השורה התחתונה
ענף ייצור המטוסים מתכונן להמראה
שינויים שביצעה בואינג במטוס ה־737 MAX שקורקע בעקבות התאונה במטוס מדגם זה צפויים להביא לאישור של רשות התעופה בארה"ב לחזרתו לפעילות. המהלך צפוי לייצר זרם הזמנות שממנו ייהנו גם יצרניות המשנה
שנת 2019 לא תיזכר כאחת השנים הטובות עבור יצרנית המטוסים בואינג (סימול: BA). שרשרת של תקלות בדגם 737 MAX, אחד מדגמי הדגל של החברה, הובילה לקרקוע שלו על ידי רשות התעופה בארה"ב ולעיכוב משמעותי במועדי המסירות. המניה הגיבה בהתאם ומאז מרץ 2019 רשמה ירידות של כ־20%, בהשוואה לעלייה של 3% במדד S&P במהלך אותה התקופה.
- מערך הסייבר בודק: האם הבואינג החדש של אל על מספיק בטוח
- הפסד המיליארדים של בואינג: צלילת התרסקות או כיס אוויר?
- אחרי ההתרסקויות הקטלניות: בואינג דיווחה על ההפסד הרבעוני הגדול בתולדותיה
אבל לא הכל שחור. בואינג ביצעה שרשרת של עדכונים ותיקונים בדגם והגישה אותו לבחינה מחודשת לרשות התעופה האמריקאית.
לפי דברי הנהלת החברה, הרשות צפויה לאשר את חזרתו לכשירות במהלך הרבעון הרביעי של 2019. בנוסף, העלייה בביקוש לדגמי מטוסים חדישים אינה צפויה להאט בשנים הקרובות.
השילוב בין עלייה עקבית במספר הנוסעים ברחבי העולם לבין עלייה בשיעורי הרווחיות שאותם מציגות חברות התעופה מאפשר להן לרכוש מטוסים חדשים ויעילים יותר, ומשמש כמנוע צמיחה לשנים ארוכות עבור יצרניות המטוסים העולמיות.
מניית ספיריט איירוסיסטמס (סימול: SPR), ספקית עולמית מובילה של חלקי מטוסים, צפויה למשוך ככל הנראה את תשומת לב המשקיעים בענף ייצור המטוסים. החברה נוסדה ב־2005 בעקבות פיצול של חטיבת ייצור חלקי המטוסים האזרחיים מתוך חברת בואינג. עם לקוחותיה המובילים של החברה נמנות החברות בואינג, איירבוס ובומברדייר.
תוצאות כספיות מצוינות
למרות תנאי השוק המאתגרים בעקבות פרסום התקלות בדגם 737 MAX הצליחה ספיריט לרשום תוצאות כספיות טובות מן הצפוי ברבעון השני 2019. ברבעון שחלף רשמה החברה הכנסות של 2 מיליארד דולר, עלייה של 10% ביחס לשורת ההכנסות ברבעון המקביל בשנה הקודמת.
בשורה התחתונה, הרווח הנקי הסתכם ב־168 מיליון דולר, זינוק מרשים של 16% בהשוואה לרבעון המקביל. ספיריט ייצרה ברבעון תזרים מזומנים חופשי בהיקף של 193 מיליון דולר, עלייה של 13% בהשוואה לתזרים המזומנים החופשי ברבעון המקביל. לחברה קיים מזומן ושווה מזומן בהיקף של 1.3 מיליארד דולר.
בעלי המניות במרכז
להנהלתה של ספיריט קיימת מדיניות תגמול נדיבה לבעלי המניות, שבמסגרתה היא משיבה קרוב ל־100% מתזרים המזומנים החופשי השנתי. לשם המחשה, במהלך שלוש השנים האחרונות השיבה החברה סכום כולל של כ־2 מיליארד דולר לבעלי המניות, המהווים כרבע משווי השוק של החברה, באמצעות רכישה עצמית של מניות ובאמצעות תשלום דיבידנד.
נכון לסוף הרבעון הראשון של 2019, קיימת לחברה תוכנית מאושרת לרכישה עצמית בהיקף של 925 מיליון דולר, המהווים כ־11.5% משווי השוק שלה.
ההזדמנות
שרשרת התאונות בדגם 737 MAX של חברת בואינג הובילה לירידות שערים חדות במחירה של מניית ספיריט, אשר מייצרת את גוף וכנף המטוס של הדגם, והביאה אותה להיסחר בשפל של שלוש שנים. בה בעת החברה רושמת שיאים במונחי הכנסות ובמונחי רווח נקי.
לשם המחשה, במהלך שנת 2019 ספיריט צפויה, על פי הערכות, לייצר הכנסות בהיקף של כ־8 מיליארד דולר, רווח תזרימי שנתי של כ־1.3 מיליארד דולר ורווח נקי של כ־7 דולר למניה.
התמחור הנוכחי משקף מכפיל של כ־11 פעמים בלבד רווח שנתי (ל־2019) ומכפיל של כ־7 פעמים רווח תזרימי שנתי בלבד (ל־2019). ספיריט נסחרת כיום בתמחור חסר לא רק בהשוואה לתמחור ההיסטורי שלה אלא גם בהשוואה לענף.
בשונה מבואינג, לספיריט אין חבות משפטית בגין התאונה במטוס ה־737 MAX, וניתן להצביע על שני זרזים הצפויים להוביל לתשואה עודפת בהשקעה בספיריט בטווח הזמן הקצר עד בינוני. הראשון, אישור של מנהל התעופה בארה"ב על חזרתו של דגם 737 MAX לכשירות. השני, עלייה בצבר ההזמנות מאיירבוס, בפרט, לדגם ה־A350 היוקרתי.
סיכונים
הסיכונים העיקריים בהשקעה נובעים מתלות גבוהה של ספיריט בשני לקוחות מהותיים – בואינג ואיירבוס (סימול AIR FP), ומהתפתחויות שליליות בפרשת ה־737 MAX, ככל ויהיו כאלו.
השורה התחתונה
המשקיעים מעניקים משקל יתר לאירוע ה־737 MAX ומשקל חסר לספיריט, לתמחור ולמדיניות התגמול שלה
Spirit Aerosystems (סימול: SPR)
הספקית המובילה בתחום ייצור חלקי מטוסים אזרחיים עבור החברות בואינג ואיירבוס. בשנה שהסתיימה ב־30 ביוני 2019 רשמה ספיריט הכנסות בהיקף של 7.6 מיליארד דולר, עלייה של 8.5% בהשוואה להכנסות של השנה הקודמת, ותזרים מזומנים מפעילות בהיקף של 844 מיליון דולר. ספיריט נסחרת כיום לפי שווי שוק מצרפי של 8.5 מיליארד דולר, והיא מדורגת -BBB על ידי סוכנות הדירוג S&P.
Boeing (סימול: BA)
יצרנית המטוסים הגדולה בעולם במונחי הכנסות (92.1 מיליארד דולר בשנה) ושווי שוק (201 מיליארד דולר). לחברה חטיבה אזרחית לייצור מטוסים (60% מההכנסות) וביטחונית (30% מההכנסות). בשנה שהסתיימה ב־30 ביוני 2019 רשמה החברה ירידה של 5% בהכנסות בהשוואה לקודמתה, ותזרים מזומנים מפעילות של 9.7 מיליארד דולר. סוכנות הדירוג S&P העניקה לה את הדירוג A.
Airbus (סימול: AIR FP)
החברה השנייה בגודלה בעולם בתחום ייצור המטוסים והמסוקים. לחברה שתי חטיבות: אזרחית, לייצור מטוסים ומסוקים (80% מההכנסות), וביטחונית (20% מההכנסות). בשנה שהסתיימה ב־30 ביוני 2019, היא רשמה הכנסות של 70 מיליארד יורו, עלייה של 18% בהשוואה לקודמתה, ותזרים מזומנים מפעילות של 2.6 מיליארד יורו. לחברה דירוג +A מסוכנות S&P, והיא נסחרת לפי שווי של כ־98 מיליארד יורו.
הכותב הוא אנליסט ניירות ערך זרים במערך הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי
מובהר כי אין באמור בכתבות שבמדור משום המלצה, או חוות דעת בקשר לרכישה ו/או מכירה ו/או שיווק של ניירות ערך מכל מין וסוג שהוא, ו/או ביצוע פעולות השקעה אחרות, והוא אינו מהווה בשום אופן תחליף לייעוץ השקעות על ידי מי שמורשה לעסוק בכך, בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. מובהר כי "כלכליסט" לא יהיה אחראי לכל נזק ו/או הפסד שיגרם לך כתוצאה ו/או במידה שתבחר להסתמך על האמור בכתבות המתפרסמות במדור זה, ואין בו משום הצעה ו/או המלצה לרכישה של ני"ע ו/או חוות דעה לביצוע פעולות השקעה. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. מובהר כי ייתכן שלחלק מהכותבים קיים עניין אישי בנושא, ו/או שברשותם ני"ע המוזכרים בכתבה, בהתאם להוראות חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה־1995