מחקר: אתרי פייק ניוז הכניסו השנה 235 מיליון דולר מפרסום
גוף מחקר בריטי ניתח 20,000 אתרים שחשודים כמפיצי דיסאינפורמציה פוליטית, וגילה שמדובר בפעילות משתלמת; למעשה, עצם המיקוד של האתרים האמורים בקהל ספציפי דווקא מושך מערכות פרסום אוטומטיות
הפייק משתלם: אתרים שחשודים כפלטפורמות לסיפורי דיסאינפורמציה פוליטית ואחרת מצליחים לעשות כסף מפרסום - כך לפי מחקר חדש של GDI, גוף בריטי המתמחה בניתוח פייק ניוז. לפי נתוני לפי נתוני GDI, כ-20,000 אתרים המוגדרים כסיכון פייק ניוז פעיל מצליחים להכניס כ-235 מיליון דולר בשנה.
- רוסיה זועמת: גוגל ופייסבוק איפשרו הפצת פייק ניוז ביום הבחירות
- פייק ניוז, הדור הבא: האם תעצור הטכנולוגיה את הסרטונים המזויפים?
- בודקי תוכן: פייסבוק לא משתפת די מידע כדי להילחם בפייק ניוז
מנהל GDI, קרייג פגאן, מסר לאתר DW שדיסאינפורמציה מונעת בידי מגוון שחקנים עם מניעים שונים, כשאחד מהם הוא רווח פיננסי; ואכן, ההכנסות הללו בולטות למשל, בפלטפורמות בעלות גוון פוליטי ימני-קיצוני שהופכות למנוע צריכת חדשות - ביניהן InfoWars של אלכס ג'ונס שגם מציע מוצרים בשותפות עם החברה המפעילה. סטיב באנון, מקורבו לשעבר של הנשיא טראמפ ופעיל ימין קיצוני, אף התייחס בעבר לפרסום כמנוע רווח מרכזי באתרי ימין קיצוני בארה"ב, על אף הרגישות הפוליטית ושאיפתם של מותגים להיראות ניטרליים.
אתר DW בדק ומצא שגם מותגים גדולים ומוכרים - יצרנית הרכב אופל, דויטשה טלקום ואחרים - מפורסמים בין עמודי אתרי הדיסאינפורמציה, ביניהם Twitchy ו-Zero Hedge מגרמניה שסומנו כמקורות פייק ניוז. לא מעט ממסחר המרחב הפרסומי ברשת מתבצע בצורה אוטומטית, כך שלא מפתיע שמותגים גדולים יכולים להגיע לאתרים מפוקפקים, כשהמפרסם ניסה להגיע ספציפית לקהל בעל עמדות שתואמות את של אתר הפייק ניוז.
גם בורסות פרסום גדולות כשל גוגל למשל עלולות להפנות מפרסמים בטעות לאתרים בעייתיים. כיום חסימת הפרסום מגיעה בעיקר דרך תלונות של המפרסמים עצמם שמגלים שהמותג שלהם הופיע באתר בעייתי, לפעמים בעקבות תלונות של משתמשים ולקוחות. על אף גודלה והשפעתה של התופעה, אין כיום הגדרה חד משמעית לאתרי פייק ניוז, ולכן קשה לדרוש מחברות פרסום לחסום אוטומטית אתרים שכאלה מבלי להסתכן בפגיעה בחופש הביטוי.