מילון כלכליסט
שופינג בקניון. עולם הולך ונעלם
שופינג בקניון. עולם הולך ונעלם 
צילום: Canva
 

גלעד טיסונה: כך תשפיע כניסתה של אמזון על השוק המקומי

אמזון צפויה להשיק את הפלטפורמה הישראלית שלה בשבועות הקרובים. גלעד טיסונה סבור שהרשת לבדה לא תביא לקריסת השוק הקמעונאי בישראל, אך תוסיף עוד כמה מסמרים לארון הקבורה הבלתי נמנע של הענף

בשיתוף eBrand 03.10.19

העסקים הקטנים בישראל כבר שנים לא מלקקים דבש: אם בעבר בעל עסק קטן מקומי היה נחשב לאיש אמיד, היום מרבית העסקים סובלים מן הנהייה של הלקוחות לרשתות הגדולות ולקניות באינטרנט. בנוסף, בעלי עסקים מושפעים מן המצב הביטחוני בדרום (ולפעמים גם במקומות נוספים) שתורם לחוסר יציבות עסקית, חשופים ליוקר המחייה גבוה אשר גורר הוצאות גדולות מחד והכנסות קטנות מאידך ולגורמי רקע נוספים המקשים על יציבות עסקית.



אל כל האיומים הקיימים בלאו הכי לבעל העסק הישראלי, מצטרפת כעת ענקית הקמעונאות האדירה אמזון. בארה"ב אמזון תופסת 5% מכל השוק הקמעונאי: כלומר, מוכר אחד, שאחראי ל-5% מכל המכירות לצרכנים בכל ארה"ב, שהיא הרי ארץ הצריכה הבלתי מוגבלת. הנתון הזה פשוט מדהים, ואף יותר מדהים (או מפחיד) לחשוב לאן אמזון עוד יכולה להגיע: אמזון, וכן קונגלומרטים נוספים כמו איקאה, קיי-מארט, וולמארט ועוד, משתלטים בהדרגה על כל השוק הקמעונאי באמריקה. עסקים קטנים נעלמו, זה כבר ברור. אולם בארה"ב כבר אנשים ממעטים ללכת לקניון, כאשר עוד ועוד קניונים בארה"ב הפכו לבניינים נטושים. אפילו רשתות שבעבר שלטו בקניונים כמו RadioShack או Toys R Us פשטו רגל.
חבילות של אמזון
חבילות של אמזון צילום: Shutterstock

 

אמריקה זה לא ישראל

בארה"ב קונים הכל באמזון, כולל קניות בסופר שמגיעות עד למכונית של הלקוח תוך שעה ממועד ההזמנה. בארץ לעומת זאת, ככל הנראה לא נקבל שפע של אפשרויות שלא היו לנו עד כה עקב כניסת ענקית הקמעונאות. לפי גלעד טיסונה אנחנו לא נראה שינוי של ממש בישראל, לפחות לא בעתיד הקרוב.

 

גלעד טיסונה הוא איש עסקים ישראלי, המשקיע בחברות העוסקות בתחום השיווק באינטרנט, בחברות פיתוח תוכנה, ובהשקעה בנדל"ן מניב. בתחום של שיווק באינטרנט פעיל טיסונה כמנהל ובעל שליטה באמצעות חברת אמרדה טכנולוגיות בע"מ.

 

לשאלתנו על כניסתה של אמזון לשוק הישראלי, גלעד טיסונה אומר על הכניסה של אמזון כי: "ספקים מקומיים יושפעו מכניסת אמזון לישראל זה נכון. ישראלים נוהים אחר השם והמותג, ואוהבים לקנות הכל באינטרנט ולקבל הכול מהר. אבל בבגדים למשל, כבר יש את אסוס ונקסט. אמזון לא תעשה עבודה טובה יותר להערכתי. לכן מבחינת מוכרי הבגדים, הם לא יושפעו יותר מדי מאמזון, פשוט כי בלאו הכי הם כבר הפסידו המון ממחזור המכירות שלהם לקניות באינטרנט".

 

רצוי להבהיר כי אמזון לא נכנסת באופן מלא לישראל: היא תשיק אמנם פלטפורמה למסחר בעברית עם סוחרים ישראלים, שיעמדו בכללים והסטנדרטים של אמזון. אולם המוכרים הם אלו שיצטרכו לעשות את המשלוח. זאת בניגוד למצב בארה"ב, בו אמזון מאפשרת מכירה של מוכרים דרך הפלטפורמה שלה, אולם היא גם מוכרת בעצמה ואחראית על כל שרשרת האספקה באופן אורגני, עם מרכזי השילוח הידועים לשמצה שלה.

 

לפי גלעד טיסונה, המחירים לא יהיו אטרקטיביים כפי שאנחנו רגילים מהקניות בחו"ל: "כשאנחנו קונים מחו"ל, מתחת ל-75 דולר אנחנו לא משלמים מע"מ. אולם כאשר המוכר הוא ישראלי, הוא חייב לגבות מאיתנו מע"מ לא משנה מה הסכום. בעצם יורד כאן יתרון משמעותי מאד של קניות מחו"ל. לכן אמזון, אם היא רוצה להביא למחזור רציני של מכירות, תצטרך להשיק כל מיני מבצעים ולפתות את הישראלים עם כל מיני הטבות. לאחרונה התפרסם למשל שאמזון תשתף פעולה עם בנק הפועלים, ומי שמחזיק אשראי של בנק הפועלים יזכה להנחה ברשת".
שופינג בקניון. עולם הולך ונעלם.
שופינג בקניון. עולם הולך ונעלם. צילום: Canva

 

נלחמים את קרב האתמול

אם תשאלו את גלעד טיסונה, העוסק שנים בשיווק באינטרנט, גם אם אמזון לא תשנה את השוק בישראל, המאבק לטובת הקניות באינטרנט כבר ממילא הוכרע: "אמזון לא מביאה באמת בשורה לשוק הישראלי בתצורה שבה היא נכנסת לישראל: כיום הרבה מוצרים מאמזון אינם זמינים לישראל, אבל אם עוד מוכרים אמריקאים מאמזון יתחילו לעשות משלוחים לישראל, נפח ההזמנות יגדל וההשפעה על השוק תהיה גדולה מאד, אפילו יותר מהכניסה הרשמית של אמזון לישראל. עם זאת, בתכלס זה לא משנה: כן אמזון או לא אמזון. הישראלים כבר מזמן גילו את הקניות באינטרנט וכלום לא יעצור אותם במסע הבזבוזים שלהם. בעלי עסקים שניסו למנוע את כניסתה של אמזון לישראל, הבינו כי למעשה הם נלחמו בתחנות רוח".

 

גם אמזון לא תלקק כאן דבש

ההשקה של אמזון בישראל נתקלה כבר בלא מעט חריקות, כאשר התפרסם כי מוכרים לא ממהרים להצטרף לפלטפורמה: המוכרים נדרשים מצד אחד לדאוג לסידורי המשלוחים של המוצרים בעצמם. מצד שני, הם מחויבים לעמוד בסטנדרטים של אמזון, משימה לא פשוטה בכלל (אספקה במספר קצר מאד של זמן עסקים). בנוסף לכך, אמזון גוזרת עמלה שמנה מאד, מה שהופך את ההחלטה על הכניסה לפלטפורמה לדילמה לא פשוטה עבור המוכרים.

 

לפי גלעד טיסונה, לא בטוח שמדובר יהיה בסיפור הצלחה: "אמזון היא תאגיד טריליארד דולר. היא לא באמת צריכה את השוק הישראלי, ומדובר בעוד פסיק קטן בדרך שלה להשתלט על העולם. עם זאת, לא בטוח שאמזון תגיע כאן לרווחיות. ראשית, לא ברור שיבוא מוכרים מספיק טובים ואטרקטיביים לגרסה הישראלית. שנית, כמו הרבה רשתות זרות שהגיעו לישראל, הם יגלו שהקהל הישראלי אינו נאמן לשום מותג. אם אמזון תעשה טעות או לא תספק מוצר טוב וזול, הקהל הישראלי ינטוש אותה מהר מאד. כמו כן, הלקוחות הישראלים מרבים להתלונן, להחזיר מוצרים וידועים בניסיונות שלהם לרמאות מוכרים באינטרנט. כאשר פלטפורמה שלמה מסתמכת על לקוחות ישראלים, יש כאן מתכון לבעיה".

 

"בישראל ישנן עלויות תפעול גבוהות מאד", אומר טיסונה: "הפקקים בישראל מטורפים. שליחת מוצרים בישראל יקרה יותר ממקומות אחרים בעולם, ולא הכל אפשר לשלוח באופנועים. עלויות התפעול הללו הן משהו שקשה לשקלל כאשר מתכננים מודל עסקי. גופים בינ"ל יודעים שהישראלים מצד אחד אוהבים לשלם ולבזבז, אך מצד שני, השוק הישראלי קשוח ולא מתגמל. צריך להיות חכמים כדי להרוויח בשוק של עלויות גבוהות של תפעול ונטייה לחוסר אמון מצד הלקוחות. אני אישית מתקשה להמר שמדובר בסיפור הצלחה מיידי".

 

 

 

 

 
זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות