טכנולוגיות עיר חכמה יפתרו את בעיות החנייה
חוסר תכנון והתנהלות לקויה מייקרים את עלויות משאב החניה ומקשים על העירייה לפקח עליו. טכנולוגיות חדשות, בהן גם ישראליות, נכנסות בדיוק לוואקום הזה ומביאות למימוש את הרעיון של עיר חכמה
מספר כלי הרכב שעולים על כבישי ישראל גדל בהתמדה בשנים האחרונות, כך גם גובר האתגר והקושי של הרשויות המקומיות להתמודד עם אתגר ניהול משאב החניה שהביקוש אליו הולך וגדל. כדי לאכוף את הסדר הציבורי, עיריות בכל העולם שואפות לייצור מנגנונים שיסייעו להן להתמודד עם הניהול, הפיקוח והאכיפה כדי לשפר את מרקם החיים העירוני.
בישראל, מלבד אפליקציות תשלום החניה (פנגו וסלופארק) המסייעות בביצוע תשלום נוח ויעיל, כמעט ואין לרשויות המקומיות מידע או יכולת ניטור אודות כלי הרכב המבקרים וחונים בשטחה מידי יום. אי הוודאות שתוצאותיה חוסר תכנון והתנהלות לקויה מייקר את עלויות משאב החניה ומקשה על העירייה לפקח עליו. טכנולוגיות חדשות ביניהן גם ישראליות, נכנסות בדיוק לוואקום הזה ומביאות למימוש את הרעיון של עיר חכמה.
נתונים שנאספו על ידי חברת Wisesight העוסקת בפתרונות חנייה לערים חכמות מלמדים כי יותר מ-40% מהנהגים לא משלמים בפועל על חנייתם בכחול לבן ובאזורים שבהם הפיקוח אינו הדוק - שיעור הנהגים שאינם משלמים חוצה אפילו את ה-60%. חלקם שוכחים לעשות כן, אחדים מחליטים שלא לשלם כהימור על היעדר אכיפה, אך התוצאה היא שהרשות המקומית מאבדת הכנסות על משאב החנייה שערכו רק הולך ועולה, ככל שהצפיפות בכבישים ובמיוחד במרכזי הערים גדלה.
בניגוד לסברה כי דוחות חנייה הם אמצעי גבייה משתלם ויעיל מאוד לרשות המקומית, טכנולוגיה חדשה שנכנסת לערי ישראל מוכיחה כי דוחות חנייה אינם אמצעי יעיל כלל. עפ"י תוצאות שנבחנו במספר ערים מרכזיות - דווקא הגדלת מספר המשלמים החוקיים והקטנת כמות הדוחות, מביאה לתוצאה של הגדלת סך ההכנסות עבור הרשות המקומית ברמה סטטיסטית מובהקת.
החברה שינתה את צורת החשיבה הרווחת בעולם החנייה ומביאה למצב בו כולם יוצאים נשכרים. החונה נמנע מדוחות מיותרים והעירייה מגדילה את הכנסותיה ומשפרת את תדמיתה בעיני התושב החונה משום שאיננה מעוניינת בדוחות מיותרים ומסדירה את התשלום במקומות החנייה.
טכנולוגיות החנייה של עיר חכמה יוכלו לסייע גם בפיקוח ואכיפה על משאבים שהוקצו לבעלי מוגבלויות כמו חניות נכים אשר נתפסות לא מעט ע"י חונים שאינם נכים. כך, נתונים של נגישות ישראל חשפו כי פעמים רבות מתבצעות עבירה של חנייה ללא תו נכה בתוקף בחניות שהוקצו לנכים. אנליטיקה של מיפוי החניות תאפשר שליחת מסרון אל נהגים שהפרו את כללי הרשות המקומית, בזמן אמת וזו תעניק לו את ההזדמנות לתקן את ההפרה באופן מיידי וללא קנס. בשלב הבא, נהגים יכירו בנוכחות המערכת בשטח וימנעו מביצוע עבירה מראש במרחב העירוני, מה שלא קורה כיום בהכרח כשהשאלה האם האכיפה היא בכלל יעילה, מידת הציות לתקנות העירוניות מוטלת בספק.
מעבר לנושא התשלום והאכיפה, ישנם יתרונות נוספים רבים שמציעות טכנולוגיות של עיר חכמה כמו ניווט למקום חנייה פנוי. מחקרים מראים ש-1/3 מעומסי התנועה במרכז הערים נגרם כתוצאה מנהגים המחפשים מקום חנייה פנוי. זיהוי מקומות החנייה הפנויים והכוונת הנהגים אליהם, יקצר משמעותית את זמן חיפוש החנייה ובכך יפחית את העומס וזיהום האוויר במרכזי הערים.
המגמות האורבניות בכל העולם מלמדות שהערים הגדולות והמרכזיות הופכות לעמוסות יותר. מספר כלי התחבורה בערים הגדולות בעולם הולך וגדל. בעוד שהעומס גדל בקצבים משמעותיים, קצב האימוץ של הערים לטכנולוגיות שמייעלות את השימוש במשאבים העירוניים המוגבלים, בהם גם חנייה, הוא איטי יחסית ודורש חשיבה מעמיקה. כאן נוצר פער של צורך הולך וגובר שמהווה הזדמנות גם לטכנולוגיות של סטארט-אפים ישראלים.
הכותב הוא מנכ"ל Wisesight סטארט-אפ המפתח פתרונות טכנולוגיים לניהול עיר חכמה