוצה או כטרייד אין למוצר אחר חדש, אך הרבה פעמים זה בגלל שהיתה בעיה. המכשיר המקולקל מועבר לתיקון - ומוחזר לאחר מכן לקופסה חדשה ונמכר כך. רכישה של מוצר מתוקן מהווה תמיד הימור - שימו לב - לפעמים זה יכול להיות אחלה דיל ולפעמים זה בזבוז כסף.
שירות לקוחות: היום שאחרי
בהקשר לסעיף הקודם, שימו לב לאותיות הקטנות. אלה שאנחנו תמיד מפספסים. העולם אמנם הפך לכפר גלובלי וכו', אך חוקים שונים במדינות שונות משמעותם בלאגן. תמיד. לכן דאגו לקרוא את תנאי המכירה, המשלוח ובעיקר ההחזרה אם תזדקקו לה. לשלוח מוצר גדול, שאינו עובד, לכתובת בסין או בדרום דקוטה עשויה להתברר כהוצאה גדולה מאוד.
שימו לב לאבטחה באתר: ההאקרים מחכים מעבר לפינה
כמה כללי אצבע לרכישה בטוחה: דאגו תמיד שכתובת האתר אליו אתם מופנים מתחילה ב-https - זה מעיד על הצפנה של התקשורת ביניכם לאתר; העדיפו להשתמש בכרטיס אשראי או שירות תשלומים כגון פייפאל, כך תוכלו לבטל או לפחות לקבל שיפוי אם מתגלה בעיה; בצעו קניות רק כשאתם מחוברים לרשתות אינטרנט אלחוטיות שמאובטחות בסיסמה. לא במלון, לא בנמל התעופה ובטח שלא בבית הקפה השכונתי. יש אוזניים לכל חיבור. המלצה נוספת, בצעו סריקת וירוסים מיד לפני תחילת הקניות. חבל שהאקרים ייהנו מפרטי האשראי שלכם ביחד איתכם.
טיפ: עקבו אחרי מחירים
הטיפ האחרון הוא לדעתי אחד הטובים. בזכות האינטרנט יש לנו גישה לכל מיני כלים מאוד שימושיים שמאפשרים לנו לעקוב לאורך זמן אחרי מחירים של מוצרים. באמזון למשל יש את Keppa או אתר camelcamelcamel.com, אבל לא רק. אתרים אלה מאפשרים לכם לקבל חיווי על עד כמה המחיר הנוכחי זול ביחס לעבר. הוא יאפשר לכם לזהות אם המוכר לא העלה פתאום את המחיר לאחרונה כדי למכור אותו שוב ב-30%, כך שיוצא שמדובר באותו המחיר. זה מאוד שימושי ובחלקם גם תוכלו לקבל התראות על ירידה למחיר יעד מסוים. חלקם בתשלום אך לרובם יש גם גישה למידע הבסיסי בחינם, חפשו price tracking tools בגוגל ותמצאו אותם.
טיפים למוכרים: חבקו את הלקוח והתייחסו אליו בכבוד
1. יש לכם חנות אינטרנט, אתם מחויבים הרבה יותר לאמינות בפרסום. הלקוח לא יכול למשש, לראות, לגעת ולהריח. תרשמו תיאור מלא, אל תתעצלו לפעמים מה שנראה לכם לא מעניין, מעניין מאוד את הלקוח. אז הוא נודניק, אז מה, הוא גם הלקוח הפוטנציאלי שלכם. מה שרשום בתיאור או במפרט חייב להיות אחד לאחד. לא בערך, לא דומה, אותו הדבר. זה יחסוך לכם הרבה מאוד כאב ראש אחר כך.
2. רוצים להגיע לקונים? השתמשו בכלי שיווק פשוטים כמו קמפיינים ברשתות החברתיות, הודעות SMS (בלי לנג'ס) ויש אפילו אפשרות כיום ליצור קשר בווטסאפ. יש לכם רשימת לקוחות קיימת? מועדון? מעולה, נצלו אותם. שילחו הזמנות עם דוגמאות למחירים טובים. לפעמים הלקוח יעדיף לרכוש אצלכם ליד הבית מאשר בסין או ארה"ב.
3. המון הזמנות, מה עושים? צריך להתארגן מראש. דאגו לחבילות, קופסאות, מעטפות מרופדות או שקיות ניילון אטומות עם פס הדבקה מובנה למשלוחים בדואר. הכל צריך להיות קיים מראש ולא לחכות לדקה ה-90. ארגון וסדר יבטיחו שלא תשלחו את מכונת הגילוח של גדליה לתקווה ואת הפן של אורית ליוסי. חבל להתעסק עם לוגיסטיקה מיותרת, הקפידו על סדר במחסן או במרלו''ג שלכם.
4. תקשורת עם הלקוחות. נשמע טריוויאלי? אבל זה החלק החשוב ביותר. לא פעם לקוחות מתלוננים בגסות או בצורה לא נעימה. זה בסדר. נישמו עמוק, נסו להבין מאיפה זה נובע. לפעמים זה מוצר שהובטח ללקוח בצורה מסוימת והגיע אליו בצורה שונה לגמרי ממה שתיאר לעצמו; לפעמים הלקוח באמת טועה וצריך להסביר לו. בכל מקרה, אל תשאירו את הלקוחות באוויר. דאגו תמיד שכל שאלה או טענה תיענה בצורה מקצועית ומנומסת ונייטרלית. סרקזם, ציניות או הומור לא עוברים היטב בכתב או אצל לקוח עצבני.
5. אל תנפנפו את הלקוח שקנה בזול מוצר יקר ושנתקל בבעיה. אם המוצר דורש טיפול תחת אחריות נסו לא להתחמק. לפעמים זה רק עניין של הדרכה והסבר על אופן הפעולה. הרבה פעמים המוכר מנסה לגלגל את האחריות הלאה. זה טבעי ואף אחד לא אוהב לספוג עלויות מיותרות. אבל זה גם מראה על אכפתיות מלקוח. ולקוחות מרוצים מהווים בדרך כלל את הפרסומת הטובה ביותר לעסק.