בלעדי
אחרי עשרות שנים: קאמבק לאופנועים עם סירה בשנה הבאה
מופע שנות ה–70: משרד התחבורה יתיר יבוא של אופנועים חדשים מהסוג הזה על פי תקן חדש
לאחר היעדרות של שנים רבות מהשוק הדו־גלגלי בישראל, משרד התחבורה יתיר מהשנה הבאה יבוא של אופנועים חדשים עם סירה.
- סמוטריץ': נבחן מחדש האיסור על רכיבת אופנועים בנת"צים החדשים
- שיעמדו בפקק: דווקא אופנועים וקטנועים מחוץ לנתיבי התחבורה הציבורית החדשים
- אופנועים סיניים חדשים בארץ: זולים בכ-25% מהאירופיים והיפניים
אופנועים כאלה היו מחזה נפוץ בישראל עד שנות ה־70 מכיוון שהיו אמצעי תחבורה פשוט, זול וזמין שמסוגל להסיע משפחה קטנה, אך אז הופסק יבואם עקב איסור שהטיל משרד התחבורה.
זאת, בין היתר, בגלל חוסר התאמה בין התקינה הישראלית לתקינה האירופית הקובעת תת־קבוצה מיוחדת לאופנוע עם סירה (EL4) וגם מכיוון שמכוניות קטנות וזולות שהופיעו בעולם ובישראל דחקו את רגליהם והפכו אותם לכלים לאספנים. בתל־אביב עדיין פועלת סדנת וולקוביץ, המייצרת סירת צד לאופנועים קיימים.
יבוא אופנועים בעלי שלושה גלגלים אמנם הותר עד כה, אך לא בהתאם לכללי התקינה המקובלים בעולם הקובעים תת־קטגוריה מיוחדת לאופנועי שלושה גלגלים, כלומר בפועל, החוק הישראלי כן אפשר יבוא אופנועים עם סירה, אך היצרנים בעולם מייצרים לפי תקן שאינו עונה על הדרישה הישראלית. כעת, מנוסח תקנות היבוא החדשות שייכנסו לתוקף בינואר, עולה כי בתקנות מופיעה לראשונה גם קטגוריית אופנועי EL4, כלומר אופנועים עם סירה, שמקובלת גם בעולם.
באופנועים עם סירה מותקן תא נוסף שבו יכול לשבת נוסע. אף שכיום אפשר לרכוש אופנועים בעלי סירות חדשות ומפוארות למדי, המדע שעומד מאחורי הסירה, כלומר תא נוסף שמחובר לשלדת האופנוע ומכיל נוסע נוסף על גלגל, לא השתנה מאוד.
כיום קיימים כמה יצרנים שעדיין מייצרים אופנועים עם סירה, כמו אוראל מרוסיה המייצרת אופנוע סירה עם ציר הנעה לשני הגלגלים האחוריים, מה שמקנה לו עבירות גבוהה בדרכים קשות, והארלי דייווידסון האמריקאית, המאפשרת ללקוחות לרכוש את הסירה בנוסף לאופנוע.
ממשרד התחבורה נמסר: "אופנוע עם רכב צידי מוגדר בתקנות התעבורה 'רכב מנועי בעל שני גלגלים המורכבים זה אחרי זה, בין שחובר אליו רכב צידי ובין אם לאו'; בהתאם לדירקטיבה האירופית קטגוריה זו מוגדרת כ־L4e. קטגוריה זו אומצה בארץ. במעמד היבוא המשרד דורש מסמכים ל־L4e, ודרישות החובה עודכנו".