11 סטארט-אפים העפילו לשלב הבא של תחרות ה-Industry 4.0 של "כלכליסט"
התחרות מיועדת לסטארט־אפים ישראליים בעלי פתרונות טכנולוגיים בעולמות ה־i4 ומיועדים להטמעה במפעלים ובחברות ייצור
תחרות ה-Industry 4.0 של "כלכליסט" מגיעה לשלב המסכם. צוות השופטים ומשרד רואי החשבון KPMG סומך-חייקין המלווה את התחרות, בחרו מתוך עשרות פניות את 11 הסטארט־אפים המובילים שיציגו באירוע הגמר שיתקיים בוועידה הכלכלית הלאומית של "כלכליסט".
הוועידה הכלכלית הלאומית של "כלכליסט" תתקיים ב-2 בספטמבר. לתוכנית הוועידה ולהרשמה לחצו כאן
מהפכת הייצור המתקדם מתארת את השינוי שעוברות חברות מתחומי התעשייה באימוץ טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות לצורך אוטומציה, קישוריות והעברת מידע והכל על מנת לאפשר תהליך ייצור מתקדם ויעיל מבוסס קבלת החלטות ניהוליות מדויקות יותר, המותאמות לדרישות השוק.
התחרות מיועדת לסטארט־אפים ישראליים בעלי פתרונות טכנולוגיים בעולמות ה־i4 ומיועדים להטמעה במפעלים ובחברות ייצור.
11 חברות הסטארט־אפ שעולות לגמר:
1. sonovia
החברה פיתחה טכנולוגיה להטמעת תכונות שונות בטקסטיל, כמו - אנטיבקטריאליות, חסינות מים, חסינות אש, ריכוך וצביעה באמצעות ציפוי בכימיקלים. הטכנולוגיה של סונוביה מאפשרת לבצע אפליקציות לכל סוגי הטקסטיל, לבצע את הטיפול עם כמות מופחתת משמעותית של כימקלים, עם עמידות גבוהה גם לכביסות תעשייתיות, ובכך גם מונעת את זליגת הכימיקלים למשתמש הקצה ושימור התכונה שהוקנתה לטקסטיל וכל זאת בעלות נמוכה מהטיפולים הקיימים בשוק.
הטכנולוגיה של סונוביה מיועדת לכל הסקטורים השונים בעולם הטקסטיל ובראשם עולם הרפואה. כבר היום מתהווים שיתופי פעולה עם חברות כמעט מכל סקטור טקסטילי שהוא - ספורט, בגדי Outdoor, תחבורה, תעופה וחלל, הלבשה עילית ועוד.
הרעיון נולד באוניברסיטת בר אילן, על ידי פרופ׳ אהרון גדנקן וד"ר אילנה פרלשטיין, שפיתחו שיטת ציפוי אנטי-בקטריאלי בשימוש בגלי אולטרסאונד. גדנקן ופרלשטיין קיבלו מענק של 12 מיליון יורו מהאיחוד האירופי להובלת מאגד של 16 גופים לפיתוח חצי תעשייתי של שיטת הציפוי האנטי-בקטריאלי, שכוללת מכונה וכימיה ייחודיים, לצורך המלחמה בזיהומים נרכשים בבית חולים.
2. Feelit
החברה פיתחה את RetroFeel, מוצר ייחודי המתבסס על טכנולוגיה מהפכנית של הדפסת דיו בטכנולוגיית ננו המספק פתרון לאיתור תקלות מראש בשוק המוצרים התעשייתיים. בכך, RetroFeel מאפשרת למפעלים חסכון של מאות אלפי עד מיליוני דולרים בשנה באובדן תפוקה ואנרגיה וכן בעלויות התחזוקה.
את פתרונות החישה החיישנים ניתן להדביק על גבי החפצים במהירות ובפשטות, כך שניתן לחוש את המצב המבני של חפצים בזמן אמת. הדיו המודפס על המדבקה המוצמדת לציוד הופך למעין עור מלאכותי לציוד. כך, למשל, ניתן לדעת את מצבם של צינורות בקווי ייצור מבלי להשבית את קווי הייצור במפעלים, באופן הגוזל זמן יקר וכסף משמעותי. כל המידע מועבר בזמן אמת לענן, באופן המאפשר לנטר מבעוד מועד כשלים פוטנציאליים ושינויים משמעותיים בחומר.
כל המוצרים הקיימים בשוק כיום מודדים רק ביטוים חיצוניים של החומר, כגון תנודות וטמפרטורה. החיישנים המתקדמים של Feelit מאפשרים למדוד שינויים מבניים בתוך החומר, וכך לאתר מגוון רחב של בעיות מבניות: שברים מזעריים – micro fractures, אובדן גמישות, שינוי צורה, התרופפות, תנודות מזעריות, איתור דליפות ובעיות בחיבורים שונים לציוד
Feelit הוקמה ב-2017 על ידי ד"ר גדי קונוולינה, ד"ר מיטל שגב-בר ופרופ' חוסאם חאיק מהטכניון. לשלושת המייסדים נסיון מצטבר של עשרות שנים במחקר ופיתוח בתחום הנדסת החומרים וההנדסה הכימית. אליהם הצטרף עודד קראפט המשמש כמנהל הפיתוח העסקי ודירקטור.
3. Ideeza
מייסדי החברה אומרים כי החברה שואפת "לעשות לעולם פיתוח המוצרים את מה שוויקס עשתה לעולם פיתוח האתרים". Ideeza מאפשרת ללקוחותיה לייצר לעצמם מוצרים דיגיטליים, כאשר הלקוח מעצב את המוצר מ-0, החל מהאלקטרוניקה ועל לפלסטיקה ובסופו של יום מקבל מוצר שלם, אישי, שנבנה דרך האתר תוך כמה דקות ותוך מספר ימי עסקים מגיע לבית הלקוח.
בבסיס של Ideeza עומד הרעיון כי מוצרים רבים כמו סמארטפונים, טאבלטים, מסכים ועוד,שהם למעשה אותו מוצר, בעל אותה מהות. בהתחלה עסקו שלושת המייסדים מורן ביטון, דוד מרמלשטיין ומשה לחמי, בפיתוח "כרטיסי מוח" אלקטרוניים שעליהם הלבישו כרטיסים שונים ובסופו של דבר נוצרה מערכת אלקטרונית שלמה, אבל אז הבינו שהם לא חייבים להישאר רק בתחום האלקטרוניקה ויכולים לייצר מוצרים שלמים מא' ועד ת'.
בשיחה עם "כלכליסט" הדגיש ביטון את היתרונות שבעיצוב אישי על פני רכישת מוצר דומה בחנות גאדג'טים: "ראשית, תכנון של מוצר שלוקח אצלנו באתר כמה דקות יכול לקחת כ-3 חודשים 'בחוץ' - עד שתמצאי את המנהדס המתאים שיתכנן וישרטט, עד שתביני באיזה חומרים כדאי להשתמש וכו'. מעבר לזה, את מייצרת לעצמך את המוצר אישי שלך - עם התמונות של הילדים שלך, מעוצב בדיוק לטעמך. הלקוחות היום כבר לא רוצים את המוצר הגנרי שהיצרן מוכר להם, יש להם דרישות, הם רוצים להיות מיוחדים והעולם צריך להתאים את עצמו אליהם".
4. GOARC
החברה מפתחת ומשווקת פלטפורמת בטיחות דינמית לעובדים ומנהלים במקומות עבודה מסוכנים. הפלטפורמה של גוארק מאפשרת לעבוד בצורה בטוחה יותר, למנוע טעויות אנוש ולמזער נזקים ותאונות עבודה. זוהי תוכנה כשירות, מבוססת ענן, בתצורות של מערכת ניהול תוכן ושל אפליקציה בשטח. הפלטפורמה אוספת נתונים ממקורות שונים, כולל ממשק למערכות IIOT, מערכות ארגוניות כמו ERP וחוץ ארגוניות, ושולחת אותם חזרה למפעילים, עובדים ומנהלים כתובנות והנחיות בטיחות.
מחקרים מראים שטעויות אנוש הן הגורם הישיר והעקיף של רובן המכריע של התאונות בתעשייה. גוארק מתמקדת בכלכלה התנהגותית ומסייעת באיתור סיכונים לטעויות אנוש, שינוי התנהגות, גיוס למחויבות והגברת פרואקטיביות בבטיחות. פתרון הבטיחות של גוארק מאפשר לעבד ולנתח מידע מסיבי, לחזות תאונות ולמנוע טעויות אנוש. השימוש בנתונים ממגוון מכשירים כמו קסדות, כלי עבודה, מכונות או ממיקומים גאוגרפים שונים, יחד עם כלי אנליזה מתקדמים, בינה מלאכותית ולימוד מכונה, יוצרים מודלים חדשים של ניתוח סיכונים בזמן אמת, ניבוי ומניעה. גוארק מציגה הזדמנות לקידום הדור הבא של ההגנות, המניעה והחדשנות בבטיחות.
מייסדי גוארק - דרור ברק המנכ"ל, חיים סרור ה-COO וחני גור-אריה ה-EVP טכנולוגיה - מביאים מומחיות משולשת שמשלבת ידע חדשני בבטיחות, פסיכולוגיה ארגונית, וטכנולוגיות דור 4 בתעשייה.
5. Qsee
החברה פיתחה פתרון מבוסס תוכנה שעושה שימוש בבינה מלאכותית ולמידת מכונה, לביצוע בקרת איכות מוצר חזויה במפעלי ייצור תהליכי ומאפשרת מניעה של פגמים ותקלות במוצרים בשלבים מוקדמים של תהליך הייצור. בעזרת שימוש בבינה מלאכותית, QSEE יכולה למצוא התהוות של בעיות לפני שהן פוגעות במוצר ולספק את ההסבר לבעיה ובכך לשנות את התפיסה של התפעול מתפיסה מגיבה לתפיסה יזומה.
החברה עובדת עם חברות יצור תהליכי בתחום הנייר, חומרים, כימיקלים, פארמה, מזון וכד'.
6. Fieldbit
החברה מספקת פתרונות מציאות רבודה בזמן אמת למהנדסי שירות בחברות המתחזקות ציוד הנדסי מרוחק. הפתרונות של פילדביט כוללים וידאו עם מומחים במרכזי שירות ואינטגרציה ונתוני IIoT ובכך מאפשרים לחסוך עלויות השבתה גבוהות של מכונות יקרות שנובע מתלות בכוח אדם, זמן הכשרה ממושך, איכות תחזוקה ופתרון בעיות בשטח משתנה, זמן טיפול ארוך בתקלות, קריאות חוזרות - וכתוצאה מכך אבדן כספי.
Fieldbit מאפשרת העברה של המידע הנדרש לתחזוקה ולתיקון תקלה לטכנאים בשטח תוך שימוש במציאות רבודה המותאמת למשקפיים חכמים, טאבלטים, וטלפונים חכמים. כיום החברה כבר מוכרת לארגונים בארה"ב ואירופה שמעסיקים מאות ואלפי מהנדסי שירות ובעזרת תצוגה חכמה של הציוד התקול בשילוב מידע דיגיטלי המהנדס מונחה על ידי המערכת ובזמן אמת בנוגע לפתרון האופטימלי והמהיר. בנוסף, פילדביט מאפשרת למהנדס להסתייע גם במידע המבוסס על הקלטות קודמות.
בכך, באמצעות Fieldbit, מהנדס השירות שמגיע למפעלי ענק יכול לצפות, בשילוב מציאות רבודה, במידע עדכני (כגון סטאטוס והיסטוריה) של מאות מכשירים וציודים בשטח – ולפתור בעיות במהירות וביעילות.
7. Kitov.ai
נוסדה לפני 5 שנים על ידי ד"ר יוסי רובנר, מומחה בעל שם עולמי בתחום ראייה ממוחשבת מתוך שאיפה לפתח מערכת בקרת איכות חזותית מבוססת בינה מלאכותית.
החברה פיתחה מערכת אוניברסלית שמחקה את תהליך בקרת האיכות האנושי ומבצעת אותו מהר ומדויק יותר ומתאימה למגוון רחב של מוצרים בהם יש חשיבות מירבית לאיכות. התוכנה והאלגוריתמיקה הייחודיים של כיטוב מאפשרים למפעיל ללא ידע מוקדם, בתכנות, רובוטיקה או באופטיקה להכין באופן אינטואיטיבי תכנית בדיקה למוצר או למודל חדש בתוך שעות ספורות.
המערכת של Kitov.ai מתבססת על טכנולוגיות ראייה ממוחשבת, למידה עמוקה, רובוטיקה וביג דאטה, ומאפשרת אוטומציה מלאה של תהליך זיהוי התקלות. מערכות כיטוב מותקנות כיום אצל יצרנים מובילים בענף האלקטרוניקה, רכב, תעשיות בטחוניות ותעופה בישראל, ארה"ב, אירופה, סין, אסיה ויפן. בין לקוחות החברה יצרנים מהשורה הראשונה כגון פלקס. ג'ביל, דנסו, מלאנוקס, רפאל וכתר פלסטיק.
8. Rest AR
החברה מאפשרת לכל עסק מסחר לסרוק ולהציג מוצרים ב-3D מכל סמארטפון בעזרת AI ולהגדיל לעסקים את ההכנסות על ידי שיפור אחוזי ההמרה, חוויית הקנייה והפחתת החזרות מוצרים.
בעיית החזרת המוצרים אונליין היום עקב ויזואליזציה לא מספקת היא אחת מהבעיות המרכזיות איתן מתמודד שוק ההמסחר האינטרנטי. מעבר לכך, הנתונים מראים כי ויזואליזציה מלאה של מוצרים אונליין מעלה מכירות בעד 50%.
הטכנולוגיה של Rest AR לוקחת וידאו קצר של המוצרים באורך דקה דרך כל מכשיר סמארטפון, מכווצת ומעלה אותו לענן. האלגוריתמיקה בענן של RestAR מבוססת AI ו-Computer Vision יחודיים המספקת תוצאה באיכות הגבוהה ביותר.
9. lguazio
החברה מספקת פלטפורמת של מדע הנתונים (data science) לאוטומציה של מערכות למידת מכונה (machine learning). הפלטפורמה מאיצה את הפיתוח והפריסה של אפליקציות בינה מלאכותית כדי לאפשר למדעני נתונים להתמקד בפיתוח פתרונות מהירים, מדוייקים ויעילים בלי להשקיע בתשתיות.
lguazio פתוחה ופועלת בסביבות ענן, על שרתים מקומיים או בקצה (intelligent edge). החברה פיתחה טכנולוגיית סרברלס בשם נוקליו על-מנת לפשט את התפעול של אפליקציות, לשפר תהליכי אוטומציה ולהאיץ את ההשקה לשוק.
הפלטפורמה של lguazio מייעלת את מדע הנתונים עד לביצועו ומאיצה את הזמן הדרוש להפקת תובנות בפיתוח אפליקציות שמבוססות על למידת מכונה. איגווזיו מאפשרת למדעני נתונים, שמשקיעים כיום את רב זמנם בניהול תשתיות ופריסת דאטה, להתמקד בפתרונות מדוייקים וחזקים יותר. איגווזיו מעצימה את מדע הנתונים בתעשיות הייצור, שירותים פיננסיים, טלקו, פארמה ובריאות. לחברה 80 עובדים עם משרדים בארה"ב, סינגפור, אנגליה והרצליה.
lguazio גייסה עד היום 48 מיליון דולר בשני סבבים בהובלת קרנות הון הסיכון פיטנגו, JVP ומאגמה. לאיגווזיו שותפויות אסטרטגיות עם מיקרוסופט ואנבידיה לצד השקעות אסטרטגיות מבוש, וורייזן ונצ'רס, סמסונג SDS ודל טכנולוג'יז.
10. Indegy
רשתות הבקרה ברחבי העולם מאופיינות ברכיבים ובפרוטוקלי תקשורת מיושנים שאינם מאובטחים, מה שהופך אותן למטרה נוחה לתקיפות מחוץ לארגון ומתוכו. רוב הציוד, למשל, הותקן במפעלים לפני שאיומי אבטחת המידע הנוכחיים היוו בעיה. כאשר מוסיפים לכך את העובדה שכיום רוב התשתיות הללו מחוברות לרשתות המחשוב והאינטרנט, נוצר סיכון משמעותי אותו אינדג'י עוזרת למנוע.
מרכז הפיתוח של החברה יושב בתל אביב והמטה שלה בניו יורק, כאשר בשנתיים האחרונות נפתחו סניפים מקומיים גם בלונדון, שוויץ, סינגפור וארגנטינה. לחברה יש עשרות לקוחות בתחומים מגוונים - החל מהפקת נפט וגז, דרך תשתיות תחבורה ורכבות, עבור בכורים גרעיניים ועד יצרני הרכב והתרופות הגדולים בעולם.
11. Progressive labs
החברה מפתחת תוכנה לייעול שרשרת האספקה כמנוע לצמיחה ולהגדלת מכירות משמעותית. המערכת בוחנת את ביצועי המוצר בזמן אמת ומגדירה באופן אוטומטי את רמות המלאי הנכונות בכל מיקום ושלב בשרשרת האספקה, מורכבת ככל שתהיה. לחברה לקוחות בארה״ב, יפן וברזיל.
אי-ודאות לגבי צרכיו של לקוח הקצה, מה הוא יקנה, איפה ומתי יעשה זאת, היא בעיית השורש בתכנון יעיל של שרשרת האספקה. החדשנות של פרוגרסיב לאבס נעוצה בשימוש באלגוריתמים ומתודולוגיה ייחודיים, פרי פיתוח מקורי המבוסס על תורת האילוצים. באמצעות שימוש בבאפרים דינמיים (dynamic buffers) ויכולות חישה וניטור של ביקושים בזמן אמת (demand sensing), המערכת מספקת תגובה מיידית לכל טרנזקציה, כאשר אופי התגובה נגזר ממערך האילוצים בשרשרת האספקה.
החברה מנוהלת על ידי יזמים מנוסים, מומחים בתחומם. יניב דינור המנכ״ל, פיני אושה ה-CTO ויובל רון, ה-COO.