פיאט קרייזלר רימתה בנתוני מכירות ונקנסה ב-40 מיליון דולר
רשות ני"ע בארה"ב האשימה את חברת הרכב בהונאת משקיעים בשנים 2012 ל-2016 - במסגרתה הציגה נתוני מכירות גבוהים אך שילמה "מתחת לשולחן" לסוכניה כדי לדווח על מכירות שלא היו ולא נבראו
פיאט קרייזלר (FCA) נקנסה ב-40 מיליון דולר בארה"ב על ידי רשות ני"ע במדינה (SEC) בגין הונאת משקיעים, כך הודיעו הרשות והחברה.
- דיווח: רנו וניסאן מנסות להחיות תוכנית המיזוג עם פיאט קרייזלר
- נפרדים מענק: לי אייאקוקה, המנכ"ל האגדי של קרייזלר ופורד, הלך לעולמו
- פיאט קרייזלר מושכת את ההצעה לרכוש מחצית מרנו
על פי ההודעה, בין השנים 2012 ל-2016 פרסמה פיאט קרייזלר דו"חות מכירה שהציגו לציבור נתוני מכירות גבוהים, בעוד שבפועל שילמה "מתחת לשולחן" לסוכניה כדי לדווח על מכירות שלא היו ולא נבראו. בה בשעה, הסוכנים החזיקו במכונית הבלתי מכורות. מאגר זה זכה בחברה לכינוי "צנצנת העוגיות" ("cookie jar"). עוד נמסר כי בחודשים שבהם המכירות נחלשו, החברה נהגה לדווח מחדש על המכוניות הבלתי מכורות ולשחרר אותן למלאי הסוכנים. פיאט קרייזלר מצידה הסכימה שלא להודות בדברים או להכחישם - ונאותה שלם את הקנס.
"מצאנו שבפיאט קרייזלר ניפחו את מכירות המכוניות החדשות על ידי כך ששילמו לסוחרים כדי שידווחו על נתוני מכירות כוזבים. בחודשים שבהם הצמיחה נעצרה או כשלא עמדו ביעדים, החברה הכניסה יד ל'צנצנת העוגיות' ודיווחה על מכירות ישנות כאילו נרשמו באותו החודש".
לפי פרטי ההסדר, פיאט קרייזלר "הוציאה" מ"צנצנת העוגיות" מכירות של 7,000 מכוניות בספטמבר 2013, זמן קצר לפני שהחלה תקופה של שיפור במכירות החודשיות. בדומה, במאי 2016 לקראת סיום תקופת הצמיחה במכירות דיווחה על 12 אלף מכירות קודמות של מכוניות. תקופת הצמיחה הזו, שהתבססה כאמור בחלקה על נתונים כוזבים, דווחה בתקשורת כ"מעוררת השתאות" ו"מדהימה".
לצד התסבוכת המשפטית מול הממשל האמריקאי, שאינו מפרט לעת עתה האם בכוונתו לסגור את החקירה נגד פיאט קרייזלר בגין הונאת המשקיעים, נתבעת החברה האיטלו-אמריקאית גם על ידי צמד סוכנים בשיקאגו - תביעה שהביאה לפתיחת החקירה (הסוכנים פוצו בסכום שלא נחשף), וגם על ידי סמנכ"ל המכירות הפורש ריד ביגלנד, שטען כי לאחר פיטוריו לא קיבל את רוב פיצויי הפרישה המגיעים לו. לטענתו, הדבר קרה לאחר ששיתף פעולה עם ה-SEC.