$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

אירוע אפל היום בערב: האייפון יהפוך לשחקן משנה

הסמארטפונים שצפויה החברה להציג יכללו שדרוגים מינוריים יחסית, בעוד מנוע הצמיחה שלה הוא שירותים מקוונים ובראשם תוכן פרימיום; עובדי אמזון זועמים על מדיניות איכות הסביבה של החברה ומאיימים להתפטר; ופאשיסטים איטלקים זועמים על צנזורה בפייסבוק וגוגל

עומר כביר 14:1310.09.19
לאירוע חשיפת דגמי האייפון החדשים שייערך הערב לא תגיע אפל מלאת התרגשות וציפיות, אלא בעיקר עמוסת חששות ולחצים; השנה האחרונה לא היתה בדיוק חיובית מבחינת החברה והשנה הקרובה צופה יותר מכשולים מהבטחות. דגמי האייפון, ומכשירים אחרים שיוצגו באירוע, מציגים רק תקווה קלושה לשיפור המצב.

 

הסיבה לכך היא לא רק השידרוגים המינוריים יחסית שיציגו המכשירים החדשים, אלא הימור של אפל על אפיקים חדשים בדרך להגדלת הצמיחה. אפיקים שלוקחים אותה לעולמות חדשים מבחינתה, ומוצרים שלפחות אחד מהם צפוי השנה להעפיל מעל לאייפון בעניין שהוא מייצר.

 

מזה כשנתיים שמכירות האייפון של אפל מדשדשות בעיקר, ובשלושת הרבעונים האחרונים נמצאות בירידה. לצד בעיות אחרות, ובראשן קשיי התרחבות ואף נסיגה בפעילות בסין - מצב שמוחמר על רקע מלחמת הסחר וסבב המכסים האחרון - נמצאת כיום אפל באחת התקופות הרגישות שלה בשנים האחרונות. ואולם, המוצרים שתציג החברה באירוע החגיגי הערב לא יהיו כנראה זריקת המרץ שדרושה להחייאת מכירות האייפון והפיכת המכשיר שוב למנוע הצמיחה של החברה.

 

 

 

אחד השינויים המרכזיים בדגמי האייפון החדשים יהיה דווקא במיתוג. כיום, המיתוג של שלושת המכשירים מציג את שני היקרים יותר (iPhone XS ו-iPhone XS Max) כסטנדרט, ואת הדגם הזול יותר (iPhone XR), כבחירה המוזלת. במיתוג החדש, דגמי האייפון היקרים ימותגו כמכשירי Pro, מה שיהפוך את הדגם הזול יותר לדגם הסטנדרט. זאת, אולי מתוך תקווה שהדבר יסייע למשוך משתמשים חדשים שלא רצו לקנות מכשיר סוג ב' אבל גם היססו לשלם את מחירם הגבוה יותר של הדגמים היקרים.

 

 

לפי הערכות, לא צפויים שינויים בולטים בעיצוב המכשיר וגם המגרעת עדיין בראש המסך. הדגם הזול יותר, היורש של האייפון XR, יזכה להכי פחות שינויים. המסך אינו צפוי להשתנות וימשיך להתבסס על טכנולוגיית LCD בגודל של כ-6.1 אינץ'. לא ידוע אם יציע שדרוג ברזולוציה. המצלמה תקבל חיישן נוסף, שכנראה יספק כנראה זום. גם היורשים של ה-XS וה-XS Max לא צפויים להציג מרחיקי לכת, ושניהם עדיין יגיעו עם מסך OLED 5.8 אינץ' ו-6.5 אינץ' בהתאמה. מנגד, המצלמה תזכה לשינוי גדול בדמות מערך בן שלושה חיישנים - עדשה רגילה, עדשת זום וככל הנראה שעדשה לצילום בזווית רחבה. השינויים העיקריים הצפויים הם שיפור הצילום בלילה - אחת מנקודות התורפה העיקריות של האייפון לעומת מתחריו, שיפור ברזולוציית התמונה ובצילום הווידאו.

 

אפל גם צפויה לשדרג את תכונת זיהוי הפנים Face ID, כך שתעבוד מזוויות רחבות יותר ולא לחייב את המשתמש להציב את המכשיר ישירות מול הפנים. בנוסף המכשיר עתיד להיות עמיד יותר לנפילות ומכוות - חדשה מצוינת בהתחשב במחירים השערורייתיים של החלפת מסך במכשירים שלה - וכנראה גם יזכה לצבעי מט שפחות יבליטו טביעות אצבע.  

 

 

מוק-אפים של האייפונים הבאים, שדלפו משרשרת הייצור שלה בסין מוק-אפים של האייפונים הבאים, שדלפו משרשרת הייצור שלה בסין צילום: EVERYTHINGAPPLEPRO

 

 

אלו הם חידושים נאים, אך אף אחד מהם לא מהווה שדרוג משמעותי לעומת הדגמים הקיימים, לא משהו שיכול להריץ משתמשים לחנויות כדי להיפטר מהמכשיר הקיים שלהם. באופן בולט, אפל בחרה כנראה שלא להשיק השנה סמארטפון עם תמיכה בדור חמישי – בניגוד כמעט לכל המתחרות הגדולות שלה. לא מדובר בבחירה יוצאת דופן, אפל לא היתה בחוד החנית במעבר לדור רביעי, ודגם האייפון המקורי מ-2007 תמך בדור שני בלבד אף שדור שלישי היה כבר די נפוץ אז. יש לכך הסבר: רשתות דור חמישי עדיין נמצאות בשלבי פריסה מוקדמים ברוב העולם, ואפל לא רוצה לשווק מכשיר שאחת התכונות המרכזיות בו לא פעילה בעבור הרוב המוחלט של הצרכנים.

 

ואולם, בחירה זו יכולה גם להרתיע לקוחות שלא ירצו לקנות מכשיר שלא יתמוך במה שבשנה הבאה אמור להיות הסטנדרט. אותם לקוחות עלולים לעבור לאנדרואיד, אם הם ממש ממש רוצים לשדרג, או פשוט להמתין לשנה הבאה אז צפויה אפל לשלב תמיכה של דור חמישי בדגמי האייפון, וגם להוסיף תכונה מדובר שנמצאת עדיין בפיתוח: סורק טביעות אצבע שמוטמע מתחת למסך. הדגמים הללו, שיחשפו רק בעוד שנה, צפויים גם לכלול שינוי עיצובי מקיף וכנראה שגם חידושים משמעותיים יותר.

 

לצד האייפון, צפויה אפל להציג הערב את הדור החמישי של האפל ווטש. השעונים החכמים של החברה זכו לשדרוג משמעותי בשנה שעברה, ולכן השדרוג השנה יהיה מינורי יותר ויתמקד בעיקר בשיפורים במעבד והשקת דגמים עשוים מטיטניום וחומרים קרמיים. כן עתיד השעון לקבל תכונת מעקב איכות שינה, שקיימת אצל מתחרים כבר זמן מה. בנוסף, ייתכן שתציג אפל דגמי מקבוק חדשים, כאשר עיקר הדיווחים מתמקד בגרסת 16 אינץ' למקבוק פרו.

 

 

האייפון XS לדגמיו האייפון XS לדגמיו

 

 

לרוב, חשיפת האייפון היא האירוע השנתי הגדול ביותר של אפל. אבל, השנה זה לא המצב, והשדרוג המינורי יחסית שצפויים המכשירים לקבל הוא רק סיבה אחת לכך. סיבה חשובה יותר היא מה שיקרה בשבועות הקרובים: בסתיו צפויה החברה להשיק את שירות הסטרימינג המסקרן שלה, +TV, שבין התוכניות הראשונות שיעלו בו נמנית The Morning Show בכיכובן של ריס ווית'רספון, ג'ניפר אניסטון וגם סטיב קרל, המיני-סדרה For All Mankind, על מציאות חלופית שבה ברה"מ ניצחה את ארה"ב במרוץ החלל, ודיקנסון, על חייה של אמילי דיקנסון (כי קומדיה על משוררת מתבודדת שניהלה את רוב הקשרים החברתיים שלה בהתכתבות נשמעת כמו להיט בטוח).

 

לא ברור עדיין כמה זמן במה, אם בכלל, יקבל השירות החדש באירוע. אפל כנראה תציג הערב גרסה של מכשיר האפל TV, שתספק תמיכה טובה יותר בשירות הגיימינג Arcade, וייתכן שגם תרחיב על תוכניותיה מבחינת תכנים, תמחור והשקה גלובלית של +TV. ייתכן גם שאפל תערוך אירוע מיוחד לשירות +TV סמוך יותר למועד ההשקה, באוקטובר או נובמבר.

 

 

כוכבי The Morning Show ג'ניפר אניסטון, ריס ווית'רספון וסטיב קארל כוכבי The Morning Show ג'ניפר אניסטון, ריס ווית'רספון וסטיב קארל צילום: רויטרס

 

 

+TV הוא המוצר החדש המשמעותי ביותר של אפל מאז השקת האפל ווטש ב-2015. בהשקעה של שישה מיליארד דולר בתוכן מקורי רק השנה, הוא גם אחד ההימורים היקרים של החברה, ועוד כזה שמכניס אותה לטריטוריה לא מוכרת מבחינתה.

 

לאפל יש עשרות שנות של ניסיון בפיתוח מוצרי חומרה ותוכנה, יותר מ-15 שנות ניסיון בהפעלת שירותים מקוונים. אבל פעילותה בתחום התוכן המקורי היתה עד עתה לא משמעותית במקרה הטוב, או עצובה במקרה הרע (נסו למצוא פרק של Planet of the Apps, סדרה שעובד של אפל כינה בטוויטר "מביכה". אני מבטיח שתצטערו). בכניסה לעולם החדש הזה, אפל לוקחת סיכון מתוקשר שיכול להתפוצץ לה בפנים, או להפוך להצלחה מפתיעה ולחזק עוד יותר את פעילות חטיבת השירותים שלה.

 

העובדה שדגם אייפון, לפחות השנה, הוא לא המוצר המסקרן ביותר שאפל חושפת, ושהמוצר שצפוי לתפוס את מרבית תשומת הלב מגיע בכלל מעולם השירותים ולא מעולם החומרה, היא עדות לשינוי הדרמטי שעוברת אפל בשנים האחרונות בהובלת טים קוק. תחת הנהגתו פיתחה אפל משמעותית את קטגוריית השירותים, והיא כיום הקטגוריה השנייה בגודלה בחברה עם הכנסות של 11.46 מיליארד דולר ברבעון השני (יותר מהמק והאייפד ביחד). בזכות השירותים, ובמידה פחותה גם המכשירים הלבישים, חלקו של האייפון בהכנסות החברה גם ירד ברבעון שעבר מתחת ל-50%, לראשונה זה יותר משבע שנים.

 

לאט אבל בטוח, אפל הופכת לחברה מגוונת יותר, יציבה יותר, פחות תלויה בתנודות ובמצבי הרוח של מוצר דגל אחד (וזו גם הסיבה שהכנסות אפל ברבעון השני עלו למרות שמכירות האייפון ירדו). וכשזה המצב, זה לא מפתיע שהאייפון הוא כבר לא חזות הכול, ושאירוע החשיפה השנתי שלו הוא כבר לא, לפחות לשנה זו, האירוע החשוב ביותר של אפל.

 

  • אירוע אפל יחל בשעה שמונה בערב - הצטרפו אלינו לדיווח מתעדכן.

 

קצרצרים

 

1. אמזון לא ממש מתעניינת במאבק במשבר האקלים, יש לה דברים יותר חשובים על הראש כמו ליצור תשתית טכנולוגית למדינת משטרה. עכשיו, לקבוצה גדולה של עובדי החברה נמאס: יותר מ-900 מעובדי אמזון מאיימים לשבות ולעזוב בהפגנתיות את משרדי החברה ב-20 בחודש, אם אמזון לא תתחייב לאמץ מדיניות לצמצום פליטות הפחמן של החברה לאפס עד 2030. עובדי מיקרוסופט וגוגל בסיאטל צפויים להצטרף אליהם באקט של הזדהות. מדובר במאמץ חשוב מאין כמותו, אך למרבה הצער ספק אם יספיק כדי לשבור את העקשנות הלא ברורה של אמזון בסוגיה.

 

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון צילום: איי אף פי

 

 

2. אמזון גו, רשת חנויות הנוחות האוטומטיות של ענקית הטכנולוגיה, לא ממש מתקדמת. לפי דיווח של האינפורמיישן, החברה לא תעמוד ביעד של פתיחת 56 חנויות עד סוף 2019 ו-156 עד סוף 2020. נכון להיום הכריזה החברה על פתיחת חנויות ב-18 מיקומים בלבד, שלוש מהן טרם נפתחו ואחת מיועדת רק לעובדי אמזון ואורחיהם. גם ההכנסות, כנראה, נמצאות רחוק מהצפי של 639 מיליון דולר ב-2020. אחת הסיבות: קושי למצוא מיקומים עם מימדים מתאימים (כמו תקרות גבוהות) להתקנת הציוד שמשמש את אמזון לניטור פעילות הרוכשים.

 

 

 

3. פייסבוק ואינסטגרם חסמו אתמול שני חשבונות של קבוצות ניאו-פשיסטיות איטלקיות, בטענה שפרסמו תוכן שטנה שמפר את תנאי השימוש בפלטפורמות. מתנגדי הקבוצות ברכו על המהלך, בעוד שמנהליהן טענו שמדובר ב"יריקה בפרצופה של הדמוקרטיה". נשמע אמין.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x