בלעדי לכלכליסט
במקום הפניקס, חברות זרות יבטחו את המחלפים והגשרים
המדינה רכשה פוליסות ביטוח לנכסי התחבורה של חברת נתיבי ישראל ‑ מחלפים וגשרים. סכום הכיסוי הביטוחי שייכנס לתוקף בתחילת נובמבר עומד על חצי מיליארד שקל בשנה. ההסכם נחתם לתקופה של כ־18 חודש
חברת ענבל הממשלתית, שאחראית למתן שירותי הייעוץ והכיסוי הביטוחי לנכסי המדינה, השלימה בימים האחרונים מהלך לרכישת פוליסות ביטוח על הגשרים והמחלפים שמחזיקה ומתחזקת חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר), כך נודע לכלכליסט. הכיסוי הביטוחי לא כולל, לפי שעה, כבישים, משום שיש להם סיכוי יחסית נמוך להיפגע ברעידות אדמה.
- PCCC הסינית ורמט ירחיבו את כביש תל אביב־חיפה
- אינקו הספרדית וינון הישראלית זכו במכרז התכנון לקו הרכבת הקלה חיפה נצרת
- "התחבורה הציבורית בישראל לא זמינה, לא נגישה ולא יעילה"
לפי דו"ח מבקר המדינה מ־2017, חברת נתיבי ישראל "מפקחת ומנהלת את התנועה ביותר מ־8,000 ק"מ של כבישים, ב־1,300 גשרים ומנהרות, ב־2,200 צמתים ובעשרות אלפי תמרורים, שלטים ונקודות מאור".
במכתב ששלח מנכ"ל ענבל יריב נחמה לנתיבי ישראל, כמו גם לחשב הכללי שבמשרד האוצר רוני חזקיהו, הוא כותב שהפוליסה החדשה תיכנס לתוקפה החל מה־1 בנובמבר.
נחמה כותב שמי שסיפקה עד היום את הכיסוי הביטוחי היתה חברת הפניקס, כאשר שווי הביטוח שכוסה על ידה נאמד בכ־5.7 מיליארד שקל.
לדבריו, שוק הביטוח מאופיין בעליית פרמיה שנתית של כ־5%, אולם המעבר מחברת הפניקס לחברות זרות שיושבות בלונדון הצליח להוריד את עלות הפרמיה השנתית שיוצאת מקופת המדינה בכ־10%. זאת לצד שיפור התנאים והכיסוי הביטוחי למקרים של קריסת גשר, מחלף או צורך דחוף בתיקון תשתיות תחבורה.
מתחילת נובמבר המבטחות יהיו מספר חברות זרות, לרבות חברת ברקשייר האת'וואי בבעלות איש העסקים וורן באפט.
עיון בנתוני חברת ענבל שנשלחו למשרדי הממשלה השונים, מעלה שברקשייר האת'וואי תחזיק בכ־16.66% מהכיסוי הביטוחי, כאשר שאר החברות שישאו בנטל הן ג'נרלי בשיעור של 20%, האנובר בשיעור של 16.66%, סי בי סטאר בשיעור של 10.42%, חברת AXA בשיעור של 2.5%), חברת QBE בשיעור של 20% והשאר ‑ חברת אוורסט.
סכום הכיסוי הוא חצי מיליארד שקל לשנה, כאשר גובה הפרמיה השנתית נקבע על כ־5.2 מיליון שקל לתקופה של כ־18 חודש. בפרמיה החדשה נכלל כיסוי נזקים בשכר טרחה גם של בעלי מקצוע. הוא אמור לכסות לא רק נזקים שנגרמו כתוצאה של כוח עליון אלא גם נזקים שנגרמו כתוצאה מטעויות אנוש.
בשנים האחרונות אירעו מספר תאונות דרכים בהן משאיות נתקעו באיי תנועה או גשרי הולכי רגל ועד למצב של הריסה כוללת, מה שחייב בנייה מחדש שלהם.
בחברת נתיבי ישראל עלות תחזוקה שנתית של כל הציוד שנמצא ברשותה עומדת על מאות מיליוני שקלים. בעשור האחרון חלק מעבודות התחזוקה יצאו למכרזים ולשירות חיצוני על ידי חברות שונות שמתמחות בתחום בהיקף של כ־250 מיליון שקל עבור שדרוג ותחזוקה של כבישים שונים.