בלעדי לכלכליסט
ריבים מונעים את פוטנציאל התרחבותה הנדיר של קרית גת
המועצה הארצית לתכנון ובנייה תאשר תוספת אלפי דונמים לעיר קרית גת, שיאפשרו את הרחבתה לכל כיווני שושנת הרוחות. אך מחלוקת בין רשות מקרקעי ישראל למנהל התכנון ולשר הפנים, המעוניין בהקמת שכונה חרדית, מונעת את תוכנית הפיתוח
המועצה הארצית לתכנון ובנייה תתבקש לאשר ביום שלישי הוספת אלפי דונמים לשטח שאליו תוכל העיר קרית גת להתפתח.
- הותמ"ל אישרה תוכנית ענק להתחדשות עירונית בקרית גת
- ראש עיריית קרית גת שוב מלין: "תושבים חדשים הם מתכון בטוח לסילוק ראש עיר"
- אינטל מחדשת את התוכניות לבניית המפעל בקרית גת
זאת על אף שכבר לפני שלוש שנים אושרה לעיר תוכנית לבניית 10 אלף דירות ממערב לעיר - תוכנית שלא מומשה עד היום.
בלב המחלוקת שר הפנים אריה דרעי, רשות מקרקעי ישראל, ומחוז דרום במנהל התכנון. דרעי שומר את השטח ממערב לבניית דירות לחרדים; מנהל התכנון מעדיף שהעיר תתרחב דרומה, בזכות הקרבה למקומות עבודה ולרכבת, אך שטח זה נתון למחלוקת עם המושב עוזה; לבסוף, רשות מקרקעי ישראל מעדיפה לפתח שטח זמין אך מרוחק בצפון העיר. רק לאחר שהגופים יסכימו ביניהם, תקודם תוכנית שתשרטט את גבולות הפיתוח של קרית גת.
קרית גת הפכה לזירה נדל"נית ב־2014 כאשר המדינה שיווקה קרקעות לבניית כ־8,000 דירות בשכונת כרמי גת צפונית לעיר. בתקופה זו משבר הדיור היה בשיא, מחירי הדירות האמירו, והדירות בשכונה נמכרו במהירות. המדינה הבינה את הפוטנציאל בעיר: היא שוכנת סמוך למסילת הרכבת ולכביש 6 שמאפשרים להגיע לגוש דן תוך פחות משעה. גם הגופים הירוקים מסכימים כי קרית גת היא אזור מומלץ לפיתוח.
ההצלחה בכרמי גת הולידה את התוכנית במערב העיר לבניית 10 אלף דירות בשטח השייך למועצה האזורית הדתית שפיר, שאמור היה לעבור לקרית גת. התוכנית קיבלה תוקף סופי ב־2016 ואין מניעה להתחיל לבנותה, אלא ששר הפנים אריה דרעי מסרב לאשר את העברת השטח, כדי שיוכל להשאיר את השכונה החדשה במועצה שפיר ולהפכה לחרדית.
לפיכך החלה רשות מקרקעי ישראל לקדם תוכנית חדשה מצפון לכרמי גת, על קרקעות פנויות לבנייה. אבל הוועדה המחוזית לתכנן ובנייה דוחה אותה ומבקשת לקדם תוכנית מדרום לעיר, בשטח בין קרית גת למושב עוזה. מיקום זה נחשב נכון מבחינה תכנונית, בהיותו קרוב ללב העיר ולאזור התעסוקה שבו בין היתר שוכן מפעל אינטל, ויאפשר רצף עירוני. אך רשות מקרקעי ישראל לא הגיעה להסכמות עם עוזה.
בשבוע שעבר הוועדה המחוזית דרום החליטה כי תינתן עדיפות לקידום תוכנית ברובע הדרומי. כעת הדרך היחידה של רשות מקרקעי ישראל לעקוף ההחלטה זו היא לקדם תוכנית במסלול המהיר של הותמ"ל. אלא שעתיד הותמ"ל לוט בערפל משום שהיא הוקמה ב־2014 בהוראת שעה זמנית לחמש שנים, ובאין ממשלה קבועה לא ברור מה יעלה בגורלה.
מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "השכונה שתוכננה ממערב לכביש 40 אינה רלוונטית להמשך הרחבת העיר; כיוון הפיתוח על אדמות עוזה נפסל בעבר ואינו זמין גם בשלב זה. אי לכך, רמ״י פועל בקידום תכנון מקביל מצפון ומדרום לעיר".
ממשרד הפנים נמסר: "על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, מנועה הוועדה הגיאוגרפית להעביר המלצותיה לאישור שר הפנים. פעולתה תחודש עם כינונה של ממשלה חדשה ומנויו של שר פנים".