$
גיימינג

פרויקט מיוחד

500% בחמש שנים: חברות הגיימינג הציבוריות הפכו למדפסת כסף

מעל כל החברות, כולן חברות ותיקות ועתירות כוח אדם, בולטת טייק טו, המוכרת בעיקר ממשחקי GTA, שמנייתה לא מפסיקה לזנק בזכות יכולתה להכניס יותר ויותר כסף מכל משחק

סופי שולמן 08:0410.10.19

"משחקי הווידיאו חוגגים בימים אלה 30 שנה וגיל השחקן הממוצע הוא 38 - מי שהיו ילדים כאשר המשחקים הראשונים הגיעו לשוק. אליהם מצטרפים מדי יום המוני שחקנים צעירים וזה לא עומד להשתנות בשני העשורים הנראים לעין".

 

לשאר כתבות פרוייקט הגיימינג:

 

את הדברים האלה אמר שטראוס זלניק, יו"ר ומנכ"ל ענקית המשחקים Take Two, עם פרסום התוצאות הכספיות של החברה לרבעון האחרון. אלה הצביעו, שוב, על המשך צמיחה מהירה.

 

הדברים של זלניק מסכמים היטב את אחת הסיבות המרכזיות להצלחה הפנומנלית של תעשיית הגיימינג העולמית: חברות ותיקות, בנות שלושים ואף יותר, מוצאות את עצמן בזינוק חסר תקדים ששמור לרוב לחברות טכנולוגיה סקסיות וצעירות. רוב השחקניות בשוק הגיימינג, בוודאי אלה הציבוריות, הן חברות עתירות כוח אדם והוצאות כבדות.

 

 

ניצחו במשחק ניצחו במשחק

 

החברות המזדקנות שילשו את ההכנסות

 

במשך עשורים, היקף המכירות בגיימינג שייט במאות רבות של מיליוני דולרים. אלא שבשנים האחרונות הסכומים האלה הכפילו ושילשו את עצמם, לכיוון מיליארדי הדולרים, בעיקר אצל החברות שידעו לזהות את ההזדמנות ולרכוב על שינויים טכנולוגיים ועסקיים. וכך מוצאות את עצמן שחקניות ותיקות וחברות שכבר נסחרות עשרות שנים בוול סטריט עם מכפילי רווח דו־ספרתיים גבוהים, שלא מאפיינים לרוב אוכלוסייה גריאטרית שכזו, במונחי שוק ההון.

 

בשוק ההון האמריקאי, מדובר בעיקר בשלוש חברות: Electronic Arts, Activision Blizzard ו־Take Two.

 

דווקא טייק טו, הקטנה מבין השלוש, היא המרשימה ביותר. החברה מוכרת בעיקר בזכות סדרת משחקי GTA, לצד המשחקים הרשמיים של ליגת ה־NBA. אף שהיא פחות רווחית מהאחרות, טייק טו היא החברה הצומחת ביותר, לאחר שהצליחה לשלש את המכירות בתוך עשור ל־2.7 מיליארד דולר ב־2019 הפיסקלית. הרווחיות שלה עדיין נמוכה משמעותית מול המתחרות, אבל השוק צופה לה עתיד מזהיר ביותר ומתמחר את החברה לפי מכפיל של 48 על הרווח הצפוי ב־2019, עם שווי שוק של 14.5 מיליארד דולר.

 

מניית טייק טו הניבה בחמש השנים האחרונות את הביצועים הטובים ביותר מבין השלוש, עם זינוק של קרוב ל־500%. ההצלחה הזאת נובעת בעיקר מתוכנית שהוביל זלניק, שבמסגרתה החברה שכללה יותר מאשר מתחרותיה את המודל של רכישות פרימיום בתוך המשחק - תשלום בכסף אמיתי תמורת כסף בעולם המשחק. זה בלט היטב בדו"חות הכספיים ברבעון האחרון, שבו הציגה קצב צמיחה שנתי של 30% בהכנסות חוזרות מלקוחות.

 

מנכ"ל טייק טו שטראוס זלניק: מדי יום מצטרפים המוני שחקנים צעירים, וזה לא עומד להשתנות בשני העשורים הקרובים" מנכ"ל טייק טו שטראוס זלניק: מדי יום מצטרפים המוני שחקנים צעירים, וזה לא עומד להשתנות בשני העשורים הקרובים" צילום: בלומברג

 

 

חלק מהסנטימנט החיובי של המשקיעים כלפי טייק טו קשור גם למנכ"ל הצבעוני. זלניק בן ה־62 הפך למנכ"ל ויו"ר החברה לאחר שקרן ההשקעות ZMC שהקים השתלטה על טייק טו ב־2007. במקביל לניהול החברה, הוא מנהל גם את הקרן, שמתמחה בהשקעות בתחום המדיה והבידור, ומגייסת בימים אלה קרן חדשה של 750 מיליון דולר. על הדרך, הוא הספיק גם לכתוב רב־מכר בתחום הכושר לגברים, בשם "להפוך לנטול גיל".

 

גם Electronic Arts, מפתחת המשחקים הציבורית השנייה בגודלה בבורסות האמריקאיות, השכילה לעלות על הגל הדיגיטלי. החברה, שמוכרת בעיקר מסדרת משחקי הכדורגל FIFA, הוקמה לפני יותר מ־30 שנה, מעסיקה קרוב ל־10,000 עובדים ונסחרת בשווי של 27 מיליארד דולר, המשקף לה מכפיל 13 על הרווח הצפוי ב־2019. אף שהיא צמחה באחרונה בקצב איטי יותר ממתחרותיה, בעיקר משום שלא חשפה משחקים בולטים חדשים, היא שיפרה דרמטית את הרווחיות שלה בעקבות העברת 70% מהשחקנים שלה למנויי אונליין. כך, על הכנסות של 5 מיליארד דולר ב־2019 הפיסקלית, EA הצליחה להציג רווח נקי של 1.1 מיליארד דולר.

 

מי שלא זז שוקע

 

התעשייה אמנם למדה לייצר יותר הכנסות מכל משחק, ולמשך זמן ארוך יותר, אולם החברות חייבות להשיק משחקים חדשים כדי לצמוח באמת. את חשיבותם של משחקים חדשים מרגישה היטב על בשרה Activision Blizzard, הגדולה מבין מפתחות המשחקים הציבוריות. העשור האחרון היה פנונמלי עבור החברה, ובמהלכו היא הכפילה את הכנסותיה לרמה של 7.5 מיליארד דולר ב־2018. אלא שב־2019 הן אמורות לרדת ל־6.2 מיליארד דולר.

 

אקטיוויז'ן, שחתומה על להיטי ענק כמו סדרת משחקי היריות Call of Duty ומשחק התפקידים המקוון World of Warcraft, מרגישה את החולשה דווקא במשחקים הללו. מה שהציל אותה היה רכישת מפתחת משחקי המובייל קינג, שעומדת מאחורי להיט הענק קנדי קראש. הרכישה אפשרה לה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים, עם רווח תפעולי של 1.9 מיליארד דולר ב־2018, 26.7% על ההכנסות.

 

בניסיון נוסף להוביל את הענף למחוזות חדשים, אקטיוויז'ן השיקה בשנה שעברה ליגה רשמית למשחק היריות מרובה המשתתפים שלה Overwatch. הליגה, שמבוססת על קבוצות עירוניות בדומה לליגות ענק מסורתיות כמו NBA ו־NFL, עדיין לא מהווה נתח משמעותי מהכנסות החברה. עם זאת, לפי דו"ח של Newzoo, תחום הגיימינג צפוי לצמוח בכ־26% בין 2018 ל־2019, לעומת צמיחה של 9.6% לענף הגיימינג כולו - ובאקטיוויז'ן מנסים לרכוב על הגל הזה.  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x