המועצה הארצית אישרה להכין תוכנית להגדלת הצפיפות בערים
תוכנית המתאר הארצית תתעדכן בעקבות ניתוח של מינהל התכנון שמצא כי רמת הצפיפות בערים בישראל נמוכה באופן קיצוני לעומת העולם המערבי, מדובר ברמת צפיפות הנמוכה פי 4 לעומת ערים אירופיות
המועצה הארצית לתכנון ובנייה, החליטה היום (ג') לערוך בחינה לעדכון הוראות צפיפות המגורים בתוכנית המתאר הארצית, תמ"א 35. זאת בהתאם לתוכנית שהגיש לה מינהל התכנון, אשר שמה דגש עלהגדלת רמת הצפיפות במרחב העירוני, אשר נחשב מאד לא צפוף במונחים מערביים.
- מינהל התכנון מקדם מהלך להגדלת הצפיפות בערים
- ראש עירית ר"ג: אני לא רואה איך נוכל להוציא עוד היתרי בנייה בעיר
- משרד החקלאות מעכב 4,000 דירות באזור י–ם
כשתושלם הבחינה, היא תוצג לוועדת המשנה של המועצה הארצית (הולנת"ע) ובמידה שזו תאשר את עקרונות העדכון שיוצגו, יובא העדכון לאישורה של המועצה הארצית.
"הדיון בצפיפות העירונית מהווה חלק משמעותי מהדיון בשאלת התכנון הראוי כמחולל של איכות החיים העירונית ומהווה חלק בלתי נפרד ממנו", נכתב במסמך, "צפיפות גבוהה יותר מהווה תנאי סף לכניסת שירותים עירוניים רבים יותר בקרבת הבית, בהם מוסדות שונים ותחבורה ציבורית איכותית, המעודדת הליכה ברגל ורכיבה על אופניים. כך למשל צפיפות של 30,000 - 20,000 נפש לקמ" מהווה הצדקה להקמת מערכות תחבורה מסילתיות, ומאפשרת צמצום של השימוש ברכב מוטורי והקטנת דרגת זיהום האוויר בעיר.
עוד נכתב כי "סביבות עירוניות צפופות קומפקטיות ואינטנסיביות מאפשרות שימוש מיטבי בקרקע ובתשתיות העירוניות ואיכות חיים עירונית גבוהה בפרמטרים של נוחות, הזדמנויות אנושיות, כלכליות ותרבותיות, בריאוּת, איכות סביבה, תמהיל בשימושים עירוניים וצורות מגורים ובפרמטים של תשתיות פיסיות, בעיקרן תשתית התחבורה הציבורית".
במסגרת התוכנית החדשה, מתכוונים במינהל התכנון להפסיק את השימוש אשר היה מקובל עד כה, של חישוב מספר דירות לשונם, ולהתחיל להשתמש בשיח הקובע מספר נפשות לדונם. "מדידת הצפיפות ביח"ד לדונם נטו אינה משקפת סוגיות אקוטיות הנוגעות לצפיפות המגורים, בניהן השוני בגדלי משקי הבית בין אוכלוסיות שונות, הכולל מצד אחד משפחות בעלות מספר נפשות גבוה מאד ומצד שני מספר גדל והולך של משקי בית קטנים בני אדם אחד או שנים", נכתב.
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "השינוי בהוראות תמ"א 35 יוביל מהפכה בארגון מחדש של המרחב העירוני, באופן שיביא לשיפור איכות חיי התושב. אנחנו רוצים מרחב עירוני פעיל לאורך כל שעות היום, שיהיו בו מגוון הזדמנויות של לימודים, תעסוקה, מסחר, מגורים ופנאי. זאת, תוך נגישות מרבית לתחבורה ציבורית".