שפיר הנדסה תחליף את סיטיפס בהפעלת הרכבות העירוניות בירושלים
החברה, שניגשה למכרז עם CAF הספרדית, זכתה במכרז להקמת קו הרכבת העירוני השני בעיר שצפוי להיות מופעל ב-2025. לאחר שסיטיפס לא ניגשה למכרז, שתח החברות יתפעלו את שני הקווים
ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים, הכריזה לפני שעה קלה (ד') שחברת שפיר הנדסה היא הזוכה במכרז להקמת קו הרכבת העירוני השני בעיר (הקו הירוק). שפיר ניגשה למכרז עם CAF הספרדית, והיא התמודדה מול מתחרה בודדת שהורכבה מהחברות שיכון ובינוי ואגד.
- מפעילת הרכבת הקלה בירושלים עוזבת את העיר
- אחרי שנים של מאבקים: הוועדה המחוזית ירושלים תקדם קו רכבת קלה ברחוב עמק רפאים
כפי שנחשף ב"כלכליסט" המכרז כולל גם את הפעלת הקו הקיים (הקו האדום), ומאחר וחברת סיטיפס, שפועלת בעיר מאז אוגוסט 2011, החליטה לא לגשת במכרז, המשמעות המיידית היא שהחברות שפיר ו-CAF יחליפו בתוך כשנה את סיטיפס בהפעלת הקו הקיים, וגם יהיו אחראיות להפעלה של הארכת השלוחות שלו עד לביה"ח הדסה עין כרם, ובמקביל יקימו, יתחזקו ויפעילו את הקו החדש. זה האחרון כולל הקמה של מסילות באורך של 27 ק"מ ו-50 תחנות חדשות, תכנון וייצור של כ-100 קרונות, הקמת מתחם מרכז תחזוקה, בקרה ושליטה, חניוני חנה וסע והפרדות מפלסיות.
מועד ההפעלה (הלא רשמי) של הקו החדש נקבע לשנת 2025, ובעלות שנאמדת בכ-10 מיליארד שקל. הזכיין יפעיל את הרשת לתקופה של 15 שנה עם אופציה ל-10 שנים נוספות ויתחזק את הרשת למשך 25 שנה.
חברת TransJerusalem J-Net LTD צפויה להתחיל בעבודת התכנון כבר במהלך השנה הנוכחית והפעלת הרשת תבוצע בהדרגה, החל מסוף 2022 ועד להפעלה מלאה ב-2025.
משפיר נמסר. "אנו גאים להוביל את פרויקט התחבורה הגדול בישראל אי פעם, ולהתוות את פיתוח התחבורה המתקדמת של בירתנו ירושלים
החשב הכללי רוני חזקיהו צוטט היום באומרו שבחירת הזוכה בפרויקט היא אבן דרך מרכזית בקידום תשתיות התחבורה בירושלים. "סיום ההליך המכרזי בלוח זמנים כה קצר מוכיח כי משרדי הממשלה פועלים במלוא המרץ כדי לקדם את רמת התשתיות בישראל לרמתן במדינות המפותחות בהקדם האפשרי", אמר.
חזקיהו "שכח" לציין שמשרד האוצר הגיע למכרז הזה עם 2 מתמודדות בלבד, זאת לאחר נטישה המונית של שש מתמודדות שונות בשבועות האחרונים שלפני ההגשה של הצעות הכספיות. העזיבה של שאר המתמודדות, חלקן עם שחקניות זרות מפורטוגל, סין, ספרד או אוקראינה, זכתה לביקורת נוקבת כמו גם על התכנון של המכרז שהוביל לאפשרות שחברת אגד תפעיל את מערכי הרכבות העירוניות גם בתל אביב וגם בירושלים.
אגד זכתה באמצע 2017 בהפעלת קו הרכבת הראשון בתל אביב, ומאחר והיא חברה לשיכון ובינוי בירושלים נוצרה מציאות לפיה אגד יכלה להפעיל את כל מערך הרכבות הקלות בשתי הערים הגדולות בישראל.