כנס חוויית העובד
אייל דורון, חוקר חשיבה יצירתית: "אין היום אדם שהוא לא יזם"
כך אמר דורון בהרצאה שכותרתה "איך להיות עובד מאושר במאה ה-21?", שנערכה היום בוועידת HR - חווית העובד בעידן החדש של כלכליסט
"אנחנו מדברים היום על עבודה במונחים של התחדשות, להיות דינמי, להיות עם הומור, תשוקה וסקרנות כל הדברים האלה שפעם היינו אומרים על חיים אישיים, משפחה וכו' כיום נמצאים בעולם העבודה. כמעט כל הקיום האנושי נמצא בעולם העבודה".
כך אמר ד"ר אייל דורון, חוקר ומרצה בתחום החשיבה היצירתית, בהרצאה שכותרתה "איך להיות עובד מאושר במאה ה-21?", שנערכה היום בוועידת HR - חווית העובד בעידן החדש של כלכליסט.
"נתחיל בשאלה - אם מגיע לחברה מועמד חדש לעבודה שהוא מעולה ורוצה להישאר לפחות 5 שנים בארגון אתם מרוצים או לא? ואם מגיע אותו מועמד מעולה שאומר לכם 'אני לא אשאר יותר משנה וחצי'? התרגלנו לחשוב שזה פחות משמח אבל היום זה הפוך, היום הרבה יותר אנשים יגידו לך שאם הוא רוצה להישאר 5 שנים אתה צריך להיות מודאג כי אתה צריך לחפש עובד שהוא קופוארטיבי, יזם, שואף להתקדם. בסוף גם אתה בתור ארגון לא יודע איפה תהיה בעוד שנה וחצי", אמר דורון.
"אין היום אדם שהוא לא יזם. לא כולם יקריבו או ישקיעו באותה המידה, לא כולם ינהלו את העולם אבל כולם יזמים", הסביר דורון. "כיום יש ברית חדשה בין היזמים והארגון שהוא בסיס האם. יש היום אנשים שבאים לעבודה, אנשים שבאים לקריירה ואנשים שבאים למימוש עצמי. ההגדרה הכי יפה שאני מכיר למימוש עצמי היא זו של מאסלו שאמר ש'מימוש עצמי זה להגיע להישגים שהאדם עצמו לפעמים לא מאמין שהוא ראוי להם'. זה יכול לקורת פעם בחיים, זה יכול לקרות מידי שנה וזה יכול לקרות מידי כמה שבועות. מה שמונע מאיתנו להגיע לזה הוא הפחד משינוי ומחוסר ודאות".
"במשך אלפי שנים כל צורת המימוש שלנו לא השתנתה. מה בכל זאת השתנה? שני דברים: קצב האירועים שמשתנה מביא איתו חוסר ודאות, שזה משהו שבני אדם כמונו שגדלו וטופחו בתרבות לינארית לא מסוגלים להכיל. וגם המרחב שהיום כולל מלבד בני אדם גם מכונות ורובוטים, שחולקים את מרחב העבודה עם בני האדם".
דורון ביקש לתאר את חווית העובד בעולם החדש ב-7 נקודות:
1. "ברית יצירתית חדשה שנוצרת בין העובד לארגון, לכל אחד כוונות וציפיות אחרות. היום העובד והארגון יוצאים יחד למסע משותף של בין 18 חודשים ל-3 שנים גג, ובתום התקופה מחליטים לאן ממשיכים. העובד מוזמן לנצל את הארגון ואת כלל משאביו ובתמורה עליו להביא ערך כמה שיותר מהר".
2. מהו קידום אמיתי? לדבריו של דורון תפיסת הקידום החדשה היא דרך פרויקטים: "ארגון האם הוא הזדמנות מדהימה. יש לו המון ידע וחוכמה ופלטפורמה מדהימה לפרויקטים. כארגון אני אולי לא יכול לתת לך תפקיד חדש, אבל אני יכול לתת לך את ההזדמנות להביא פרויקטים: תגידו לעובדים שלכם 'לך לעולם, תביא רעיון, תביא מידע חדש וזה יהיה לך בקורות חיים. אני הפלטפורמה ואתה הטאלנט, לך תפיק את החלום שלך למיני פרויקט הבא'".
3. "כולם חרשנים ולומדים כל הזמן. אנחנו צריכים להפוך את הלימוד לכזו שלא נובעת מחוסר ברירה, אלא מזה שאי אפשר אחרת. אני מציע לכם לראות את הארגון כבית ספר למבוגרים ולהפוך את הלמידה להכי סוחפת שיש".
4. "סביבה יצירתית ומפרה - ארגונים גדולים וטובים דואגים שהעובדים שלכם יאכלו מחוץ לחברה, שיתערבבו עם אנשים שמעניינים אותם, שהסביבה שלהם תהיה תמיד יצירתית ומשתנה".
5. "עבודה בכל מעגלי החיים, גם בזוגיות, בהורות ומשפחה - חוויה שאנחנו נותנים לבן אדם זה גם בעבודה וגם מחוץ לה, אם תהיו נוקשים מבחינה מחשבתית בתחום אחד לא תהיו יצירתיים בשאר התחומים".
6. "למי העולם שייך? העולם שייך לצעירים רק אם המבוגרים לא מביאים את הידע והניסיון שלהם, לא משתמשים במטען החוויות והאינטואיציה המושכלת שלהם. והצעירים? אם הם לא עושים רפלקציה ודיוק עצמי הם לא ינהלו את העולם".
7. "מנגנון - כל מה שדיברנו לא יקרה אם לא תעשו מנגנונים. מנגנונים הם עבודה בקבוצות קטנות וחזרה על פעולות מסויימות כשיטה והם ניתנים לכימות ובחינה".