בלעדי לכלכליסט
שטרק מציגה: קמפיין לרואי חשבון במימון המשרדים הגדולים
נשיאת לשכת רואי החשבון איריס שטרק מתכננת לגייס כספים מהמשרדים הגדולים בענף לקמפיין לחיזוק המקצוע ולהעניק להם הטבות בתשלום דמי חבר. רו"ח ממשרדים קטנים ובינוניים מתנגדים: "הלשכה תיהפך לשבויה"
רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, מבקשת מראשי המשרדים הגדולים בענף לממן קמפיין תקשורתי של הלשכה להעלאת קרנו של המקצוע, כך נודע ל"כלכליסט". בנוסף מקדמת שטרק החלטה בוועד המרכזי של הלשכה, לפיה המשרדים הגדולים יקבלו "הנחת כמות" מדורגת בדמי החבר שרואי החשבון השכירים שלהם משלמים ללשכה, על פי כמות רואי החשבון החדשים שירשמו ללשכה. זאת מאחר שבשונה מלשכת עורכי הדין, חברות בלשכה ותשלום דמי חבר הם וולנטריים ואינם תנאי לעסוק במקצוע.
- עתירה לבג"ץ נגד רשות החברות: מחייבת להעסיק מבקרים פנימיים רק כשכירי חברה
- איריס שטרק: "אי העברת הכספים המגיעים לנו היא ביזיון בית המשפט"
- על רקע הביקורת של בג"ץ: שטרק ונגל פורשים מהוועדה למינוי בכירים
אף שהמהלך רק בתחילתו, הוא כבר מעורר התנגדות בקרב רואי חשבון ממשרדים קטנים ובינוניים שנחשפו אליו, שטוענים כי גיוס כספים מפירמות ראיית החשבון הגדולות לקמפיין ומתן הנחות לרואי החשבון השכירים שלהן תהפוך את הלשכה לשבויה בידיהן, ותחזק עוד יותר את הדומיננטיות של המשרדים הגדולים על חשבון המשרדים הקטנים.
קמפיין במימון עצמי
את התוכנית חשפה שטרק בישיבת סיעור מוחות שנערכה בשבוע שעבר בלשכת רואי החשבון בתל אביב. לישיבה הוזמנו כ־30 מהמשרדים הגדולים בענף. הפגישה עסקה בצורך לשקם את תדמית המקצוע, להסביר על חשיבות רואי החשבון למשק ולהגביר את אטרקטיביות המקצוע, בין היתר בפני סטודנטים המתלבטים אם ללמוד את התחום. בפגישה נכחו, בין היתר, נציגים של ה"ביג 5", חמש הפירמות הגדולות בישראל, ארנסט אנד יאנג, KPMG, PWC, BDO ודלויט.
בפגישה העלתה שטרק את הרעיון שכל אחד מהמשרדים הגדולים יממן את הקמפיין בסכומים שמוערכים בעשרות עד מאות אלפי שקלים למשרד. אמנם עדיין אין תקציב לקמפיין כזה, אין משרד פרסום ואין קונספט, אך בישיבה הציגה שטרק דוגמאות לקמפיינים דומים שנעשו בחו"ל שבהם כיכבו ראשי הענף, ודוגמאות לקמפיינים דומים שפרסמו לשכת עורכי הדין ולשכת סוכני הביטוח.
גורמים שנכחו בישיבה אמרו ל"כלכליסט" כי אם בכירי המשרדים הגדולים ייקחו חלק בקמפיין – במימון, העלאת רעיונות ואף בהשתתפות - יתאפשר להם לעקוף את האיסור הקיים על רואי חשבון לפרסם את פעילותם.
כמעט כל נציגי המשרדים הגדולים שנכחו בפגישה תמכו במהלך והביעו נכונות להירתם אליו. אחד המתנגדים היחידים מקרב המשרדים הגדולים היה ערן שלו מ־KPMG שאמר בישיבה כי קמפיין תקשורתי הוא לא הדרך לפיתרון בעיית המקצוע. שלו אמר כי רואי חשבון אינם פוליטיקאים או יחצ"נים ולכן קמפיין אינו דרך הפעולה המתאימה, אלא הלשכה צריכה לפעול כדי לספק פתרונות מקצועיים לחיזוק מקצוע ראיית החשבון.
רו"ח חן שרייבר, אחד מסגניה של שטרק, שהתמודד מולה בבחירות ללשכה, הביע גם הוא תרעומת לגבי המהלך המתוכנן. "סביב השולחן לא היו נציגים של המשרדים הקטנים והבינוניים", אמר שרייבר ל"כלכליסט". "לא היו שם רואי חשבון קטנים שנאבקים יום יום על פרנסתם ואין להם את הכסף הנדרש 'לתרום' לנשיאה. אווירת ה'תן לי ואשמור לך' זעקה בדיון הזה. לא דיברו על הבעיות האמיתיות של המקצוע, אלא רק על מסע יחסי הציבור של הנשיאה ומקורביה. גם הצהרתה של הנשיאה כי בכוונתה להעביר החלטה שתעניק הנחות בדמי חבר למשרדים הגדולים, כאשר אלפי רואי חשבון קטנים לא גומרים את החודש, נראית בעיניי מהלך לא נכון ואטימות כלפי שאר החברים".
לדברי רואה חשבון נוסף שנכח בפגישה ומתנגד למהלך, "מי שירוויח מהמיזם המגלומני הזה אלה שני גורמים בלבד: הנשיאה והמשרדים הגדולים. הם ישימו כסף כדי להתקרב לנשיאה שתהיה חייבת להם".
"נפנה להצעות מהשטח"
שטרק דוחה את הביקורת שנשמעה על היוזמה שלה. היא אמרה ל"כלכליסט" כי מטרת המהלך היא להביא למודעות של העשייה של רואי החשבון וחשיבותם למשק ולכלכלה הישראלית. לדבריה, "בפגישה לא נכחה רק האליטה של המשרדים אלא רובד רחב של משרדים בגדלים שונים ונשמעו מגוון דעות. היו רבים שהסכימו להירתם ולעזור בהעלאת רעיונות, חשיבה וניסוח מסרים. נפנה בקול קורא לשמוע ולקבל הצעות מהשטח".
לגבי הצעתה לתת הנחה לרואי החשבון השכירים במשרדים הגדולים, שטרק מסבירה כי "המהלך יעודד רישום של רואי חשבון צעירים ללשכה. לכן הצגתי מודל של מתן הנחה, למשל למשרדים גדולים שירשמו 150 רואי חשבון שכירים שלהם ומדרג של הנחה נוספת למי שירשום 250 רואי חשבון. היום מתוך כ־19 אלף בעלי רישיונות רו"ח, רק כ־15 אלף רשומים בלשכה, ואני רוצה לקדם את זה כדי שהלשכה תהפוך לבית של כולם".