המשרד להגנת הסביבה קנס את הרכבת ב-550 אלף שקל על זיהום אוויר בתחנות
לרכבת ניתנה ארכה עד חודש מרץ הקרוב להתקין בקרונות מסננים שיפחיתו משמעותית את רמות הזיהום בתחנות הרכבת. הרכבת: "רכשנו מסננים שפותחו במיוחד לצורך זה, אנו עוסקים בהתקנתם והיא תסתיים בתחילת 2020"
במהלך תקופת החגים פרסמה רכבת ישראל דיווח "יבש" לבורסה לפיו הושת עליה קנס של כ-550 אלף שקל בשל זיהום אוויר בתחנות הרכבת. מה שהרכבת לא דיווחה הוא שמדובר בשימוע שיצא לחברה עוד ביולי האחרון עם כוונה להטיל עליה קנס בהיקף כפול, זאת לאחר שלא עמדה בהוראות חוק אוויר נקי במסגרתו התחייבה להפחית את זיהום האוויר בתחנות הרכבת השונות. הקנס אמנם הופחת, אבל בחברה הוזהרו שאם המצב ימשך, קופת החברה תאלץ לספוג עיצום כספי חדש.
- איפה הכי פחות כדאי לעמוד בתחנת רכבת השלום?
- הרכבת: "אם בתחנות השלום ויוספטל יש זיהום אוויר - נסגור אותן מייד"
- מזהמת פחות: רכבת המימן הראשונה בעולם עזבה את התחנה
מי שעובר בתחנות הרכבת מכיר את השלט שמוצג שם שמכוון על רמות הזיהום של קטרי החברה, שפועלים בכוח מנועי דיזל גדולים. בחלק מהתחנות החברה אף מזהירה שרציפי הנוסעים אינם המקום המומלץ לחולי לב, קשישים או נשים בהריון, כאשר ממידע שהגיע לידיעות אחרונות מתברר שהחברה עצמה הציעה למשרד להגנת הסביבה עוד במרץ 2018 שעד אמצע 2019 יותקנו על לפחות חצי מקרונות הכוח שלה מסננים יעודים שיפחיתו משמעותית את רמות הזיהום.
"לאור זיהום האוויר הגבוה הנפלט מהרכבת ולאור החשיפה הגבוהה של הציבור לזיהום זה, מאות אלפי משתמשים ברכבת מדי יום, ולאור העובדה שחברתכם אינה עומדת בלוחות הזמנים הקבועים בהוראות בכוונתי להטיל על רכבת ישראל עיצום כספי", כותב אמיר זלצברג, ראש אגף תחבורה במשרד.
בסביבת הרכבת מסבירים שהם שוקדים על התקנת המסננים, אולם כאשר קרונות הכוח של החברה עובדים מסביב לשעון קשה עד בלתי אפשרי להשבית אותם מבלי לפגוע קשות בשירות לציבור. עוד הם מציינים שכלל המסננים כבר נרכשו והם נמצאים ברשות הרכבת, ומדובר בעניין של זמן עד שהנושא יפתר.
במשרד להגנת הסביבה לא מתכוונים לחכות לחברה, ולפי זלצברג לרכבת יש ארכה של עד חודש מרץ הקרוב לסיים את ההתקנות האמורות אחרת הוא ישקול לקנוס אותה שנית. "במידה וההפרה לא תתוקן במלואה, המשרד יכול להטיל עיצום כספי חוזר בשל אותה ההפרה. גובה העיצום הכספי בשל הפרה חוזרת הינו כפול מהסכום המלא הקבוע להפרה זו". הוא כותב לחברה.
יצוין כי בימים אלו הוגשה בקשה לביהמ"ש להכיר בתביעה כייצוגית בנושא זיהום האוויר ששורר בתחנות השונות.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "אנו פועלים לאורך השנה להובלת נוסעים ומטענים בהיקף של 250,000 נסיעות ביום, המאפשרות צמצום עשרות אלפי מכוניות ומשאיות מהכבישים והפחתה משמעותית של זיהום האוויר. לצורך שמירה על איכות הסביבה, ובשיתוף המשרד להגנת הסביבה, רכשה הרכבת מסננים אשר פותחו במיוחד לצורך זה, בעלות כספית ניכרת, והחלה בהתקנתם על גבי הקרונות לפני למעלה משנה, התקנה אשר נמשכת גם בימים אלה וצפויה להסתיים בתחילת שנת 2020. לצערנו, נדרש פרק זמן ארוך מהצפוי לסיום ההתקנה, ובשל כך הוטל עיצום כספי על ידי המשרד להגנת הסביבה".