הרכבת פרסמה שלושה מכרזים לפרויקט המסילה ממזרח לנתב"ג בעלות 3 מיליארד שקל
מדובר במקטעי המסילה שיחברו את ראש העין בסמוך לכביש 531, לתחנת הרכבת המתוכננת בנמל התעופה - ממזרח לנתב"ג; להערכת הרכבת העבודות יסתיימו בתוך כ-30 חודשים, ב-2023; עד סוף השנה יפורסם המכרז השני לעבודות הכנה בקטע D בפרויקט, הכולל שדרוג והכפלה המסילה
רכבת ישראל פרסמה היום (ג') שלושה מכרזי תשתית עבור פרויקט המסילה המזרחית, שהקמתו פורסמה לפני יותר מעשור, בעלות של כ-3 מיליארד שקל.
מדובר במקטעים שיחברו את ראש העין בסמוך לכביש 531, לתחנת הרכבת המתוכננת בנמל התעופה - במסגרת הפרויקט ממזרח לנתב"ג, עם מסילה כפולה באורך של כ-17 ק"מ, שמונה גשרים, שדרוג תחנת ראש העין צפון הקיימת ותכנון תחנה חדשה באלעד.
- אושרה תכנית התוואי של מסילת הרכבת המזרחית
- "פתחנו את הקו לירושלים כדי לעמוד ביעד של כץ"
- "רק שישחררו כסף, נעמיד רכבת שילקקו את האצבעות"
המכרזים כוללים עבודות להקמת מבנה מסילה תחתון, העתקת תשתיות מים קיימות ודרכים חקלאיות, הכנה למערכות חישמול, תשתיות תקשורת רכבתית, כמו הקמת קירות תומכים וקירות אקוסטיים. להערכת הרכבת, העבודות יסתיימו בתוך 30 חודשים, ב-2023.
במקביל, עד סוף השנה יפורסם המכרז השני לעבודות הכנה בקטע D בפרויקט, הכולל שדרוג והכפלה של מסילה באורך 7.5 ק"מ, תכנון תחנת תעופה ממזרח לנתב"ג, הכנה להקמת תחנת לוד צפון, המתוכננת להיבנות לקראת שנת 2040, והקמת גשר רכבתי מעל נחלי איילון ונטוף.
שני המקטעים הדרומיים האמורים מבוצעים על ידי רכבת ישראל. הם כוללים עבודה באיזור בעל ריכוז תשתיות כולל המוביל הארצי, קווי מתח וקווי גז טבעי וברכבת מעריכים שבתחילת 2020 יפורסם המכרז לביצוע המקטע הדרומי.
פרויקט המסילה המזרחית, כאמור, פורסם עוד לפני יותר מעשור והוא אחד החשובים שהוכרזו ע"י הממשלה, כאשר לפני כשש שנים נפסל בשל חוסר כדאיות כלכלית. אולם, לאחר בחינה מחודשת הוא חזר שנה לאחר הפסילה לתכנית העבודה של החברה. אך מסיבה לא מנומקת מספיק, הביצוע לא התקדם בקצב שתוכנן במקור.
היצע הנסיעות צפוי לגדול בכ-30%
בתיאוריה, הפרויקט צפוי להגדיל את היצע הנסיעות ברשת בכ-30%, עם גמישות תפעולית לחברה, שנשענת כיום רק על שתי מסילות החוף העמוסות.
ברכבת טוענים שהפעלת הקו תשרת גם את מגזר המטענים, סקטור שהרכבת לא הצליחה לפתחו כמצופה, עם אפשרות להוריד מהכביש מאות משאיות ביום.
למעשה, זוהי שדרת המסילה החלופית לזו שפועל היום בקו תל אביב-חיפה (מסילת החוף), עם חיבור עתידי בין לוד לאזור השרון המזרחי לאורך 64 ק"מ, תשע תחנות נוסעים ו-47 גשרים עם סיומו, בתקווה להפעיל את הקו כבר לפני שנת 2027, ובתקצוב של כ-8.5 מיליארד שקל לכלל העבודות.
עם סיום העבודות, שחלקן תבצע חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר), יופעלו בקו כ-100 רכבות נוסעים ועשרות רכבות משא מידי יום.