סודות החופשה
מה עושים כשהטיסה בוטלה בגלל שביתה בחברת התעופה
איזה עיכוב יחייב את חברת התעופה לספק לכם משקאות בחינם וארוחות בחינם, אילו אפשרויות זיכוי ופיצוי עומדות לרשותכם, איך מנסות החברות לחמוק מכך ועוד; כך תדעו מהן הזכויות שלכם במקרה בו הטייסים משביתים את החברה
אנשים המתכננים לצאת לחופשה בקרוב צריכים לקחת בחשבון סיכון נוסף שעלול לחבל בתכניות: שביתה בחברת התעופה. רק השבוע שבתו טייסי בריטיש איירווייז בעקבות סכסוך קשה עם ההנהלה שהוביל לביטול אלפי טיסות טיסות, קשיים ועיכובים. בהמשך החודש צפויות שביתות גם בחברת ריינאייר, שהטייסים שלה צפויים לשבות במשך שבוע שלם.
- בשל שביתת הטייסים: בריטיש איירווייז הודיעה על ביטול של "כמעט 100%" מטיסותיה
- סכסוך העבודה מסלים: בריטיש איירווייז תיקח מטייסיה השובתים את כרטיסי החינם
- כמה שעות לפני ההמראה באמת צריך להגיע לנמל התעופה?
שביתות טייסים אינן נפוצות, אך השנה ראינו כמה מקרים. למשל, באפריל ובמאי שבתו טייסי חברת SAS, מה שתקע מאות אלפי נוסעים בנמלי התעופה באופן בלתי צפוי. "אנחנו נתקלים בשביתות רבות בכל שנה, אפילו בקרב חברות התעופה הגדולות", הודה כריסטיאן נילסן, היועץ המשפטי הבכיר של AirHelp, ארגון שמטרתו לשמור על זכויות הנוסעים. לאור תדירות השביתות שהולכת וגוברת, פרסם הארגון טיפים לנוסעים בנושא.
1. חכו עד שחברות התעופה יפעלו. חברות התעופה לרוב מחכות לפני שהן מחליטות לבטל טיסות בשל שביתת העובדים. הן בדרך כלל מנסות למצוא דרכים חלופיות להמשיך ולהעלות מטוסים לאוויר, כולל מו"מ עד הרגע האחרון עם איגודי העובדים או נקיטת פעולות משפטיות נגד השביתה.
בעקבות זאת, מרבית הנוסעים לא יודעים אם עליהם לקבוע טיסה מחדש או להחזיק אצבעות שהכל יסתדר. "אם חברת התעופה לא מבטלת טיסה 14 יום לפני תאריך ההמראה המקורי, קרוב לוודאי שהחברה עסוקה במו"מ מול העובדים ותחכה עד הרגע האחרון כדי לבטל את הטיסה", נכתב במדריך. "במקרים מסוג זה, לא כדאי לנוסעים לבטל את הטיסה המקורית עד שחברת התעופה לא מאשרת את הביטול, שכן אז החברה עלולה לסרב לזכות את הנוסעים שיידרשו לשלם על שני כרטיסים".
2. הישארו רגועים ולימדו את הזכויות שלכם: היעדר היכולת לתכנן מבעוד מועד יכולה לעורר תחושות של חוסר אונים, ומסיבה זו החוקים באיחוד האירופי הנוגעים לפיצוי במקרה של ביטול טיסות כוללים פירוט רב של האופן בו חברות התעופה נדרשות לפצות את הנוסעים. "הדבר הראשון שהנוסעים צריכים לדעת הוא שבתוקף הזכויות שלהם הם יכולים לדרוש פיצוי על ארוחות, משקאות, שתי שיחות טלפון או שליחת מייל או פקס", נכתב במדריך.
לפי החוקים, אם העיכוב של הטיסה אורך שעתיים, הנוסעים רשאים לקבלת משקאות בחינם (זאת בטיסה של פחות מ-1,500 ק"מ). משקאות בחינם מקבלים בעיכוב של שלוש שעות לטיסה של יותר מ-1,500 ק"מ וארבע שעות לטיסה של יותר מ-3,500 ק"מ. בהתאם לזמן ההמתנה, כך יש לנוסעים גם אפשרות לקבל ארוחות בחינם.
"הנוסעים צריכים לשמור את כל הקבלות מאותו היום כדי לקבל זיכוי", טען הארגון. לאחר שהחברה מכריזה רשמית על ביטול הטיסה, עומדות בפני הנוסעים שלוש אפשרויות: קבלת זיכוי, הזמנת הטיסה הפנויה הבאה או הזמנת טיסה במועד אחר לגמרי. אם חברת התעופה מצליחה לסדר טיסה כבר למחרת היום כך שהנוסעים נדרשים להישאר ללון בשדה התעופה, הם יכולים לדרוש שחברת התעופה תממן לילה במלון והסעות.
3. קבלו את הפיצוי ההגון להפסדים: אם אתם טסים מהאיחוד האירופי או אליו, וחברת התעופה מבטלת את הטיסה ברגע האחרון או שיש עיכוב של יותר משלוש שעות, הנוסעים יכולים לדרוש פיצוי נוסף של עד 700 דולר. עם זאת, חברות התעופה לרוב דוחות את הבקשות הללו בטענה ששביתות הן מחוץ לשליטה שלהן ולכן הן לא אחראיות לפיצוי. למרות זאת, ב-AirHelp מדגישים כי טענה זו אינה נכונה, וחברות התעופה נדרשות לשלם את הפיצוי הנוסף במקרה של ביטול בשל שביתת עובדים.
"בהתאם לפסיקה האחרונה של בית המשפט האירופי הגבוה לצדק, שביתות של עובדי חברת התעופה הן תוצאה של הדרדרות מערכת היחסים בין העובדים והמעסיקים בתעשייה. גם אם השביתה מגיעה בהפתעה, בית המשפט הבטיח שמגיע לנוסעים פיצוי על ההפסדים במהלך השביתה".