$
כלכלה ומדיניות

עיכוב נוסף ל-737 המקורקע: הרגולטור יבדוק כל מטוס בואינג לפני שיחזור למסלול

מינהל התעופה הפדרלי הדגיש כי יתמקד בבטיחות ולא יזדרז לעמוד בלוח הזמנים של בואינג, שקיוותה להשיב את ה־737 מקס לפעילות בדצמבר. אישורים מיוחדים יידרשו גם לדגם החדש שנחנך בהשקה שקטה בשבוע שעבר

עדי ברק 23:1927.11.19

יצרנית המטוסים בואינג תאלץ להתמודד עם מהמורה נוספת בדרך לחזרתם לפעילות של מטוסי 737 מקס, שקורקעו במרץ השנה. זאת, בעקבות שתי תאונות התרסקות קטלניות שגבו את חייהם של 346 נוסעים ואנשי צוות.

 

 

מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב (FAA) הודיע אתמול לענקית התעופה כי יבדוק בעצמו כל מטוס לפני שובו אל המסלול — מה שיאריך את זמן הקרקוע, שלפי שעה אין מועד מוגדר לסיומו. על כך דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל".

 

המהלך האחרון ממשיך התכתשות פומבית מתמשכת בין בואינג, שדוחפת למסירות דגמי המקס כבר בחודש הבא, ובין בכירים ב־FAA שלא מביעים את אותה הדחיפות. הרגולטורים מדגישים שאינם מתחייבים ללוח זמנים מסוים וכי לא יקריבו את הבטיחות כדי לזרז את התהליך.

 

אלא שגם אם בואינג תקבל את האישור הסופי מה־FAA לגבי תיקוני התוכנה במחשבי השליטה של המטוס, ומסירות המקס יתרחשו כמתוכנן בדצמבר, עדיין יידרשו מספר שבועות להשלמת השינויים הנדרשים בהכשרת טייסים. "אני יודע שקיימים לחצים רבים להשיב את המטוס הזה לשימוש מהיר", כתב סטיב דיקסון, בכיר במינהל התעופה, במכתב לעובדי FAA. "אני רוצה שתקחו כמה זמן שתצטרכו ותתרכזו רק בבטיחות. אני מכסה עליכם".

 

דיילים מסרבים לשוב למקס

 

FAA תפקח גם על הליכי המסירה של מטוסי מקס חדשים, תחום שהודר מביקורת ציבורית עד כה. בנוסף, לארגון תהיה הסמכות הבלעדית "להנפיק אישורי כשירות לטיסה ואישורי יצוא" לכל דגמי 737 מקס. בלי אישורים אלה, חברות תעופה לא ישלמו לבואינג עבור מסירות המטוסים.

 

מנכ"ל בואינג דניס מילנברג מעיד בקונגרס מנכ"ל בואינג דניס מילנברג מעיד בקונגרס צילום: אי פי איי

 

 

הגבלה זו תחול גם על מסירות מטוסי 737 מקס 10, הגרסה האחרונה והגדולה ביותר של מטוסי מקס שהושקה בצניעות בשבוע שעבר במפעל החברה בסיאטל, וושינגטון.

 

המקס 10 יוכל להוביל עד 230 נוסעים, כ־30 יותר מהמקס 8, הדגם שהתרסק בשתי התאונות שאירעו באוקטובר 2018 ובמרץ 2019 בשירות חברות התעופה ליון אייר ואתיופיאן איירליינס, בהתאמה.

 

על פי דיווח של "ביזנס אינסיידר", בשונה מהשקות מטוסים אחרות בחברה, המלוות בדרך כלל בפרסום רב, הפעם בואינג כמעט והחביאה את הבן הסורר. הודעות תמציתיות בלבד נשלחו לתקשורת בצירוף תמונה אחת של הדגם ובטקס נכחו בעיקר עובדי בואינג.

מוקדם יותר החודש טען ראש איגוד הדיילים בארה"ב כי רבים מחברי הארגון מתחננים לא לעלות שוב על מטוסי בואינג 737 מקס 8, כשישובו לפעילות. הוא הפציר בבואינג לנהוג בשקיפות מקסימלית ולשלב את הדיילים בהליך אישורו מחדש של המטוס.

 

השקת המטוס הגיעה בסיומו של שבוע במהלכו חברות תעופה רבות הביעו את אמונן במטוסי איירבוס A321 XLR, המתחרה של המקס 10. בסלון האווירי בדובאי שהתקיים בשבוע שעבר נרכש הדגם המדובר של איירבוס במספר עסקאות ששוויין הכולל הגיע ל־5.7 מיליארד דולר.

 

סדקים בשמשות תא הטייס

 

בהינתן מאבקי ההישרדות של בואינג, הודיע החודש מנכ"ל החברה דניס מילנברג כי יוותר על הבונוס ל־2019. זאת, בעקבות ביקורת שהשמיעו בעניין זה חברי קונגרס במהלך שימוע לנסיבות אסונות ההתרסקות. בשנה שעברה עמדה חבילת השכר של מילנברג על 23.4 מיליון דולר, כולל בונוס בגובה 13.1 מיליון דולר.

 

בתוך כך, ביום שבת נאלצה טיסת אייר קנדה מלונדון לטורונטו ועליה 254 נוסעים, לבצע נחיתת חירום בדבלין, לאחר שהתגלה סדק בשמשה בתא הטייס. המטוס מדגם דרימליינר 787 כבר חצה את אירלנד ונאלץ לשוב על עקבותיו. מאייר קנדה נמסר כי המטוס תוקן ושב לפעילות.

 

אין זו הפעם הראשונה שמתגלים סדקים בשמשות הדרימליינר. בספטמבר האחרון התגלה סדק כזה במהלך טיסה מוונקובר לשנגחאי, והמטוס נחת בטוקיו. אייר קנדה מסרה אז כי הנחיתה הבלתי צפויה היתה רק בגדר נקיטת משנה זהירות, שכן השמשה עשויה מזכוכית כפולה.

x