בגדי המלך החדש: אילן בז'ה מונה למנהל המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר
זהו אחד התפקידים הנחשקים בתחום באחת המחלקות הנחשבות בעולם. בראיון ראשון הוא אומר שלעצב לרשתות זה לא בושה ושתלמידיו גם חייבים ללמוד מסחר
בשנים האחרונות מדורגת המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר בין עשרת בתי הספר הטובים בעולם לעיצוב אופנה, לפי המגזין היוקרתי Business of Fashion.
- חוט מקשר: "קום איל פו" מינה גבר כמעצב ראשי
- יולי תמיר תעזוב את שנקר. יישום האיחוד עם אוני' ת"א יישאר לנשיא הבא
- שיק אנדרוגיני בשנקר
האשה שבעיקר בזכותה הגיע בית הספר למעמד המכובד היא לאה פרץ, שעמדה בראש המחלקה ב־22 השנים האחרונות, ניהלה ביד רמה את המחלקה והעמידה לא מעט בוגרים שזוכים להצלחה עולמית. כעת היא מסיימת את תפקידה, שמתמודדים רבים התחרו עליו.
ביולי השנה הוכתר היורש: אילן בז׳ה, בוגר המחלקה ומרצה בכיר, שייכנס לתפקיד החודש.
בראיון ראשון שמעניק בז׳ה רגע לפני כניסתו לתפקיד הוא אומר: ״זהו אושר גדול. עבדתי הרבה זמן כדי להגיע לתפקיד והוא מאוד מאתגר״, הוא אומר על ניהול והדרכה של 240 סטודנטים ו־60 אנשי צוות. ״זה משהו שנורא רציתי ומצד שני זה קצת מדיר שינה מעיני. יש לי הרבה תכניות ארוכות טווח אבל אני אדם מהיר ואני צריך לקחת נשימות ארוכות כדי שזה יקרה״.
מה גרם לך לחשוק בתפקיד?
״אחרי 30 שנה בתעשייה, רציתי לעבור לצד של האקדמיה. לאורך כל הקריירה לימדתי יום אחד בשבוע, וזה היה בשבילי היום הכי מאושר. החלטתי שכל השבוע הולך להיות היום הזה. עשיתי תפקידים מדהימים בתעשייה שכוללים הכל: ניהול, עיצוב, ייעוץ, מסחר וקניינות. הייתי סוג של חמ״ל. אבל הכל היה מאוד אינטנסיבי, עם הרבה נסיעות, וזה שוחק. החלטתי לעבור לצד המחנך״.
כדי להתכונן לתפקיד ערך בז׳ה מחקר מעמיק של תוכניות הלימודים בבתי הספר המובילים בעולם, תוך ניסיון לברר מה צופן העתיד מבחינת תרבות, חברה, כלכלה ותעשייה. ״כל עניין החדשנות והכלים הטכנולוגיים מאוד מעניין אותי, לכן הצגתי את זה כחלק מהחזון שלי לשנקר. יש גם צורך בשיטות לימוד חדשות.
"לדור ה־Y קשה מאוד לשבת בהרצאה יותר מ־45 דקות ולכן צריך לחלק את השיעור אחרת, לגרות אותם ולהפעיל אצלם את כל החושים. אנחנו נחזק את הגמישות אצל הסטודנטים כדי שיוכלו לעשות דברים שונים. למעצבים צעירים שפותחים סטודיו או עובדים ברשתות או במותגים בינלאומיים נפתח עכשיו עולם חדש, טכנולוגי - ואני מתכוון להיפגש עם חברות הטכנולוגיות הפועלות ברשת, כדי לייצר הזדמנות לשיתופי פעולה״.
כשהוא נשאל על מעמדו הנוכחי של שנקר, הוא תולה את ההצלחה קודם כל בקודמתו בתפקיד: ״לאה פרץ היא מוזה. היא זו שיצרה את הבינלאומיות של שנקר. היא יצרה קשרים עם בתי ספר בעולם ועם מעצבים שמגיעים לכאן מחו״ל כדי לבחון את הסטודנטים.
"הדור הצעיר לא מרוכז בעצמו. בקורסים הם עובדים ביחד, כי ככה יעבדו בעתיד. אף אחד לא וואן מן שואו, והם אוהבים שיתופי פעולה ואג׳נדות. כל זה יצר חתירה למצוינות ולמחקר אינטלקטואלי מעמיק, וגם צוות המרצים מקצועי ומסור. יש משהו בשנקר שלא מתפשר״.
"החיבור לתעשייה הכרחי"
אילן בז׳ה (50) נולד למשפחה יוונית בתל אביב, שבה הוא מתגורר גם היום עם בן זוגו. הוא איש שיחה סקרן ונמרץ שמעיד על עצמו שכל בוקר הוא עשוי להתלבש בסגנון שונה. ״אני לא טיפוס של רק שחור או רק אופנת רחוב או רק מחויט. מה שאני לובש תלוי במצב רוח של הבוקר: זה יכול להיות חליפת ג׳ינס, לוק צבאי או שילוב של מחויט וסטריט. באופן כללי אני לא אוהב בגדים יקרים מדי כי אני יודע כמה הם באמת עולים״.
שלושה ימים אחרי שסיים בהצטיינות את לימודיו בשנקר ב־1995 החל בז’ה לעבוד כמעצב בבגיר, ובהמשך מונה לקניין ולמעצב הראשי של מחלקת בגדי הגברים של רשת Golf & Co. שימש כמנהל המסחרי של המותגים פולגת, גולף, מקס מורטי, ספרינג וטאג וומן. בתפקידו האחרון שימש כסמנכ”ל הסחר והאופנה של קבוצת H&O וימשיך לשמש שם גם עתה כיועץ. ״החיבור לתעשייה הכרחי”, הוא אומר. “זה משאיר אותי בקשר עם השטח, עם חברות בינלאומיות ומותגים בארץ״.
מה התכונה הכי נחוצה להצלחה בתפקיד החדש?
״חוסן נפשי. תכונה שטומנת בחובה סבלנות וחריצות וגם סקרנות ואמפתיה, כי גם ברגע זה קורות דרמות במחלקה וצריך לדעת איך להתמודד אתן. כדי לנהל אתה חייב להפעיל שיקול דעת ולדעת איך לרתום אנשים״.
איך תשלב את הניסיון המסחרי שלך בתוכנית הלימודים?
״ניסיון מסחרי לא אומר רק כסף, יעד ותקציב. חלק זה למשל ללמד סטודנטים לעבוד על פרויקטים מהר, במקרה שיש דדליין קצר, ועדיין להוציא תוצר מצוין. יש המון אפשרויות למעצבים היום מבחינת מסחר: אתה יכול להיות בו זמנית מעצב, תופר, מוכר ומנהל רשתות חברתיות. זה היופי של הדור הזה. אני רוצה שהם ילמדו שאפשר לפתח מותג בינלאומי מדרום תל אביב או מיפו ועדיין להישאר ייחודי״.
מסחר זה חלק ממטרת הלימודים?
״הבוגרים מסיימים את הלימודים ועדיין לא למדו את כל מה שאנחנו יודעים. אותי אף אחד לא הכין להיות סמנכ״ל הסחר של H&O. המטרה היא לתת להם מיומנויות וכלים שיאפשרו להם לטעום מכל האפשרויות. אז לצד לימודי האופנה יש גם קורס עסקי, שבו לומדים איך לפתוח מותג עצמאי יחודי, כולל יצור דגמים מהירים ונחשקים, שיווק ברשתות, צילום הקולקציה ועיצוב חנות”.
יש להם סבלנות לזה?
“לדעתי הדור הצעיר דווקא לא נורא מרוכז בעצמו. יש לנו קורסים שעובדים בהם בזוגות או בקבוצות, כי ככה יעבדו בעתיד. אף אחד הוא לא וואן מן שואו. הם מאוד אוהבים שיתופי פעולה ואג׳נדות”.
חילופי התפקידים קורים כעת. איך זה מתבצע טכנית?
“כרגע אני בחפיפה עם לאה פרץ. היא תמשיך ללמד, אני אמשיך את מה שהיא עשתה, אבל אני אחר ממנה. התוכנית הקיימת טובה מאוד, רק צריך כל שנה להתאים אותה לרוח התקופה”.