חלון הראווה לא מת
בעידן שבו חנויות נסגרות בלי סוף, יזמים ישראלים הקימו את מתחם שופילדס בניו יורק שמוכר מותגים שנמכרים רק באונליין. “בקרוב כל מותג רשת יצטרך נוכחות פיזית"
“אם תקישי בגוגל The most interesting store in the world, החנות הכי מעניינת בעולם, אנחנו נהיה התוצאה הראשונה”, טוען טל צבי נתנאל, שייסד עם שותפיו אמיר צביקל וקייטי האנט את מתחם הקניות שואופילדס בניו יורק. “הדיבור בארה”ב הוא שהריטייל מת ואם תסתובבי ברחוב תראי כמה חנויות נסגרות — ואילו אנחנו זוכים להרבה עניין כי אנחנו חבורה של משוגעים שפתחה חנויות בניו יורק עם תוכניות לכל העולם”.
המתחם בן ארבע הקומות ממוקם על פינת הרחובות בונד ולאפייט במנהטן, הוא מוכר מוצרים שעד כה אפשר היה לקנות רק באינטרנט, ויש בה גם תערוכות אמנות, חללים לאירועים, מגלשה ומרפסת ענק המיועדת לאירועי השקה. “זו פעם ראשונה שאפשר לגעת במוצרים האלה ולבחון אותם לפני הקנייה. הצרכן נהיה מתוחכם והוא רוצה להכיר את המותג".
אחד המוצרים המבוקשים הוא Quip, מותג מברשות שיניים חשמליות. “אם אפל היתה מייצרת מברשת שיניים, ככה היא היתה נראית”, אומר נתנאל. “מוצר סופר־מעוצב שעושים עליו מינוי וכל שלושה חודשים מקבלים ראש חדש וסוללה. בחזית הרחוב יש חלון ראווה שלהם, ובנינו גם מופע של בועות סבון ואפשר לצחצח ולהתנסות במקום במברשת — ואם מגרדים את הקירות, מריחים ריח מנטה. זו חוויה שנוגעת בכל החושים. אלה דברים שאי אפשר לשדר אונליין”. מותג מבוקש נוסף הוא מזרן דיגיטלי של חברת Eight Sleep עם אפשרות למדידת דופק ושליטה בטמפרטורה.
נתנאל (36) עבר לניו יורק עם משפחתו לפני שבע שנים מטעם הסטארט־אפ Mycheck שבה היה מייסד שותף. “הרעיון התבשל בי שנים. מטיולים בעולם הבנתי שבכל הרחובות בערים הגדולות יש תבנית שחוזרת על עצמה: רחוב הקניות בניו יורק נראה כמו זה שבמילאנו או טוקיו, וכולם מלאים במותגים של רשתות ענק. מנגד, בעולם הדיגיטלי יש יותר מותגים וחברות מדהימות שבאות לשרת את הצרכן. זה עולם אבסורדי שבו יש המון מותגים וחדשנות, אבל על הרחוב עצמו הם לא משפיעים. החשיפה שלהם בעולם הפיזי מתה לחלוטין”.
אבל יש חנויות שכן מצליחות.
“חנויות כמו אפל, נייקי ולולו־למון מצליחות מאוד כי הן הבינו שבחלל חייב להיות הרבה תוכן חוויה ושטחים קהילתיים. הבעיה היא לא למצוא את החלל אלא להפוך אותו לחנות רלבנטית בעיצוב, בבניית החוויה, בתוכן ובטכנולוגיה, וכל זה יקר”.
נתנאל ושותפיו גייסו לחברה שלהם 9 מיליון דולר ואת הגיוס הוביל ליאור פרושאור מהקרן הישראלית Hancao שיושבת בתל אביב ובניו יורק. המותגים נבחרים בקפידה תוך שימת דגש שיהיה להם דנ”א דומה, כך שלקוח שנכנס יוכל למצוא במתחם כמה מותגים שמדברים אליו.
“המודל העסקי שלנו דומה ל־WeWork: המותגים שמתקבלים לתצוגה בחנות משלמים דמי מינוי חודשי ונהפכים לחברים. בניגוד לריטייל הישן שבו לקחו אחוזים ממכירות, אנחנו מעצבים, בונים, מביאים את הקופות והמערכות שסופרות כמה אנשים עברו בחנות. זה ממש אתר אינטרנט בעולם הפיזי. אנחנו מאמינים שבעשור הקרוב כל מותג אינטרנטי יצטרך שתהיה לו נוכחות פיזית כדי שהצרכן יוכל לחוש ולמדוד, זו המשימה שלנו”.
זה לא בעצם לחזור לאחור?
“לא. חיפוש וקנייה יכולים להיעשות בעולם הווירטואלי. אנחנו מספקים מגע וחוויה. אלה פעולות משלימות”.
כמה עולה לשכור אצלכם חלל?
“יש כמה חבילות בין 2,000 ל־15,000 דולר בחודש”.
נתנאל מסכם את פועלו עד כה כך: “אנחנו ילדון קטן שעושה הרבה רעש אבל מתחרה בענקיות הריטייל”.
מה התוכניות לעתיד?
”לפתוח עוד מתחם בארה”ב בסוף השנה ואז לצאת ממנה. המטרה היא להנגיש את הרעיון לכמה שיותר מקומות בעולם”.