$
בארץ

בנק ישראל: העלייה במספר הנבחנים במתמטיקה 5 יחידות - רק בקרב בנים

מחקר של הבנק המרכזי מגלה שתוכנית הדגל של שר החינוך לשעבר נפתלי בנט, להכפלת מספר התלמידים הנבחנים במתמטיקה 5 יחידות, הביאה לעלייה של 4% בקרב הבנים - ולא השפיעה על הבנות

שחר אילן 12:4123.09.19

תוכנית הדגל של שר החינוך לשעבר נפתלי בנט, להעלאת מספר הנבחנים במתמטיקה 5 יחידות, תרמה להגדלת מספר הנבחנים הבנים - ולא הגדילה את מספר הבנות; כך עולה ממחקר חדש של בנק ישראל. בסך הכל התוכנית הגדילה את אחוז הנבחנים בבתי הספר בהם נערכה ב-3%: מ-13% ב-2012 (לפני הפעלתה לראשונה על ידי השר לשעבר שי פירון, ש"א) ל-16% ב-2017.

 

 

שר החינוך לשעבר נפתלי בנט שר החינוך לשעבר נפתלי בנט צילום: נמרוד גליקמן

 

אלא שבפועל התוכנית הובילה לעלייה של 4% בקרב הבנים, ולא הורגשה כלל בקרב הבנות. עוד עולה מהמחקר, כי לא אובחנה ירידה בציוני הבגרות כתוצאה מהגדלת מספר הנבחנים, אך מחבריו מציינים שיתכן כי הסיבה לכך היא נשירה מהתוכנית עוד לפני הבחירה.

 

מדובר במחקר שערכו נעם זוסמן מחטיבת המחקר של בנק ישראל, ודוד מעגן מאגף חינוך וחברה בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. המחקר בוחן את השפעתן של שתי תוכניות לתגבור לימודי המתמטיקה והמדעים שיזם משרד החינוך: "עתודה מדעית-טכנולוגית" ו"לתת חמש".

 

תוכנית לתת חמש נועדה להכפיל את מספר התלמידים הנבחנים במתמטיקה 5 יחידות, בדגש על תוספת בנות, ערבים ותלמידים מרקע סוציו-אוקנומי חלש. היא הופעלה ב-2013 על ידי שר החינוך דאז, שי פירון, והשם הנוכחי ניתן לה בתקופת השר בנט שאף הפך אותה לתוכנית הדגל של המשרד. ב-2018 הופעלה התוכנית ב-408 תיכונים, והביאה לעלייה במספר הנבחנים משפל של 9,700 ב-2014 ל-18,200 ב-2018.

 

המחקר מציין גם שהתגלו קשיים גדולים ביישום התוכנית בפועל, וביניהם: קבוצות לימוד שבהן פערים משמעותיים המקשים על ההוראה, תחושת פגיעה אצל תלמידים שאינם מתאימים או אינם מעוניינים להשתלב בה וכן בקרב מי שנשרו ממנה, וכן פיחות במעמד המגמות למתמטיקה ברמה נמוכה יותר ובמעמד המקצועות ההומניים.

 

בחינת בגרות במתמטיקה בחינת בגרות במתמטיקה צילום: יובל חן

 

משרד החינוך מפעיל בחלק מחטיבות הביניים והתיכונים גם את התוכנית "עתודה מדעית-טכנולוגית", במטרה להעלות את שיעור הניגשים לבחינות הבגרות ב-5 יחידות לימוד במתמטיקה ובמקצועות מדעיים-טכנולוגיים נוספים. תוכנית העתודה הביאה עד 2017 לגידול של 0.4%-0.5% בשיעור תלמידי בתי הספר בהם היא מופעלת, הנבחנים ב-5 יח"ל במתמטיקה ובמקצועות מדעים טכנולוגיים.

 

בניגוד ללתת חמש, השפעת תוכנית העתודה על התלמידות הייתה גדולה ב-0.1%-0.2% מזו על התלמידים. ממצאים ראשוניים מצביעים על כך שתוכנית העתודה העלתה את הסיכוי של בוגרי החינוך הערבי להתחיל (עד 2018) בלימודים לתואר ראשון במדעים בסדר גודל של 0.2%.

 

במשרד החינוך טוענים שהנתונים הפוכים. על פי משרד החינוך ב-2012 היוו הבנים 55% מהנבחנים במתמטיקה 5 יחידות והבנות 45%.

 

ב-2018 הבנים ירדו ל-51% והבנות עלו ל-49%, כלומר כמעט הושג שוויון. חלק מהפער בנתונים יכול להיות מוסבר בכך שאחוז הבנות הניגשות לבגרות גבוה יותר.

 

כלומר הן יכולות להתקרב לחצי מהנבחנים ועדין האחוז מתוך הנבחנות יהיה נמוך יחסית לבנים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x