$
רכב

מרצדס בנץ מודיעה על ריקול למאות אלפי מסחריות - חשד לזיהום אוויר

מדובר ברכב מסחרי מסוג מרצדס ספרינט, והריקול תקף נכון לעכשיו לשוק הרכב האירופי בלבד; משרד התחבורה הגרמני חושד שבמנוע של הדגם המדובר מותקנת תוכנה להפחתת נתוני הזיהום

תומר הדר 10:3013.10.19

דיימלר, החברה האם של מרצדס בנץ, מודיעה על ריקול למאות אלפי רכבים מסחריים מחשד לפליטת מזהמים.

 

 

 

הריקול, אשר תקף נכון לעכשיו לשוק הרכב האירופי בלבד מתייחס לרכבי מרצדס ספרינטר מסחריים - המצוידים במנועי דיזל של היצרנית מסוג OM651. לפי פרסומים בגרמניה, הריקול נובע מהוראה של משרד התחבורה הגרמני שחושד כי ברכבים אלה מותקנת תוכנה שמיועדת להפחית במצבים מסוימים את נתוני פליטת המזהמים ממנוע הדיזל, כפי שנחשף בפרשת דיזלגייט שפגעה קשות ביצרניות הרכב הגרמניות. לפי נתונים שחושפת מרצדס בנץ בהודעתה, מספר הרכבים נאמד במאות אלפים, כשכ-260 אלף מתוכם יוצרו לפני שנת 2016. לפי הודעתה של דיימלר, מהלך זה אינו צפוי לפגוע ברווחי החברה.

 

מרצדס ספרינט מרצדס ספרינט

 

יש לציין כי מרצדס ספרינטר נחשב לדגם פופולארי גם בישראל - אך בישראל ההתייחסות לאחריותם של יצרני הרכב לבריאות הציבור שונה לחלוטין. כך, מרצדס, לנד רובר, ג'יפ ויצרניות רכב רבות זימנו לקוחות במהלך שלושת השנים האחרונות לביצוע ריקולים בגין זיהום אוויר אך בניגוד לאירופה, יצרניות הרכב או נציגותיהן בישראל, יבואניות הרכב, לא שילמו ברוב המקרים כל קנס בגין הונאת צרכנים, פגיעה בבריאות הציבור ועוד.

 

הסיבה טמונה בעובדה שמדינת ישראל בוחרת ברובם המכריע של המקרים להתייחס רק לאובדן מס הקנייה. כך פועלת השיטה: בישראל מוטל על מכוניות חדשות "רגילות" (כלומר לא חשמליות ולא היברידיות) מס קנייה בגובה של עד 83%. ממס זה מנוכים סכומים שמגיעים עד כ-17 אלף שקל אשר נקבעים בהתאם להיקף הזיהום של המכונית הנתונה. כך למשל על מכונית שפולטת מעט זיהום יוטל מס קנייה בגובה זה, אך ממנו ינוכו סכומים של אלפי שקלים. לעומת זאת, על מכונית מזהמת, למשל רכבי שטח גדולים או מכוניות פאר, מוטל מס קנייה זהה אך היא לא זוכה כלל להטבה. משמע: אם מתגלה שהמכונית פולטת יותר זיהום ממה שהצהיר היצרן, אין בכל מקרה דרך "להעניש" אותו כי מחיר המכונית כולל בכל מקרה אפס הטבת מס. המדינה לא איבדה הכנסות ולכן אין על מה לקנוס.

 

במקרה של המסחריות של מרצדס, לכשיזומנו בישראל לריקול, מדובר בבעיה מסוג שונה: רכב מסחרי כבד אינו כפוף לשיטת חישוב המס הירוק של ישראל, ומס הקנייה שמוטל עליו הוא מס קנייה קבוע. ולכן אין שום ביטוי במישור המיסוי לעובדה שבפועל הרכב פולט במצבים מסוימים יותר זיהום מכפי שהצהיר היצרן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x