$
תעשייה ופיננסים

סין הענישה את קתאי פסיפיק ומנייתה צנחה לשפל של עשור

אחרי שעובדי חברת התעופה ההונג קונגית השתתפו בהפגנות נגד סין, הממשל בבייג'ינג דרש ממנה להגיש לו תוכנית להקשחת נהלי הבטיחות עוד השבוע. קתאי פסיפיק נמצאת בשליטת משפחת המיליארדרים הבריטית סווייר מאז שנות ה־40

שירות כלכליסט 21:2012.08.19

המחאה האזרחית המשתוללת בהונג קונג מאז חודש יוני הביאה לביטולן של כל הטיסות היוצאות מנמל התעופה הבינלאומי בעיר, זאת בשל הפגנות שהתקיימו באזור שדה התעופה זה היום הרביעי ברציפות וחסמו את דרכי הגישה אליו. 

 

 

"פעילות שדה התעופה הבינלאומי של הונג קונג הופרה באופן חמור כתוצאה מהתגודדות ציבורית", ציינה רשות שדות התעופה בהודעה רשמית. "התנועה לשדה התעופה עמוסה מאוד ומקומות החניה התמלאו. הציבור מתבקש לא להגיע לשדה התעופה", נאמר עוד בהודעה.

 

חברת התעופה הלאומית קתאי פסיפיק יעצה ללקוחות לדחות טיסות שאינן חיוניות וציינה כי ההשבתות צפויות להימשך עד היום בבוקר. כך לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס.  

 

 

 

ביום שישי האחרון, רשות התעופה הסינית (CAAC) פרסמה הודעה ובה דרישה מחברת התעופה לאסור על עובדיה להשתתף בהפגנות. כמו כן ביקשה CAAC כי החברה תעביר לה מידע על כל אנשי הצוות שטסים לסין. בתגובה, קתאי השעתה טייס שנעצר בזמן שהשתתף בהפגנה ופיטרה שני עובדים על "התנהגות לא הולמת".

 

קתאי היא אחת הקורבנות הבולטים עד כה של המחאה הציבורית, והיום נחלשה מנייתה בכ־4.5% והתקרבה לשפל של עשור, זאת בעקבות המהלכים שנקטה נגדה סין. מניית החברה־האם, סווייר פסיפיק, נחלשה ב־5.3% ל־77.50 דולר הונג קונגי.

 

השוק הסיני הוא ככל הנראה המהותי ביותר עבור קתאי, כך על פי דיווח במגזין "פורבס". אף שחברת התעופה לא מפרסמת את פילוח פעילותה בסין, טיסות שמקורן בסין ובהונג קונג אחראיות על פי הערכות על כמחצית מהכנסות החברה. הקשחת עמדות הממשל בבייג'ינג עלולה לפגוע עתה לא רק בטיסות הישירות של קתאי לסין, כי אם גם בטיסותיה לאירופה ולארה"ב, זאת משום שהנתיבים הללו חולפים מעל המרחב האווירי הסיני — כך לפי אנדרו לי, אנליסט בג'פריז הונג קונג.

 

קתאי נמצאת בשליטת משפחת המיליארדרים הבריטית סווייר, ומציינת את חברת התעופה הממשלתית אייר צ'יינה כבעלת המניות השנייה בגודלה. קשריה של משפחת סווייר עם הונג קונג החלו ב־1860 כאשר היזם ג'ון סמואל סווייר הרחיב את עסקי היבוא־יצוא שלו מביתו בליברפול לסין. ב־1870 פתחה החברה משרדים בהונג קונג מהם ניהלה, בין השאר, עסקי זיקוק סוכר ובניית ספינות. בשנות ה־40 של המאה שעברה התרחבה פעילותה לענף התעופה והיא רכשה נתח שליטה בקתאי פסיפיק איירווייז.

 

קתאי, כיום מהמותגים הבולטים בהונג קונג, הפכה בשבוע שעבר ליעד לתקיפה מצד הממשל בבייג'ינג. זאת אחרי שרבים מעובדי חברת התעופה השתתפו בשביתה הכללית שהתקיימה בעיר, הראשונה זה חצי מאה, שהביאה לביטולן של מאות טיסות.

 

באזהרה שפרסם בסוף השבוע, הרגולטור הסיני הורה לקתאי להגיש לו עד ל־15 באוגוסט תוכנית להגברת הפיקוח הפנימי בחברה ולהידוק נהלי בטיחות הטיסה. "התנהלותה של קתאי, או היעדר התנהלותה, הביאו להיווצרותו של איום חמור על בטיחות הטיסה והגברת הסיכון הקיים בטיסה מהונג קונג ליבשת", נאמר בהודעת הרגולטור.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x