$
שווקי חו"ל

ראיון כלכליסט

"חזרנו להיות רלוונטיים בזכות טכנולוגיות ממכרה הזהב הפרטי שלנו"

עם לקוחות כמו אמזון, גוגל וסמסונג מנכ"ל DSP גרופ, עופר אליקים, בונה על שיתופי פעולה בעתיד ומכחיש בתוקף שהמוצר שלו פוגע בפרטיות: "שומר הסף שלנו מקשיב, אבל דבר לא נשמר עד לרגע שאומרים את מילת הקסם 'אלכסה'". החברה, שהתמקדה במשך שנים בשבבים לטלפונים אלחוטיים, נאלצה פעם אחר פעם להמציא את עצמה מחדש — באחרונה באמצעות התאמת פיתוחיה בעבר לטובת הצטרפות לשוק הטרנדי של חיווי קולי

חזי שטרנליכט 07:4421.08.19

לנוכח חברות הטכנולוגיה הצעירות, שפיתוחיהן מאומצים בוויראליות סוחפת בשנים האחרונות, לעתים נשכחות אלה שכבר צברו ותק של כמה עשורים. אחת הישראליות הוותיקות, ומהחלוצות שהנפיקו את עצמן בוול סטריט בשנות התשעים, היא מפתחת השבבים בעיקר בתחום הקול DSP Group.  

 

החברה הוקמה בישראל ב־1987 והתאגדה מחדש ב־1994 לצורך הנפקתה בבורסת נאסד"ק, לפי המודל המשפטי שרווח באותם ימים: התאגדות במדינת דלאוור בארה"ב והנפקה בניו יורק, תוך השארת מרכז המו"פ בארץ. בפברואר האחרון ציינה החברה 25 שנים להנפקתה שם. במשך שנים התמקדה DSP בפיתוח שבבים לטלפונים האלחוטיים, אך במהלך השנים נאלצה להמציא את עצמה מחדש כמה וכמה פעמים. כיום כולל השבב הזעיר שלה טכנולוגיית זיהוי קולי מתקדמת, המוחדרת למכשירים שמחוברים לסייעת הווירטואלית של אמזון, אלכסה (Alexa), ולמכשירים המקבילים של גוגל וסמסונג.

 

בעשור האחרון מכהן כמנכ"ל DSP עופר אליקים, שהצטרף לחברה לפני כ־13 שנה כמנהל פיתוח עסקי ואחראי קשרי משקיעים בארגון. הוא כיהן בתפקיד בארה"ב במשך שנה, וב־2007 עבר לנהל את פעילות החברה במזרח הרחוק במשך שנתיים.

 

"מכפיל של פעמיים על ההכנסה השנתית הוא זול יחסית עבורנו"

 

מתחילת השנה עלתה מניית DSP ב־27% למחיר המגלם לה שווי שוק של 332.1 מיליון דולר. מדובר בחברה עם מחזור של 29 מיליון דולר ברבעון השני, הפסד (GAAP) של חצי מיליון דולר, אבל עם רווח מתואם למניה (Non-GAAP) של 7 סנט - גבוה מהצפי בשוק לרווח של 2 סנט בלבד.

 

האם הריביות האפסיות לא מנפחות בעצם בועת הייטק חדשה?

"בתחום שלנו, של הסמיקונדקטור (מוליכים למחצה - ח"ש), אני פחות רואה את זה. אנחנו חברה עם שווי שוק שנע סביב 330 מיליון דולר - בערך מכפיל של פעמיים על קצב ההכנסה השנתי שנובע מהמכירות ברבעון השני (קצב של 116 מיליון דולר, על פי הכנסות הרבעון השני - ח"ש). זה המכפיל שבו נהוג לבדוק שווי של חברות טכנולוגיה כיום, ולגבינו מדובר במכפיל זול יחסית.

 

"בהקשר של שווי השוק שלנו, אני סבור שהעתיד עוד לפני DSP. אני גם מעריך שהתחום שלנו לא נמצא בבועה או במצב של עודף בשווי המגולם לו. נהפוך הוא - הוא יכול להגיע לשוויים גבוהים הרבה יותר. הקונסולידציה שמתרחשת בענף מלמדת שאין פה בועתיות. לא ראינו הרבה עסקאות לרכישת חברות בתחום השבבים במכפיל שגבוה מ־3.5 על ההכנסות".

 

עופר אליקים עופר אליקים

 

אתם במירוץ מתמיד להתעדכן מול השינויים הטכנולוגיים בעולם.

"זו הפעם השלישית שהחברה ממציאה את עצמה מחדש באופן אורגני, שלא באמצעות רכישות. DSP היא חברה ציבורית כבר הרבה שנים, והיא הגיעה להנפקה בד בבד עם שמות כמו אודיוקודס, נובה וחברות אחרות. בשונה מהתעשייה, שבולעת חברות חדשות כדי להבטיח את הצמיחה, ב־DSP אנחנו מצליחים פעם אחר פעם לייצר יש מאין, גם בשל העובדה שהחברה קטנה יחסית וגם בזכות יכולות החדשנות הישראליות".

מה דעתך על מניית נובה:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

איך בדיוק עשיתם את זה?

"השתמשנו בטכנולוגיות קיימות ובידע הגרעיני הרב שצברנו, כדי להתאים את עצמנו לשווקים מפותחים מאוד - הרבה יותר מכפי שהיה בעבר. כיום אנחנו מסוגלים להגיע לרמת זיהוי קולי באיכות גבוהה מאוד. הטכנולוגיה שלנו יודעת לשלוט במכשירים באמצעות חיווי קולי. לקחנו הרבה יכולות שהיו לנו, שהיו אולי בעלות ערך נמוך בטלפוניה הביתית, אבל מבחינה טכנולוגית הן היו בבחינת זהב טהור בידיים. מצד אחד, היה לנו מוצר טלפוניה ותיק שנשחק מאוד, בדמות הטלפון האלחוטי, אך מצד שני, בזכות ההתאמות שביצעו צוותי הפיתוח הגענו לטכנולוגיה עם תכונות שלאחרים אין סיכוי לעקוף".

 

תוכל להרחיב?

"אנחנו נכנסים היום למרבית הפתרונות בתחום שיחות הוועידה בווידיאו לארגונים. מדובר במכשירים שמשלבים קול ווידיאו, תוך אפשרות לשלב הצגת מסמכים ופרזנטציות. הם מספקים למשתמש רמת פריון שדומה לפגישת פנים אל פנים. בעבר בנינו פלטפורמות שאפשרו לטלפון הביתי לחיות שעות רבות על הסוללה. הגענו למצב שבו הטלפון האלחוטי הצליח לפעול בקלות במשך 20 שעות בלי הטענה. היום אין עדיין אף אוזנייה אלחוטית שיודעת לעשות זאת. עוד דוגמה היא יחידת אלחוט שהיתה מחזיקה שלושה חודשים בלי טעינה במצב של סטנד ביי - וגם את זה אף אוזנייה עכשווית לא מסוגלת לעשות. לקחנו הרבה מהטכנולוגיות האלה, ממכרה הזהב הפרטי שלנו, והתאמנו אותן לשווקים החדשים, וכך חזרנו בבת אחת להיות רלוונטיים מאוד".

 

איך עובד הקשר עם אמזון על מכשירי הסייעת הווירטואלית אלכסה?

"יש לנו כמה שיתופי פעולה. חלקם עדיין לא פורסמו, ואני מקווה שזה יקרה לקראת סוף השנה. באלכסה מותקנת טכנולוגיית זיהוי הקול שלנו, שמאפשרת למכשירים האלה להתחבר לענן ולבצע עבור המשתמש כל מיני פעולות בבית. אמזון מאפשרת הטמעה שלה במגוון רחב של מכשירים, ושואפת להביא את אלכסה לכל מכשיר ביתי. DSP היא אחת השותפות הבכירות של אמזון בתחום זה.

 

"הטכנולוגיה שלנו גם יודעת לבודד את הקול האנושי מרעשי רקע מורכבים. משתמש שרוצה להפעיל את המכשיר ממרחק של 3–5 מטרים, חייב להיות מסוגל לעשות זאת גם כשיש רעש בחדר או כשמוזיקה מתנגנת ברקע. אנחנו עובדים כיום עם אמזון על דור חדש של מוצרים, שיהיו רגישים עוד יותר. מטרה נוספת שלנו היא לשפר את אורך חיי הסוללה של המכשיר. יש לנו גם שיתוף פעולה עם יצרנית מצלמות האקסטרים גו פרו (GoPro). כל הפקודות הקוליות במצלמות האלה, כולל שימוש במכשיר בתנאים קשים של סקי או גלישה, חייבות לעבור בלי שום קושי, ולשם כך צריך לנטרל הרבה רעשים, כולל פרצי רוח".

 

במה שונה גו פרו מאלכסה?

"בשונה מהמכשיר של אמזון, המצלמה של גו פרו לא יכולה להתחבר בכל מקום לענן. כלומר, כל הפקודות הרלוונטיות צריכות להיות מתוכנתות לתוך הצ'יפ, והוא חייב להיות קטן ביותר ולצרוך כמעט אפס אחוזי סוללה. יש לנו גם שיתוף פעולה עם סמסונג בתחומי השעונים החכמים, הסמארטפונים והטאבלטים. זה בעצם השת"פ הראשון שלנו, שהוכרז עוד ב־2015. אנחנו תומכים גם ב־Google Voice, ובמקבילות הסיניות של אמזון וגוגל – עליבאבא וביידו".

 

הסייעת הווירטואלית אלכסה. "אמזון רוצה להתקין אותה בכל מכשיר ביתי" הסייעת הווירטואלית אלכסה. "אמזון רוצה להתקין אותה בכל מכשיר ביתי" צילום: Amazon

 

 

אתה יכול להבטיח לי שאתם לא מרגלים אחריי? האירופים לא בלחץ בנושא הפרטיות?

"כל המוצרים שלנו עומדים בתקנות המחמירות של האירופים בעניין הפרטיות - GDPR (General Data Protection Regulation). אנחנו מאוד שונים בדרך שבה אנחנו מקשיבים לעומת הדרך שבה מכשירים אחרים מקשיבים. אנחנו מתנהלים כשומר סף, ולא משתמשים בכלל באינפורמציה. שומר הסף שלנו מקשיב, אבל דבר לא נשמר עד לרגע שאומרים את מילת הקסם 'אלכסה'. רק אז הצ'יפ שלנו מעיר את המערכת. עד לאותה נקודה חסמנו בעצם את כל צלילי הקול שעברו. שום דבר לא נכנס לתוך המכשיר ולא עובר לענן. כלומר, דבר מהפרטיות לא נחשף".

 

DSP על המדף?

"קשה לנבא את העתיד, וכחברה ציבורית חלה עלינו חובת שליחות לבעלי המניות לבחון ולשקול ברצינות כל הצעה שתגיע. הענף שלנו עובר קונסולידציה אדירה וחסרת תקדים, וכיום אין כבר כמעט חברות בסדר הגודל שלנו, כי מרביתן נבלעו ונהפכו לחלק מגופים גדולים. ייתכן מאוד שמכוח האינרציה זה יגיע גם אלינו.

 

"מצד שני, הקונסולידציה פותחת הזדמנויות עסקיות. החברות שגדלו באמצעות רכישות לא יכולות ליצור ערך דרך כל הפעילויות של העסקים שקנו. הן בדרך כלל קונות קווי מוצרים שמעניינים אותם, אבל לא נותנות את דעתן לקווי המוצרים האחרים שקיימים בחברות שרכשו. לכן יש סיכוי סביר שאותם קווי מוצרים יעמדו למכירה, או שחברה אחרת, כמונו, תיקח להם את נתחי השוק".

 

כבר ניצלתם הזדמנויות כאלה?

"כן. הקונסולידציה בענף היא שאפשרה לנו להגיע לנתח של 50% משוק מערכות הווידיאו לשיחות ועידה עסקיות - שוק שכלל לא היינו בו ב־2013. מדובר בשוק של תקשורת אחודה, שבו מתחרות בנו ענקיות כמו פוליקום (Polycom), סיסקו (Cisco) ואוויה (Avayaׂׂ)".

מה דעתך על מניית אודיוקודס:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

איך העבודה עם חברות בסין?

"חברות הענק דורשות גישה מוחלטת לכל מה שאנחנו עושים, בעוד מול החברות הקטנות יש לנו יכולת לשלוט ברמת החשיפה. במובן זה העבודה עם הסינים דומה לעבודה עם הדרום־קוריאנים והאמריקאים, שמנסים להיכנס, לחקור ולהבין איך אנחנו עושים את הדברים. זה לא מפריע כל עוד אנחנו יודעים שהפתיחות הזו עוזרת לנו להגדיר את תחום המוצרים הבא. אנחנו מקבלים מהן הרבה מאוד פידבקים חשובים, ותובנות על מה שהן רוצות שיקרה בעתיד. אלה שיתופי פעולה עם חברות כמו אמזון, ששווים הרבה מאוד".

 

"בוחנים רכישות בתחומי אבטחה, בתים חכמים ואורח חיים בריא"

 

אליקים משרטט את הכיוון שאליו הולכת התעשייה הזו. "מבחינת החברות שאנחנו עובדים איתן, חיווי קולי עתיד להיות חלק אינטגרלי מכל מכשיר בבית - כמו שיש לו כפתורים. בכנס שערכה באחרונה בסין חברת האייר (Haier) היא הודיעה כי בכוונתה להכניס חיווי קול לכל מכשיר שלה - ממכונת כביסה, דרך מדיח כלים ועד מקרר. צמחנו בקצב של 70% בשנה בהכנסות מחיווי קולי. ב־2018 הסתכמו המכירות שלנו מהתחום הזה בכ־11 מיליון דולר, ואילו השנה הגענו ל־10 מיליון דולר רק במחצית הראשונה".

 

מדוע אינכם נרשמים למסחר בבורסת תל אביב?

"אין לנו התנגדות לכך, וכבר שקלנו זאת כמה פעמים בעבר. כל זמן שהמסחר בתל אביב לא מייבש לנו את המסחר בנאסד"ק זה חיובי, אבל אם זה ייצר שתי בורסות עם סחירות נמוכה, אז לא ייצרנו ערך לבעלי המניות".

 

מי מחזיק בנייר שלכם?

"יותר מ־80% מהמניות שלנו מוחזקות בידי מוסדיים אמריקאיים, והמוסדיים הישראליים מחזיקים בכ־7%. עם הגופים אמריקאיים נמנות קרנות נאמנות קלאסיות מהמיד־ווסט כמו הרטלנד פרטנרס, ומנהלי נכסים גדולים כמו קרן בלאקרוק. יש גם הרבה קרנות גידור, כמו רייג'ינג קפיטל".

 

רכישות מעניינות אתכם?

"בוודאי, ואנחנו גם בוחנים זאת. מנגד, מספר הנכסים הציבוריים קטן מאוד, בעוד בשוק הפרטי יש כמובן ציפיות אחרות לשווי רכישה. אנחנו מסתכלים על מה שנמצא במטריית הפעילות של האינטרנט של הדברים (IoT), מערכות אבטחה, בתים חכמים, דברים שקשורים באורח חיים בריא ושמירה עליו, כל הדברים שקשורים בתחום האודיו והבינה המלאכותית. יש לנו הרבה לאן להתרחב, ויש חברות או פעילויות שבהחלט מעניינות אותנו. אבל בענייני רכישה - צריך שניים לטנגו".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x