"אמזון עזרה לנו לפתח שוק שלא היה קיים עד כה"
אורקם, יצרנית משקפיים חכמים שמאפשרים זיהוי ותרגום לאודיו של טקסט, אנשים ומוצרים, מתמודדת עם אתגר שיווקי כפול - לא רק שהמוצר שלה חדש, אלא שהיא צריכה לבנות לו את השוק מאפס. "מכירת המוצר באמזון איפשרה לנו מצד אחד להגיע לקהל צרכנים בכל העולם, ומצד שני נתנה למוצר שלנו אמינות שיש 'אבא ואמא' מאחוריו", אומר מתן בר-נוי, מנהל הפיתוח העסקי בחברה
כולנו מכירים את אמזון כ"חנות" שבה אנחנו קונים בגדים, טלפונים או ספרים מכל העולם. אבל על "המדפים" שלה יש גם מוצרים מתחוכמים הרבה יותר, שלולא הפלטפורמה הבינלאומית של אמזון שמגיעה לכל פינה בעולם, ספק אם היו מצליחים להימכר בכמונות מסחריות.
לכל הכתבות, הטיפים והסרטים של ערוץ אי-קומרס לחצו כאן
מוצר שכזה הוא המשקפיים החכמים של חברת אורקם שייסדו פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם מייסדי מובילאיי. אורקם מפתחת מוצרי בינה מלאכותית ועיבוד תמונה. מוצר הדגל שלה הוא Orcam My Eye - מצלמה קטנה שמתלבשת על כל סוגי המשקפים ויודעת לתרגם לקול את מה שהיא רואה ומצלמת. המצלמה של אורקם מסייעת לאנשים כבדי ראייה, עיוורים ובעלי לקויות קריאה. היא יודעת לקרוא מכל משטח, לזהות פנים, מוצרים בסופרמרקט, שטרות כסף, שעון, וכמובן - להקריא טקסט מכל מסך או עיתון.
שיווק המצלמה של אורקם הוא אתגר מיוחד במינו, כי מדובר במוצר שלא רק שהוא עצמו חדש, בשוק שלמעשה עדיין לא קיים (מי שמע עד כה על משקפיים לעיוורים). את בניית השוק מאפס עושים אנשי השיווק של אורקם במספר פלטפורמות. האחת היא דרך אירועים, מפגשים ושיתופי פעולה עם עמותות שמטפלות באנשים שהמוצר יכול להתאים להם. דרך השיווק השניה, והמשמעותית יותר, היא דרך הדיגיטל. "עם הכניסה של אמזון לישראל, ראינו זאת באורקם כהזדמנות גדולה. היתרון בחנות של אמזון הוא שרמת האמון של הצרכנים בה היא מאד גבוהה" אומרמתן בר-נוי, מנהל הפיתוח העסקי באורקם. "אם ישנו קונה פוטנציאלי בקצה השני של העולם שלא שמע כלל על אורקם, אבל הוא רואה את דף המוצר ואת כל הפיצ'רים של המשקפיים בחנות של אמזון, הוא יכול לעשות את ההזמנה בלב שקט כשהוא יודע שיש אבא ואמא למוצר הזה".
היום אורקם כבר מוכרת את המשקפיים החכמים שלה ב-40 מדינות, כשהמוצר נשלח לכל פינה בעולם מקו הייצור בישראל, "ועד היום זו הצלחה גדולה", מסכם בר-נוי בסיפוק.