$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

הדו"חות של פייסבוק ואפל: למרות הכל, הצמיחה נמשכת

הרשת החברתית ממשיכה לטפס על אף כשלונותיה הרבים בתחום זכויות המשתמשים; וכמותה, צומחת גם אפל למרות הצניחה המתמשכת במכירות האייפון; ליפט מדממת כסף, אך מגלה אופטימיות; ואובר משלמת על הברוגז שעשתה לעיריית לוס אנג'לס

עומר כביר 13:5231.10.19

שתיים מחברות הטכנולוגיה הבולטות בעולם - אפל ופייסבוק - פרסמו אתמול בלילה את הדו"חות הרבעוניים שלהן. שניהם היו חיוביים לכאורה עם עלייה נאה בהכנסות. אבל בשניהם יש סימני אזהרה שאסור להתעלם מהם. במקרה של אפל, מדובר באזהרה לגבי עתיד הצמיחה שלה. במקרה של פייסבוק, אזהרה לגבי הכוח של החברה לחמוק מעונשים ומהשלכות רציניות על מחדלים חמורים שלה.

 

אפל חייבת להחזיר את האייפון לצמיחה

 

אחרי שאפל פרסמה אתמול בלילה את דו"ח הרבעון השלישי, המניה קפצה כמעט ב-5% במסחר המאוחר. המשקיעים, מעודדים מההפתעה שספקה אפל ביחס לתחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות, ברווח למניה ובצפי ההכנסות לרבעון הנוכחי, תדלקו את המניה כלפי מעלה, כמעט לשיא חדש. אבל בחינה מעמיקה של הנתונים מעלה כמה סימני דאגה שלכל הפחות צריכים לסמן למשקיעים לעצור רגע לפני שהם רצים למניה.

 

 

ההכנסות עצמן אמנם עלו, והיו גבוהות במיליארד דולר מתחזיות האנליסטים, אבל מדובר בעלייה של 1.8% בלבד ל-64 מיליארד דולר. מבקביל, הרווח הנקי ירד ב-3.1% ל-13.69 מיליארד דולר. זאת, בין השאר, על רקע המשך הירידה במכירות האייפון, כנראה המוצר בעלי שולי הרווח הגדולים ביותר של אפל, שצנחו ב-9.3% ל-33.36 מיליארד דולר.

 

מצד אחד, זה חיובי מאוד שאפל מצליחה לשמור על צמיחה בהכנסות למרות ירידות במכירות של המוצר הפופולרי ביותר שלה (וכן של המוצר השלישי הפופולרי ביותר שלה, המק, שאיבד 4.8% מהכנסותיו אחרי שהגיעו ל-6.99 מיליארד דולר). וזו עדות לחוזק של קטגוריות המוצר האחרות של אפל שהופכות דומיננטיות יותר מרבעון לרבעון ואת החברה למאוזנת ויציבה יותר בתמהיל ההכנסות שלה. ברבעון שחלף מכירות האייפד טיפסו ב-16.9% ל-4.66 מיליארד דולר, ההכנסות משירותים צמחו ב-18% ל-12.51 מיליארד דולר, ומכירות המוצרים הלבישים, רמקולי הום ואביזרים היקפיים המריאו ב-54.4% ל-6.52 מיליארד דולר.

 

חשיפת האייפון האחרון חשיפת האייפון האחרון צילום: Apple

 

 

אבל לא מדובר במצב שיציב לאורך זמן. לצמיחות בקטגוריות אחרות יש חשיבות, אבל אפל צריכה גם את האייפון כדי להמשיך לגדול. היא לא יכולה לסמוך תמיד רק על האייפד, האפל ווטש, אוזניות איירפודס והשירותים שימשכו אותה למטה. בעתיד הנראה לעין האייפון ימשיך להיות המוצר הדומיננטי ביותר של אפל (ברבעון האחרון הוא סיפק כ-52% מהכנסותיה. הירידה שלו מתחת לקו החצי ברבעון הקודם היתה, בשלב זה, רק אנומליה), והיא צריכה אותו כדי לגדול.

 

האייפון רושם ירידות כבר ארבעה רבעונים רצופים, בשניים מהם הוא גם גרר את הכנסות החברה כולה לירידות. אם אפל לא תצליח להחזיר אותו למסלול הגדילה בקרוב, גם הגידולים בקטגוריות המוצרים האחרות לא יספיקו כדי לקזז את הירידות. החדשות הטובות הן שייתכן שהשנה המקוללת של האייפון תגיע לסיומה ברבעון הנוכחי. לפי דיווחים, הביקוש לדגמי האייפון החדשים גבוה מהצפוי וייתכן שעונת הקניות שלפני חג המולד תביא בוסט מכירות למכשיר שידחוף אותו למעלה. נצטרך להמתין ולראות.

 

גם בחלוקה גיאוגרפית יש לאפל כמה בעיות. פרט לאמריקה, שם עלו המכירות ב-6.6% ל-29.32 מיליארד דולר, הפעילות של החברה באזורים אחרים חלשה במיוחד. המכירות באסיה-פיסיפיק אמנם עלו גם הן ב-6.6%, אך בפועל מדובר בעלייה של 227 מיליון דולר בלבד ל-3.66 מיליארד דולר. אפל קיוותה שאזור זה, ובפרט הודו, יהפוך למנוע צמיחה אך התוכניות לא מתממשות לעת עתה.

 

 

טים קוק, מנכ"ל החברה טים קוק, מנכ"ל החברה

 

 

במקביל, באירופה ירדו המכירות ב-2.8% ל-14.95 מיליארד דולר, ביפן ב-3.5% ל-4.98 מיליארד דולר, ובסין ב-2.4% ל-11.13 מיליארד דולר. למעשה, באירופה ובסין סוגרת אפל ארבעה רבעונים רצופים של ירידות. מדובר בשני השווקים החזקים ביותר של החברה אחרי אמריקה, ואם אפל לא תצליח לשנות את המגמה בהם היא תהיה בבעיה רצינית.

 

נכון לעכשיו, יש אזור גיאוגרפי אחד (ובתוכו, כנראה רק מדינה אחת - ארה"ב) שמושך את אפל למעלה. אבל גם האנרגיה שלו לא תספיק לאורך זמן. האם תקופת החגים והשקת שירות הסטרימינג של החברה מחר (שיהיה זמין מההתחלה בתפוצה בינלאומית רחבה, כולל בישראל) יחלצו את אפל מהבור? תשובה ודאית נקבל רק עם פרסום הדו"ח לרבעון הנוכחי, בתחילת 2020.

 

פייסבוק יצאה בזול?

 

לפייסבוק, לעומת זאת, היה דו"ח רבעוני מצוין: ההכנסות זינקו ב-29% ל-17.65 מיליארד דולר, והרווח הנקי טיפס ב-19% ל-6.09 מיליארד דולר. בכל המדדים והאזורים גם מספר המשתמשים של החברה נמצא בגידול: מספר המשתמשים היומי ברשת החברתית טיפס ב-2.3% לעומת הרבעון השני של 2019 והגיע ל-1.62 מיליארד איש והחודשי עמד על 2.45 מיליארד איש אחרי טיפוס של 1.4% לעומת הרבעון הרציף, כאשר לא היה אזור גיאוגרפי שבו לא רשמה פייסבוק צמיחה במספר המשתמשים.

 

 

 

בסך הכל, מדי יום השתמשו בכלל המוצרים של פייסבוק (הרשת החברתית, אינסטגרם, ווטסאפ, מסנג'ר) 2.2 מיליארד איש, ומדי חודש 2.8 מיליארד איש (צמיחה של 4.8% ו-3.7% בהתאמה, שמצביע על כך שהמוצרים האחרים של פייסבוק צומחים בקצב מהיר יותר מהרשת החברתית).

 

הנתונים היפים מעלים שאלה חשובה: האם החלקנו לפייסבוק בקלות רבה מדי את חטאי פרשת קיימברידג' אנליטיקה ומשגים אחרים שלה? השאלה מקבלת משנה תוקף לאור העובדה שכמה שעות בלבד לפני פרסום הדו"ח נודע שפייסבוק הגיעה להסדר טיעון בפרשה עם הרגולטור הבריטי, ותשלם במסגרתו קנס של חצי מיליון פאונד בלבד (כ-643 אלף דולר), ואף לא תיאלץ להודות שפעלה לא כשורה. קיימברידג' אנליטיקה פעלה מבריטניה ולכן הרגולטור הבריטי אמור היה לשחק תפקיד משמעותי בהליך הענישה. ובכל זאת, פייסבוק נחלצת כאן עם קנס ששווה ל-0.01% מהרווח הנקי שלה ברבעון השלישי. זו לא בדיחה, זו טרגדיה יוונית.

 

 

צוקרברג מעיד בפני בית הנבחרים האמריקאי על כשלי פרשת קיימברידג' אנליטיקה צוקרברג מעיד בפני בית הנבחרים האמריקאי על כשלי פרשת קיימברידג' אנליטיקה צילום: ABC

 

 

הרגולטור האמריקאי, ה-FTC, כבר העניק לפייסבוק פטור בדמות קנס של 5 מיליארד דולר שנבלע בדו"חות שלה בלי להשאיר יותר מדי רושם. עתה, יש ספק גדול האם יהיה עוד מהלך משמעותי בהקשר זה שיכניס לפייסבוק מכה הגונה. קצת פחות משנתיים אחרי שהפרשה נחשפה, אי אפשר שלא לתהות איזה מחיר ארוך טווח שילמה פייסבוק על חלקה בה. נכון, התדמית של החברה נפגעה, היחס אליה מצד משתמשים, התקשורת, מחוקקים ומקבלי החלטות הוא הרבה פחות חיובי, לעתים עוין ביותר (כפי שאפשר היה לראות בהופעות של מארק צוקרברג בקונגרס בשבוע שעבר). יכול להיות שזה אפילו יפגע בתוכניות אסטרטגיות של כמו ההשקה הצפויה של ליברה, אם כי גם על כך אי-אפשר להתחייב בשלב זה.

 

אבל בפועל, מה היא איבדה? מספר המשתמשים עולה, ההכנסות והרווחים מתרוממים, ההכנסה פר משתמש עולה (כלומר, פייסבוק מצליחה להוציא יותר כסף מכל משתמש, ולא רק להגדיל הכנסות באמצעות הבאת משתמשים חדשים), והעונשים ככל שמגיעים הם בעיקר רעשי רקע. בניכוי הזמזומים של התקשורת ושל נבחרי ציבור, פייסבוק לא שילמה שום מחיר אמיתי על הפרשה, וממשיכה להדפיס כסף.

 

 

צומחים למרות הכל. פייסבוק צומחים למרות הכל. פייסבוק צילום: רויטרס

 

 

יכול להיות שזו הסיבה שהיא מקדמת בלי שמץ של היסוס מהלכים בעייתיים כמו פטירת פרסומות של פוליטיקאים מהליך בידוק העובדות שלה, חרף הביקורת והאזהרות החריפות מגורמים שונים. היא מעריכה שגם אם משהם ישתבש, אפילו אם זה יהיה באשמתה, היא לא תחטוף על זה יותר מדי. רק עוד מכה קלה על גב כף היד ובחזרה לעבודה. מה כבר יש לה להפסיד?

 

קצרצרים

 

1. אם כבר מדברים על המדיניות של פייסבוק לפרסומות פוליטיות, סיפרנו השבוע על אדריאל המפטון, הפעיל הפוליטי שחשב (ואנחנו איתו) שפיצח את השיטה והחליט להתמודד על משרת מושל קליפורניה רק כדי שיוכל לפרסם מידע שקרי בפייסבוק. אבל החברה, כך מסתבר, לא מפספסת שום הזדמנות ליפול על הרגליים של עצמה: היא הודיע שלא תאפשר להמפטון ליהנות מהמדיניות המקלה לגבי פרסומות פוליטיות. "מסתבר שזה בסדר לשקר בפייסבוק רק אם אתה לא אומר להם שאתה משקר", אמר לניו יורק טיימס.

 

 

רוצה לשקר? רק אל תגיד מראש רוצה לשקר? רק אל תגיד מראש צילום: שאטרסטוק

 

 

2. ליפט ממשיכה לדמם כסף. לפי הדו"ח הרבעוני שפרסמה אתמול, ההפסדים ברבעון החולף זינקו בשיעור עצום של 86% והגיעו ל-463.5 מיליון דולר. וזאת, חרף צמיחה של 63% בהכנסות שהגיעו ל-955.6 מיליון דולר. אין כמעט שום תרחיש שבו ההפסדים גדלים בקצב מהיר יותר מההכנסות שאפשר להגדיר כ"טוב". מוקדם יותר החודש, אגב, אמר המייסד והמנכ"ל לוגאן גרין שהחברה תהיה רווחית עד סוף 2021. נאמין כשנראה את זה.

 

 

3. אתמול דיווחנו על החלטת אובר שלא לשתף עם עיריית לוס אנג'לס מידע מיקום בזמן אמת מהאופניים והקורקינטים השיתופיים שלה. לעיר היתה תשובה נחרצת: אין מידע? אין רישיון פעילות. עכשיו יש לאובר עשרה ימים לערער על ההחלטה, לפני שתאלץ להשבית את פעילות הקורקינטים שלה בעיר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x