הרכבת הקלה: מכרזי הקו הסגול והקו הירוק בסכנת הקפאה מיידית
ל"כלכליסט" נודע כי מחלוקת בין נת"ע למשרד הכלכלה על חובת רכש גומלין מאיימת על התקדמות מכרזי הענק של הרכבת הקלה
מכרזי הרכבת הקלה למטרופולין תל אביב עשויים להיות מוקפאים באופן מיידי, בשל מחלוקת בין חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) הממשלתית למשרד הכלכלה בנושא חובת רכש גומלין, כך נודע ל"כלכליסט". מדובר במכרזי ענק בהיקף של כ־15 מיליארד שקל עבור שני קווי רכבת: הקו הירוק מחולון להרצליה והקו הסגול מתל אביב לאזור אור יהודה. כאשר ספק זר זוכה במכרז שהיקפו מעל 5 מיליון דולר, עליו לעודד את התעשייה המקומית באמצעות רכישת רכיבים ומוצרים בהיקף של 25% מהיקף העסקה - סיכום המכונה רכש גומלין.
- 6 קבוצות ניגשו למיון המוקדם להקמת מערכות החישמול בקווי הרכבת בת"א
- נת"ע הגישה תביעות לפינוי תושבים בכפר שלם ששטחם הופקע לטובת הקו הסגול
- חמש חברות ניגשו לחפירת הקו הירוק של הרכבת הקלה בתל אביב, כולן סיניות
הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (רשפ"ת) היא זו שאחראית על התחום במשרד הכלכלה. בפברואר דיווח "כלכליסט" שהרשפ"ת ואגף החשב הכללי במשרד האוצר הגיעו לסיכום במסגרתו החברות הזרות יהיו מחויבות ברכש גומלין - שמשמעו השקעות בהיקף של כ־3 מיליארד שקל. בנוסף סוכם שהבנק האירופאי (EIB) יעניק אסמכתאות כי בכוונתו להשתתף במימון ובכך יגבה את החברות הזרות - ואם אכן כך יקרה, ניתן יהיה להמיר חלק מחובת רכש הגומלין ברכש של שירותים או ציוד.
חברת נת"ע פנתה לפני כשבועיים וחצי למשרד הכלכלה בבקשה לקבל את הפטור. אלא שלטענת הרשפ"ת, נת"ע לא עמדה בתנאים שסוכמו מראש, ולא קיימה פגישה עם EIB. כיוון שכך ראש הרשפ"ת זויה איגר השיבה לנת"ע כי אינה מאשרת את הפטור מחובת רכש גומלין. עוד העירה איגר כי נת"ע - המשמשת כחברת הביצוע בשטח - עקפה את סמכויותיה כשפנתה ישירות לרשפ"ת, במקום שהחשב הכללי, שאחראי לפקח על הוצאותיה של נת"ע, יהיה זה שיעביר את הפניה. כך או כך, איגר סיכמה כי "בקשת פטור תישקל רק לאחר פגישה של הרשפ"ת עם EIB".
בתוך כך התברר כי הרשפ"ת אינה היחידה שאינה שבעת רצון מהתנהלותה של נת"ע: התאחדות התעשיינים פנתה לאחרונה לשר הכלכלה אלי כהן בדרישה להתערבותו הדחופה. במכתב ששלח יו"ר ההתאחדות שרגא ברוש לשר כהן, מסביר ברוש ש"הובא לידיעתי כי מסמכי המכרז לביצוע הרכבת הקלה בגוש דן, הכולל את שלב ההקמה, התפעול והתחזוקה של הקו הירוק והסגול אינם כוללים הוראות בדבר שת"פ תעשייתי וכי בכוונת החשכ"ל, באמצעות חברת נת"ע, להימנע ממימוש רכש גומלין". ברוש הזכיר כי לאור היקף המכרז, מדובר ברכש גומלין בהיקף של כ־3 מיליארד שקל בישראל: ״בכל העולם הממשלות מקפידות על רכש גומלין ורכש תוצרת מקומית ואילו פה בישראל יש מי שמעדיף להשקיע בחו״ל ולהביא לסגירת מפעלים ישראלים ומקומות עבודה״.
עד שמשרדי הכלכלה והאוצר לא יפתרו את המחלוקות ביניהם מכרזי הרכבת הקלה, ועמם קידום הפרויקטים לשחרור פקקי התנועה באזור המרכז, עלולים להיתקע.
משרד הכלכלה נמסר: "לפני כשלושה שבועות פנתה חברת נת"ע בבקשה לפטור מרכש גומלין את הספק הזר הזוכה במכרז הרכבת הקלה בתל אביב (קו ירוק וסגול). בהתאם לסמכות לפי דין השבנו לנת"ע כי לא מתקיימים התנאים למתן הפטור במקרה הנוכחי. נציין כי במכרז הנוכחי של הרכבת הקלה (קו אדום), מבוצע רכש גומלין כדין על ידי הספק הסיני הזוכה. אין כל ספק כי בפרויקטי התשתית כגון אלו, בהם מוציאה הממשלה כספי משלם המיסים, ראוי, נכון ומשתלם עסקית לחברה הזרה, להשקיע חלק מסכום זה חזרה לטובת קידום התעשייה הישראלית".
מנת"ע נמסר: "נת״ע תקדם את מכרזי הקווים בהתאם להנחיות משרדי הממשלה״.