המערכת שהיתה עשויה למנוע את התרסקות המקס 737
לפי וול סטריט ג'ורנל, המהנדסים שתכננו את מערכת בקרת הטיסה של הדגם, בו נרשמו שתי תאונות קטלניות, הסירו ממנה אמצעי בטיחות שהיו קיימים בגרסה הצבאית של המטוס
מהנדסי חברת בואינג שתכננו את מערכת בקרת הטיסה של מטוס המקס 737 הסירו ממנה אמצעי בטיחות שהיו קיימים בגרסה המוקדמת יותר של המטוס, בה נעשה שימוש לתדלוק צבאי - כך לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל שהתפרסם היום (א') על סמך גורמים המעורים בנושא. מדובר בדגם שבו נרשמו שתי תאונות קטלניות - באינדונזיה באוקטובר 2018 ובאתיופיה במרץ 2019 - שבהן מצאו את מותם 346 בני אדם.
- דיווח: בואינג הגיעה להסדר ראשון בפרשת ההתרסקות באינדונזיה
- מערך הסייבר בודק: האם הבואינג החדש של אל על מספיק בטוח
- הפסד המיליארדים של בואינג: צלילת התרסקות או כיס אוויר?
לפי הדיווח, המהנדסים שיצרו את מערכת התמרון (MCAS) של המטוס לפני יותר מעשור עבור גרסת התדלוק הצבאית עשו זאת כך שתסתמך על מידע המתקבל מחיישנים רבים וכך שתהיה לה יכולת מוגבלת בלבד לגרום לתזוזה בחרטום המטוס.
אחד המקורות המצוטטים בכתבה אמר כי הדבר נועד כדי למנוע מצב בו המערכת פועלת באופן שגוי וגורמת לטייס לאבד שליטה. עם זאת, גרסת מערכת התמרון במקס 737 הסתמכה על מידע מחיישן אחד או שניים שמודדים את זווית החרטום.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
בוול סטריט ג'ורנל מציינים שבואינג מצפה כי יבוצע עדכון תוכנה במקס 737 כך שהמערכת תתפקד באופן המתקרב לזה של הגרסה הצבאית.
בואינג מסרה בעבר שמידע מוטעה שהוזן למערכת היה רק מרכיב אחד בשרשרת האירועים שהובילה להתרסקות המטוסים. בעקבות כך נאלצה החברה לקרקע את הדגם. לפי דיווחים שונים, התגלתה תקלה שעלולה לדחוף את חרטום המטוס לעבר הקרקע בהפעלת טייס אוטומטי בנסיבות טיסה ספציפיות, ולסכן את יושביו. בשלב זה לא ברור אם לליקוי זה יש קשר לתאונות.
תגובת בואינג לדיווח הנוכחי לא התקבלה.