בלעדי
אחרי כל האישורים: הקו הכחול ברכבת הקלה בי־ם ייבחן שוב
בעלי עסקים בעמק רפאים ממשיכים להילחם במעבר הקו ברחוב. החשש: עוד עיכוב בתחילת העבודות
ראש עיריית ירושלים משה ליאון החליט לבחון מחדש את ההחלטה להעביר את הקו הכחול העתידי של הרכבת הקלה בירושלים, דרך רחוב עמק רפאים. זאת, אף שהתוואי אושר בכל מוסדות התכנון, אחרי בדיקות חוזרות, וזוכה לתמיכת אנשי המקצוע במשרדי התחבורה, האוצר ותוכנית־אב לתחבורה בבירה.
- מפעילת הרכבת הקלה בירושלים עוזבת את העיר
- אחרי שנים של מאבקים: הוועדה המחוזית ירושלים תקדם קו רכבת קלה ברחוב עמק רפאים
- שיכון ובינוי תערער: "פסילתנו ברכבת הקלה תפגע בתחרות"
קבוצה של אנשי עסקים, בעלי נכסים ותושבי המושבה הגרמנית שבה עובר הרחוב מנהלים מאבק ארוך להעברת הקו דרך פארק המסילה הסמוך, בטענה שעבודות ברחוב יפגעו בגישה לרכב ובבתי העסק. אך יועצים ששכרה המדינה קבעו כי חלופה כזו תפגע קשות בפארק הפופולרי, תייקר את הבנייה ותאריך את העבודות.
מדובר בשלוחה של הקו שתשרת את אזור הקטמונים, אזור התעשייה בתלפיות, אצטדיוני הכדורגל והכדורסל במלחה ושכונת מלחה והקניון. בתחילת השנה הודיע ליאון, שנבחר אחרי אישור התוואי, כי יסכים לבחינה נוספת של ההחלטה, אם בממשלה לא יתנגדו. שר האוצר כחלון ושרת השיכון שאשא־ביטון כתבו לו כבר במארס שאינם מתנגדים, אף שכיהנו בממשלת מעבר – שלא אמורה לקבל החלטות ארוכות טווח. שר התחבורה דאז ישראל כץ סירב לחתום על מכתב דומה, אך סמוטריץ', שהחליפו, שלח הסכמה לבדיקה, שוב – בתקופת בחירות וממשלת מעבר.
לפי נתוני משרד התחבורה הוציאה תוכנית־אב לתחבורה המשותפת למשרד ולעירייה מעל 4 מיליון שקל על בחינת חלופות למעבר הרכבת ברחוב וסביבותיו, בעזרת כמה חברות ייעוץ, לפני שבחרה באפשרות הנוכחית. אבל המתנגדים דורשים בדיקה "אובייקטיבית". התארכות האישור כבר הביאה לכך שהקו הכחול עוד לא יצא למכרז, וכעת ייתכן עיכוב נוסף - שיפגע בעשרות אלפי תושבים.
מלשכת סמוטריץ' נמסר כי הוא "קיבל את פניית ראש העיר לבחון את הנושא שוב, ואינו מתנגד לכך אם הדבר לא ייצור עיכוב בביצוע הפרויקט". מלשכת שרת השיכון נמסר כי היא "בעד מיצוי השיח בין הצדדים, כדי שיוכלו להגיע להסכמות". מעיריית ירושלים נמסר כי "הקו נמצא בתכנון שעתיד להסתיים ב־2023, ובדיקה נוספת לא צפויה לעכב את העבודות, שכיום מתוכננות ל־2024. אנחנו עושים הכל כדי לקצר את לוחות הזמנים בכל פרויקט תשתית בעיר". מלשכת כחלון לא נמסרה תגובה עד סגירת הגיליון.