בלעדי
בל ובואינג למשרד הביטחון: הקדימו להזמין את ה-V-22 ותקבלו הנחה
יצרניות המטוס-מסוק שבו מעוניין חיל האוויר קבעו לישראל דד ליין לביצוע הזמנה, כדי לשלם עבורו רק 72 מיליון דולר במקום 90 מיליון דולר
בל ובואינג, יצרניות המטוס-מסוק V22 אוספרי שצה"ל שוקל לרכוש, הודיעו למשרד הביטחון: אם ישראל לא תזמין את הכלי בשנה הקרובה, היא לא תזכה בהנחה עבורו.
- הנסיכה של נתב”ג מקרטעת באירופה באשמת בואינג
- הפסד המיליארדים של בואינג: צלילת התרסקות או כיס אוויר?
- אחרי ההתרסקויות הקטלניות: בואינג דיווחה על ההפסד הרבעוני הגדול בתולדותיה
ה-V22 שנכנס לשירות אחרי תהליך פיתוח ארוך ב-2009, הוא כלי ייחודי בתעופה הצבאית: הוא ממריא ונוחת אנכית, כמו מסוק, אבל טס כמו מטוס. מנועיו, שאליהם מחוברים מדחפים גדולים, ממוקמים בקצות הכנפיים. בעת ההמראה הם פונים כלפי מעלה ומשמשים כרוטור המאפשר לכלי להתרומם כמו מסוק. לאחר ההמראה משנים טייסיו את זווית המנועים ומפנים אותם קדימה, ואז הוא טס כמו מטוס, מהיר משמעותית ממסוקים אחרים. בשנותיו הראשונות סבל המטוס משיעור תאונות קטלניות גבוה, אך בשנים האחרונות הוא אינו מהווה עוד חריג בנושא.
צה"ל מעוניין במטוס למשימות מיוחדות, הודות למהירות הגבוהה שלו. ב-2014 ביטל שר הביטחון דאז משה (בוגי) יעלון עסקה לרכישת 6 מטוסי V-22 לאחר שהוחלט להשתמש בכסף למשימות אחרות. כעת שבה העסקה לשולחן, כחלק מהמהלך להחלפת מסוקי היסעור המזדקנים, שמבקר המדינה קבע מוקדם יותר השנה כי בשל גילם, כ-50 שנה, הם סובלים מבעיות תחזוקה וזמינות ושמסוכן יהיה להאריך שוב את חייהם.
במשרד הביטחון ובחיל האוויר שוקלים לרכוש בנוסף למסוקי הדור החדש של היסעור CH53K או מתחרהו ה-CH47F, גם 6-8 מטוסי V-22. אולם ההחלטה מתעכבת כבר חודשים ארוכים, על רקע החלפת הרמטכ"ל, וכעת על רקע הבחירות החוזרות. גם כאשר יכנס לתפקידו שר הביטחון הבא, הוא עשוי להזדקק לזמן כדי לקבל החלטות על הרכש העתידי.
בואינג ובל הבהירו למשרד הביטחון כי רק אם ישראל תגיש בקשה רשמית לעסקה עד הרבעון השלישי של 2020, היא תוכל לשלם על המטוס מחיר מופחת, שמשלמים משרד ההגנה של ארה"ב ויפן בעסקת הייצור הנוכחית.
בעסקה, שנחתמה בשנה שעברה, הוזמנו 58 מטוסים ב-4.2 מיליארד דולר, מהם 54 לחיל האוויר האמריקאי, לצי ולמארינס, וארבעה עבור צבא יפן, הלקוח הזר הראשון של המטוס. המחיר הממוצע ליחידה עמד על 72 מיליון דולר, לעומת 90 מיליון דולר העסקאות קודמות.
"ב-2014 היינו קרובים מאוד לעסקה שהייתה הופכת את ישראל ללקוח הראשון של ה-V22 מחוץ לארה"ב", אמר ל"כלכליסט" ג'ואל בסט, מנהל השיווק לאירופה של בל. בסט, שביקר בארץ לרגל תערוכת ISDF של קבוצת אבנון, אמר כי "כעת אנחנו מנסים להתניע מחדש. כעת יש כבר לקוח זר אחר, יפן, מה שיקל על קבלת האישורים לעסקה, ויש לנו גרסה חדשה שפותחה עבור הצי האמריקאי, עם טווח מוגדל, שחשוב לישראל. השכונה שלכם נשארה מסובכת ואתם חייבים את היכולת לצאת למבצעים מרוחקים בכל מזג אוויר".
הרעיון המקורי היה תובלת קומנדו
ה-V22 אוספרי הוא מטוס-מסוק שנועד לבצע משימות תובלת סער, ופותח לאחר פרויקט שהחל עוד ב-1981. הכלי טס לראשונה ב-1989 ונכנס לשירות צי ארה"ב רק ב-2007. הרעיון מאחוריו היה במקור תובלת קומנדו - הטסת כוחות במהירות גדולה משמעותית משל מסוק, פריקתם בנקודת היעד ואיסוף שלהם בגמר המשימה, תוך שרידות גבוהה יותר משל כלים מקבילים במקרה של אש אויב. הפיתוח החל לאחר כישלון מבצע לחילוץ בני ערובה אמריקאיים מאיראן, בין היתר בשל מסוקים בעלי טווח וביצועים מוגבלים.
עם הזמן, הוחלט בפנטגון לתת לאוספרי יכולות נוספות, שכן פשיטות קומנדו אינן משימה שמצדיקה תקצוב של כלי ספציפי. המיזם היה יקר משתוכנן, ועלותו (כולל הצטיידות) צפויה להגיע ל-35 מיליארד דולר.
החברות המפתחות העניקו לאוספרי התאמה טובה יותר למשימות תובלה סטנדרטית (צי ארה"ב, למשל, נעזר בו גם לקישור בין החוף וספינותיו), ואף יכולות נשיאת חימוש - מטילים מונחים נגד שריון ועד אמצעי לחימה נגד צוללות ופצצות גלישה זעירות. השילוב בין יכולת נשיאת המטען של האוספרי וביצועיו הופכים אותו לכלי ורסטילי מאוד, שצה"ל יוכל לנצל למבצעים מיוחדים ופשיטות. גם הודו, קוריאה, איחוד האמירויות ויפן הביעו עניין ברכישת המטוס.